Dator till LCD-TV via HDMI - Ingen bild!

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Fick nyss hem min nya stationära dator och tänkte koppla ihop den till min 2 månader gamla LCD-TV (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=145678)
genom HDMI-HDMI-kabel.

När jag sätter igång datorn så går genast TV:n över till den HDMI-port som datorn inkopplad på, men får ingen bild. Har provat både HDMI 1 och HDMI 2 på TV:n, men får fan ingen bild. :mad:

Nån som har en aning?

Tack på förhand. /O

Har du kollat upplösningen?
Testa och starta i felsäkert läge...

Har du kollat upplösningen?
Testa och starta i felsäkert läge...

Menar du starta PC:n i felsäkert läge?
Jag har en teori om att jag måste först installera drivrutiner och sånt till grafikkortet innan jag kopplar in den till TV:n.
Upplösning kan jag bara ändra på datorn och det blir lite svårt när jag inte ser ett skit. Varför ska allting jävlas?

Kör datorn mot en vanlig pc-skärm först, och ställ ner frekvensen till 60Hz på grafikkortet...sen skall det förhoppningsvis funka.......Jag fick göra så innan jag fick bild på tv:n

Koppla in tvn till datorn, och starta i felsäkert läge.
Då kommer den automatiskt starta med en upplösning som din tv ska klara, så då vet man om det är problemet eller inte.
Som Oas säger så kan det vara att din tv inte klarar upplösningen du använder eller uppdateringsfrekvensen. Så för att va säker så testar du i felsäkert läge.

Koppla in tvn till datorn, och starta i felsäkert läge.
Då kommer den automatiskt starta med en upplösning som din tv ska klara, så då vet man om det är problemet eller inte.
Som Oas säger så kan det vara att din tv inte klarar upplösningen du använder eller uppdateringsfrekvensen. Så för att va säker så testar du i felsäkert läge.

Men hur startar jag datorn i felsäkert läge då?

Testa en annan sladd?
Testa så att hdmi utgången fungerar, testa med en adapter från dvi utgången.

Jag var tvungen att byggla om en jumper på moderkortet för att den skulle skicka signalen till HDMI porten istället för till SVGA porten.

Tog en bra stund att klura ut då det inte stod i manualen.
:brinnerup

Jag var tvungen att byggla om en jumper på moderkortet för att den skulle skicka signalen till HDMI porten istället för till SVGA porten.

Tog en bra stund att klura ut då det inte stod i manualen.
:brinnerup

Alltså datorn är sprillans ny så jag tror inte det finns några drivrutiner överhuvudtaget installerade. Vete fasen om ens Vista är installerat. Datorn är köpt på Komplett.se så de får man väl nästan anta att alla portar, ingångar och utgångar fungerar som de ska, i och med att de testar alla datorer innan de skickas till kunderna?

Koppla in en datormonitor och se om du får bild på den. Många tv-apparater accepterar bara hdtv-upplösningar på hdmi-anslutningen (dvs 1280x720 eller 1920x1080), en nyinstallerad windowsburk skickar 1024x768 eller lägre.

Har du en vga-ingång på tv:n och en vga-kabel liggande kan du testa med den också.

Koppla in en datormonitor och se om du får bild på den. Många tv-apparater accepterar bara hdtv-upplösningar på hdmi-anslutningen (dvs 1280x720 eller 1920x1080), en nyinstallerad windowsburk skickar 1024x768 eller lägre.

Har du en vga-ingång på tv:n och en vga-kabel liggande kan du testa med den också.

Yes, det blir nästa steg imorrn. Får installera alla drivrutiner och sånt med en vanlig datorskärm och sedan justera upplösning innan jag kopplar in den i TV:n igen.

Jag har VGA-ingång på TV:n men vill helst nyttja de HDMI-ingångarna som finns på datorn och TV:n.

OK, nu har jag installerat alla drivrutiner och pillat med en extra datorskärm och allt annat jäkla mög, men det funkar fortfarande inte.

Däremot så tryckte jag in en DVI-HDMI-sladd från datorn till TV:n och då funkade det direkt. Hur fan kommer det sig? Vill ju helst ha HDMI-HDMI så jag kan använda TV:ns högtalare tills jag köpt ett vettigt hemmabiosystem.

Däremot så tryckte jag in en DVI-HDMI-sladd från datorn till TV:n och då funkade det direkt. Hur fan kommer det sig?
För att DVI-porten fungerar men troligtvis gör inte HDMI porten det.
Du har inget val någonstans i grafikkortsmjukvaran där du kan aktivera HDMI-porten ?
Och det står ingenstans i moderkortsmanualen någonting om HDMI ?

För att DVI-porten fungerar men troligtvis gör inte HDMI porten det.
Du har inget val någonstans i grafikkortsmjukvaran där du kan aktivera HDMI-porten ?
Och det står ingenstans i moderkortsmanualen någonting om HDMI ?

Nej, jag har kollat överallt men hittar ingenting. Upplösningen bli rätt skum också; För det första så fyller den inte ut hela skärmen. Blir en svart rand på sidorna, typ 1 cm bred. Maxupplösningen på TV:n är 1366 x 768 men kan bara köra 1360 x 768. Sedan blir texten lite lätt deformerad. Jobbigt som fan när man sitter i soffan 3 m från TV:n. Kan knappt se vad det står?

Har laddat ner Powerstrip och försökt tvinga fram 1366 x 768 men det hjälper inte.

Ställ in 1280x720 på datorn och prova koppla in med den upplösningen.
HD-formatet 720p är nämligen i den storleken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

Vad är det för moderkort som sitte i förresten ?

Jag kan ju köra med 1280x720 på datorn, men det ser typ lite utdraget ut.
Fattar inte varför texten blir deformerad när jag kör 1360x768? Det är ju den närmsta resolutionen jag kan komma som TV:n tolererar.

Moderkortet är ett Asus M3N78-VM, GeForce 8200, DDR2, m-ATX
och grafikkortet är ett Powercolor Radeon HD 3850 512MB med 2xDVI, 1xHDMI

Tänkte köpa en VGA-kabel och kolla hur det ser ut om jag kör med den istället. Har läst på några sidor att TV-apparaterna inte tycker om att köra datorn genom HDMI och att det blir bättre bild med VGA-kabel.

Så! Nu har jag äntligen löst det.
Skriver detta så att nästa person med samma problem slipper spendera så jäkla många timmar framför burken som jag gjort.

Lånade en DVI-VGA kabel av en polare och kopplade in och fick kanonbra bild. Perfekt färg och hela skärmen fylls ut. :tummenupp

Tydligen så är det som så att har man VGA-ingång på TV:n så bör den användas framför HDMI eller DVI. Använder man HDMI-ingången som jag gjorde så kommer man (om man har en HD-READY TV) "förmodligen" få samma problem som jag fick med extremt skarpa färger, konstig resolution en jäkla hoppade mellan de olika upplösningarna vid start av olika program och vid uppstart av datorn.

HD-READY TV - Använd VGA-ingången (om det finns)
FULL HD TV - Här kan man använda antingen HDMI eller DVI-ingången på TV:n

Bästa lösningen är helt klart att läsa sig till det i manualen till TV:n.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back