Dags för försäkrings-tombolan!

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Våren är snart här! Så det är återigen tid för att dra i försäkrings-tombolan för att se vad årets pris på MC-försäkringen blir. Samma försäkringsomfattning, samma motorcykel, samma förare.

Bakgrund:
Hoj: BMW RnineT 2014
Ålder: 26
Omfattning: Helförsäkring
Tidigare försäkring: IF BMW försäkring, 11780 sek/år, 6000 kr i självrisk

Dina Försäkringar – 118 381 kr
Gjensidige – 52 386 kr
Trygg Hansa – 40 281 kr
Länsförsäkringar – 34 789 kr
Bilsport MC – 14 059 kr
IF – 12 771 kr
Sveda – 10 910 kr
Folksam – Vill inte visa

Slutsats:
Bytte från IF till Svedea i år.
Sänkte kostnaden och gick ner från 6000 till 1500 i självrisk. Uppfattade även att det var likvärdiga villkor med assistans, SMC School, ersättning vid resor os.

Försäkringsbranschen måste vara en utav få branscher där man idag inte får vad man betalar för. Snarare att man får skylla sig själv om man inte lägger ner någon timme på att gå på försäkringsbingo på nätet.

Spännande!
Hur har det gått för er i år?

Samma som förra året om de inte hittar på något :va

Yamaha R1 2004
4487:- Halvförsäkring / helår Länsförsäkringar
44 år

"Folksam – Vill inte visa"

Varför vill du inte visa Folksam? Eller är det Folksam som inte vill lämna någon uppgift?

Svedea tillåter inte körning i snabb grupp med smc, if har bättre skadehantering och lite bättre villkor, du får parkera den hur du vill bland annat. för min del hade det nog varit värt de 1800 extra, men det är ju lite störigt att det är sånt lotto...

ca 12k mv agusta f3 med länsförskingringar

Snackade med trygghansa där jag har och har haft alla mina andra försäkringar i många många år. dom kunde erbjuda en trafikförsäkring för runt 50lax :huvet

Kör samma som jag gjort tidigare år.
Länsförsäkringar: Helförsäkring 2463:- 3000:- självrisk
MC: Ducati 916 -98
Jag: 35år, Södertälje

Finns ju andra detaljer också, såg tex att Svedea hade väldigt strikta villkor kring utlåning, där man kan ange att de man lånar ut till är "ingen annan", "lika gamla eller äldre än en själv" alternativt "till vem som helst".

En smula egendomligt, det betyder att om jag väljer alternativ 2 och är 49 år, så kan jag inte låna ut till en som är 10 dagar yngre. Normalt brukar det vara att man inte lånar ut till någon under 25 år eller liknande...

Så jag tror att om priset är på samma nivå så ska man kolla upp sådana detaljer.

Såg nu att det skapades en tråd samma förmiddag om årets försäkringspriset, så den här tråden kan väl låsas eller flyttas ihop eller något magiskt :)

Finns ju andra detaljer också, såg tex att Svedea hade väldigt strikta villkor kring utlåning, där man kan ange att de man lånar ut till är "ingen annan", "lika gamla eller äldre än en själv" alternativt "till vem som helst".

En smula egendomligt, det betyder att om jag väljer alternativ 2 och är 49 år, så kan jag inte låna ut till en som är 10 dagar yngre. Normalt brukar det vara att man inte lånar ut till någon under 25 år eller liknande...

Så jag tror att om priset är på samma nivå så ska man kolla upp sådana detaljer.

Jo, det stämmer.
Även att man kunde välja att man måste köra med 'Hjälm och MC-ställ'.
Men tycker det är bra att man kan påverkar priset själv. Lite transparens i prissättningen.

För mig var det några hundringar extra att lägga till fri utlåning.

gjorde en insats och kollade runt med, men misstänkte redan från början att de inte blir mycket billigare någon annanstans än de ja har idag.

Aprilia V4 Tuono APRC 2011, 38år, Jönköping/Huskvarna

Nuvarande: Svedea (Aprilia Märkesförsäkring) ca: 7800:- (Helår/Helförsäkrad) Självrisk: 3000 (tror ja, om inte annat lägre)

Närmast detta kom Länsförsäkringar med sin MC Smart som skulle kosta mig: 15640:-/år och de var med Internetrabatt samt rabatt för vi har våra två bilar samt huset och livförsäkringar hos dom. så blir nog inget byte för egen del. :D

Jag var kund hos Salus Ansvar under 20 år, med alla mina försäkringar där. Vid ett tillfälle höjde dom premien på min gamla XT. Och dom ville inte matcha det bolag som var några hundralappar billigare. Sa därför upp alla mina försäkringar hos Salus, och lät dom tydligt veta att det berodde på deras attityd till MC-försäkringen. Det hela slutade med att min samlade försäkringskostnad fär alla försäkringar blev mycket billigare. Konsumentmakt är att byta när man inte är nöjd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman