Das topplock is stuck lixom!

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Har varit på landet för att mecka lite å jag är i färd med att avlägsna topplocket men fanskapet vägrar flytta på sig.

Till en början trodde jag att det var så att den hade "bränts" fast med hjälp av packnigen men vid närmare koll så såg jag att det var en liten glipa på ena sidan. Så med andra ord så måste den ju sitta fast mot pinnbultarna. Men varför? Vad har hänt? Den är ju sne eller så.

Jag har bankat lite lätt på den lite här och där med en träbit och hammare för att inte skada. Men istället för att topplocket flyttar på sig får jag ett "klong-ljud" som ljuder varje gång jag slår till den.

Så vad ska jag göra? Någon som har någon idé?

Hade tänkt att värma upp den på något sätt men vet inte hur riktigt...

På GSX finns det nån m6 underifrån, vid kamkedjan. Kanske är det lika på gixxermotorn?

Med kamaxlarna borttagna. Kamkedjesträckaren borttagen, främre undre M6 bulten borttagen. De 12 M10x1.25 muttrarna borttagna samt förstyvningen vid kamkedjetunneln borttagen samt den främre kamkedjestyrningen borttagen kommer den bort enklast genom att du bankar på kortändarna med en gummiklubba medans du samtidigt håller emot (uppåt) på andra sidan.

Det är kopparbrickorna under muttrarna som är tillplattade och sitter fast i pinnbultarna. Se till att dom inte försvinner ned i kamkedjetunneln när du slår upp topplocket.

Anders Brink

Du e faen otrolig! :fakta :tummenupp

Ville bara spamma in min beundran i tråden här.
Ledsen att jag störde.. :rodnar

Caffe skrev:
Anders Brink

Du e faen otrolig! :fakta :tummenupp

Ville bara spamma in min beundran i tråden här.
Ledsen att jag störde.. :rodnar

Kunde inte sagt det bättre själv.

Om det inte vore för alla gurus som hjälpt mig så skulle jag sålt skräpet för länge sen!

TACK! :tummenupp

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back