Dator till surf samt enklare bild och lite video redigering.

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Duger det här

AMD 64 Dual X2 4200+
AM2 mainboard
4GB DDRII Minne
200GB S-ATA HDD
Geforce NF7050 256MB
16xPCI-Express
DUAL VGA
HDMI utgång HD-Ready
DVD-RW Brännare
7.1 Ljudkort
10/100/1000Mbit Lan
2.0 USB High speed
ATX-chassie (Svart/silver)

Och vad kan vara ett skäligt pris (nypris)?

XP, installera 2 GB. Vista, installera 4 GB.

Köp en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530 och släng på 2 GB extraminne för 450 pix.

Nja. om du har Vista eller XP spelar ingen roll ur det perspektivet. Det är huruvida du kör 32 eller 64 bitars operativ som gör skillnad. 32-bitars XP eller vista max ca 3,2 GB medan 64-bitars XP eller vista klarar att hantera större minnen än så.
Det har att göra med hur många adresser operativet kan adressera med sina 32 eller 64 bitar.

Har man inte ett 64 bitars operativ så är allt minne över ca 3 gig minnen i sjön.
I stort sett är det mesta minnet utöver 2GB ganska onödigt för man får inte några större prestandaökningar av det med dom vanligare operativsystemen.

Det blir dyrare ju :tungan

Jag hade tänkt mig den här
http://www.blocket.se/vi/14526603.htm?ca=14_s

Den datorn ska aboslut räcka till för dina användningsområden. Billigt var det också måste jag säga.

Last edited:
Tack för svar!

Jag beställer nog burken som jag länkade till senare ikväll, om det inte kommer någon och får mig på andra tankar...!

Tack för svar!

Jag beställer nog burken som jag länkade till senare ikväll, om det inte kommer någon och får mig på andra tankar...!

Ditt billigare paket har extremt slö inbyggd grafik (trots HDMI) på moderkortet medans det dyrare jag länkade till har ett PCI-E 8500GT som inte alls skäms för sig.

Ett MCP73PV (dvs NF7050) får en 3DMARK06 score på 390 medans 8500GT får en score på mångdubbelt mer. Ivfsh bör du uppgradera grafiken i båda fallen om ska spela det minsta lilla eller visa HD-video. Ett HD2600PRO har inbyggd DVD-avkodare och kostar 600 till 700 pix.

Ditt billigare paket har extremt slö inbyggd grafik (trots HDMI) på moderkortet medans det dyrare jag länkade till har ett PCI-E 8500GT som inte alls skäms för sig.

Ett MCP73PV (dvs NF7050) får en 3DMARK06 score på 390 medans 8500GT får en score på mångdubbelt mer. Ivfsh bör du uppgradera grafiken i båda fallen om ska spela det minsta lilla eller visa HD-video. Ett HD2600PRO har inbyggd DVD-avkodare och kostar 600 till 700 pix.

Om jag varken skall spela (Förutom enklare flashspel på nätet då) eller spela HD skall jag fortfarande välja "ditt" paket?

Edit: Annars är det i princip samma junk eller? Förutom att ditt paket är 2gig mindre ram i?

Återigen, Tack!

Last edited:
Om jag varken skall spela (Förutom enklare flashspel på nätet då) eller spela HD skall jag fortfarande välja "ditt" paket?

Vilket paket och processor spelar mindre roll, bara du är medveten att den inbyggda grafiken är absolut värdelös att ens spela enklaste (moderna) flashspelen med och att 8500GT rockar röven av det inbyggda medans ett HD2600PRO är den ultimata kompromissen mellan pris och prestanda för uppspelning av h.264. Att köpa ett 3850 är overkill. 2 eller 4 GB? 2GB om du ska köra 32-bitars XP, dvs det mest kompatibla för tillfället, annars 4GB. Fast om du köper 4 GB... gör det inget.

Vilket paket och processor spelar mindre roll, bara du är medveten att den inbyggda grafiken är absolut värdelös att ens spela enklaste (moderna) flashspelen med och att 8500GT rockar röven av det inbyggda medans ett HD2600PRO är den ultimata kompromissen mellan pris och prestanda för uppspelning av h.264. Att köpa ett 3850 är overkill. 2 eller 4 GB? 2GB om du ska köra 32-bitars XP, dvs det mest kompatibla för tillfället, annars 4GB. Fast om du köper 4 GB... gör det inget.

Du har övertygat mig, jag köper "ditt" paket och lägger till 2st 1gigs stickor! Finns det 4st minnes platser?

Tack för hjälpen!

Det paket jag föreslog tar bara 2 minnesstickor. Ska du köra Vista 64-bitars, välj nåt som ger 4 GB, t.ex. det paket du föreslog. Inte lätt å välja dator! Fast å andra sidan, moderkort och minne är bland det billigaste i en dator att byta ut.

Det paket jag föreslog tar bara 2 minnesstickor. Ska du köra Vista 64-bitars, välj nåt som ger 4 GB, t.ex. det paket du föreslog. Inte lätt å välja dator! Fast å andra sidan, moderkort och minne är bland det billigaste i en dator att byta ut.

*suck* nu vart det jobbigt...:va

En sån här då? Är det bra skit http://www.blocket.se/vi/14470157.htm?ca=14_s

Orkar du svara på alla dumma frågor?

Den här vore perfekt http://www.blocket.se/vi/14598674.htm?ca=14_s då den finns att hämta i mjölby, bara ett par mil ifrån mig!

Om du/ni svarar nu så skall jag inte tjata mer :tungan

Last edited:

Nej. Enligt kompletts egna uppgifter om du går in och kollar på detaljer om just det moderkortet så har det fyra minnesplatser.

*suck* nu vart det jobbigt...:va

En sån här då? Är det bra skit http://www.blocket.se/vi/14470157.htm?ca=14_s

Orkar du svara på alla dumma frågor?

Den här vore perfekt http://www.blocket.se/vi/14598674.htm?ca=14_s då den finns att hämta i mjölby, bara ett par mil ifrån mig!

Om du/ni svarar nu så skall jag inte tjata mer :tungan

Den sista du länkade till hade en Sempron. Budgetprocessor. Inte att rekommendera. Den ovanför hade liten hårddisk och var en gammal processor ännu långsammare.
Det kostar inte mycket mer om du plockar ihop en dator i delar.
Om du skall använda den till enklare videoredigering och sådant så kan du gå på en av de billigare varianterna så länge som det är en athlon eller Core2Duo. Inte Sempron eller Celeron. Högprestandaserie ska det vara men man kan gå ner i klockfrekvens.
2 eller 4 GB minne spelar ingen större roll om du kör ett vanligt 32 bitars operativ.
Hårddisk ska vara stor för video tar plats. Jag skulle inte gå under 500GB.
Grafikkort skulle jag strunta i och köra med integrerat. Det behövs inte mer för surfning, enklare 3D spel och videoredigering. Det går dessutom enkelt att stoppa i i efterhand.

Den sista du länkade till hade en Sempron. Budgetprocessor. Inte att rekommendera. Den ovanför hade liten hårddisk och var en gammal processor ännu långsammare.
Det kostar inte mycket mer om du plockar ihop en dator i delar.
Om du skall använda den till enklare videoredigering och sådant så kan du gå på en av de billigare varianterna så länge som det är en athlon eller Core2Duo. Inte Sempron eller Celeron. Högprestandaserie ska det vara men man kan gå ner i klockfrekvens.
2 eller 4 GB minne spelar ingen större roll om du kör ett vanligt 32 bitars operativ.
Hårddisk ska vara stor för video tar plats. Jag skulle inte gå under 500GB.
Grafikkort skulle jag strunta i och köra med integrerat. Det behövs inte mer för surfning, enklare 3D spel och videoredigering. Det går dessutom enkelt att stoppa i i efterhand.

Ok så om jag beställer det här då (se bild) så blir allt frid och fröjd.. Det behövs inga kablar eller andra prylar vid ihop montering?

Och när jag/ni äntligen bestämt vad jag skall ha :mad: så finns inte varan i lager :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Last edited:
Ok så om jag beställer det här då (se bild) så blir allt frid och fröjd.. Det behövs inga kablar eller andra prylar vid ihop montering?

Och när jag/ni äntligen bestämt vad jag skall ha :mad: så finns inte varan i lager :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Det skulle förvåna mig om det inte var med alla kablar. Särskilt som dom säger att alla kablar ingår i paketet. Det är ju eventuella DVI eller VGA kablar som inte följer med men det har du säkert till din skärm då om du har en sedan tidigare.

...eller så köper du någon dator av mig. http://www.blocket.se/vi/14677971.htm

Jag satte mig faktiskt för en stund sen och kollade beggat drog iväg ett par "ge mig ditt bästa pris mail".

Så detsamma gäller väll för dig då!

Skicka ett mail till sprucewell@gmail.com eller pma ditt bästa pris på nedanståeende burk.

1) Intel E2160 @ 3200 MHz (prestanda = E6850)
Abit IP35-E, Zalman 9700 kylare
ATI x1950Pro 512 MB
Samsung 250 Gb SATA, Samsung SATA DVD/RW
2048 MB, 2 GB, internminne Corsair XMS2 PC6400
Trådlöst 54 Mbit WLAN
Trådburet 1 Gbit LAN
CoolerMaster Centurion låda
Antec 450w true power
Världens snabbaste E2160 med ett x1950pro
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=3226398
Använd endast 2 dagar som klockningsprojekt.
Perfekt high-end gaming dator
4500 kronor

Mvh
Dominator-rocks

Såg nu att du inte tänker skicka grejorna, då är det uteslutet!

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...