Dags traktamente?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur många mil ska det vara från orten firman ligger på till dagens arbetsplats för att man ska få ut dygns traktamente? 6-7 mil har jag för mig?

Har sökt lite på ifmetall.se (som stället jag jobbar på är medlem i) men där står inget vettigt.

Nån som vet?

Sen är ju en annan fråga till er som har olika arbetsplatser nästan varje dag, hantverkare o.sv. Har ni även nån ersättning för res-TIDEN? Åker man 6-8 mil genom tokholm så blir det ju 2-3 timmar restid varje dag. På en månad blir det många spänn!

jag hade ca 10 mil tur å retur till mitt jobb. Har hört att man kan dra av för detta?

Antar att vi menar samma sak?

Via IF Metall har du väl inget traktamente..? :va

Du får dra av resor till och från jobbet i deklarationen. Hur mycket och hur långt och så får du kolla nånstans för det vet jag inte.

Njaä, när vi åker ut på jobb så har vi betald firma bil. Är alltså inte mil-ersättning (för bränsle, däck-slitage, service o.sv) som jag snackar om.

Det jag menar är dels traktamente (ska täcka in ev. mat kostnader och sånt samt att man är ute på skumma ställen).

Och så menar jag även om man får ersättning för extra res-tid. Är ju rätt stor skillnad på 4 minuter ner till firman respektive 1½ h restid till ett jobb söder om tokholm.

Traktamente som inte är högre än vissa avdragsgilla schablonbelopp brukar kallas för "skattefritt traktamente". Det krävs alltid minst en övernattning för att arbetsgivaren ska kunna betala ut skattefritt traktamente. Det krävs också att den anställde reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från hans eller hennes vanliga arbetsplats och mer än 50 kilometer från bostaden.

Ersättning för extra restid beror på ditt avtal. Ofta brukar man säga att allt över ordinarie restid från hemmet till din arbetsplats räknas som arbetstid. Men om du är anställd som t.ex. extern konsult brukar det vara så att du accepterar att du får jobb i stockholmsregionen och att då alla restider till kund räknas som normal restid till din arbetsplats. (Ingen övertidsersättning för resa alltså). Det kan också bero på vad din arbetsgivare avtalat med kund gällande restid.

6-7 mil ger i bästa fall dagstraktamente på nån 50-lapp. Övernattning ger från 150:- uppåt beroende på ditt avtal och om du får mat etc gratis.

Jobbar du så att du alltid åker runt har jag svårt att se att du skulle få ut något dagstraktamente öht. Är du stationerad nånstans och tillfälligt är ute och far, så jaa..

Snillen spekulerar. Fråga chefen, verkar enklast!

PÅ mitt förra jobb hade jag ett när område som räknas som din arbetes plats, där ska du kunna börja 0700 tex. I mitt fall så låg kontoret på Lindhagens plan och allt innanför tullarna räknades som närområde. Utanför tullarna så fås resersättning såtillvida du inte reser under arbetestid, resersättningen är typ 85 kr/h. Obs detta gäller ej privat bil då ska du ju ha milersättning också.

Traktamente ges skattefritt dag+natt trakt max 200kr/ dygn då står firman för boendet men inte mat.Står friman för mat så minskas traktet.

Det som ska finnas på en arbetesplats enligt vårat avtal är omklädningsrum med dush, lunchrum med möjlighet till att värma mat.

I mitt fall så var jobben ofta inte längre än 1dag eller ett par timmar på sammaplats och då får man försöka vara lite smidig, och förhandla om nåt annat med Chefen.

På mitt nya jobb så har jag bilen hemma och åker direkt till den aktuelle arbetsplatsen. Jag börjar 7 och restiden till plastsen får jag då¨restids ersättning. Slutar 1600 och får restidersättning hem.

Restid ska man bara ha ersättning för. Ingen ska jobba gratis anser jag. Jag har ibland 200 mil till ett jobb och givetvis får jag ersättning för tiden det tar för mig att ta mig dit samt tiden hem efter avklarat jobb.

När jag jobbade som snickare var avtalet som så att vi(enda firman i stan) fick restidersättning(det ska börja från när du sätter dig i bilen) till arbetsplatsen men inte hem.
Varför skulle man finna sig i det? Alla andra snickarfirmor som går under Byggnads har betald restid till&från arbetsplatsen. Mot slutet jobbade vi ju inte till 16:00 utan 15:00 så man hann hem och fick betalt för det med.

Har sett&hört många som har vidriga avtal vad det gäller resa till jobb. Arbetsförmedlingen säger att man ska ha en 12timmars arbetsdag då 4 timmar inkluderar restid till&från arbetet när man söker jobb. Får jag ett jobb i Falkenberg(jag bor i Hbg) så ska jag köra dit eller ta tåget i 2 timmar, jobba mina sura 8 timmar med nåt jag säkert aldrig skulle ha sökt självmant av men tvingats till och sen resa 2 timmar hem igen och göra allt man gärna vill göra på sin fritid med ett leende på läpparna.
Hell no, det går ju aldrig men många verkar ju ha det så.

Om man räknar med sannolikhetslära - hur lång tid tar det för mig att vinna på Lotto/Triss så man slipper jobba alls och kan ägna sig åt hoj-/bilinköp resten av livet? :va

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!