Dags för däckfrågor och åsikter igen! OBS! BANA!

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Nu har man införskaffat sig en banhoj Fireblade -05 och med den följde dé med två set slicks (Michelin nånting).
De flesta rekommenderade mig att använda slicks senare för dé sägs vara riktigt svårt att hålla temperaturen i de (jag har däckvärmare, för starten iaf). Efter många om och men bestämde jag mig för att gå på några sportiga gatdäck. Till saken...genom mina fem år på min Fireblade -02 har jag haft Michelin PP 2ct och Michelin PR 2. Nu när man lägger örat mot jorden och lyssnar är Dunlop och Metzler populära.

Bandagar blir på Anderstorp, Mantorp, Knutstorp och Falkenberg. Vilka däck rekommenderar ni för mellanerfaren banåkare? Jag vill främst ha erfarenheter!! :Bugar

Ska du uteslutande köra bana så är det inga bekymmer med slicks, så länge du inte kör jättesakta. Pilot Power och Road är inte skitbra om du har ambitioner här i livet. Pirelli och Metzelers mönstrade racingdäck är fina grejor, däremot.

förra året körde jag battlax däck som va faktiskt rätt ok.
I år blir det dunlop KR106 (302) medium och dunlops 8838 (hard)
Lite dyrare men värt att testa ett set

Last edited:
Ska du uteslutande köra bana så är det inga bekymmer med slicks, så länge du inte kör jättesakta. Pilot Power och Road är inte skitbra om du har ambitioner här i livet. Pirelli och Metzelers mönstrade racingdäck är fina grejor, däremot.

Metzler syftar du på typ k4 etc och pirelli på?

Har du skaffat dig en dedikerad banhoj och har tillgång till värmare så är slicks det som gäller. Vad man sedan väljer beror på vad man får tag på. Känner du någon raceåkare eller vandrar runt i depån på sm och frågar så finns där gott om bra deals. Får jag välja fritt så blir det endurance versionen av dunlop 8838 heter de väl i år.

Specifiera gärna vilka modeller av Pirelli och Metzller du syftar på :)
Har man däckvärmare på mönstrade däck också? E väldigt ny inom racingdäck. Vet bara att regndäcken INTE ska värmas upp då de smälter :O

Fråga på samma ämne. Fick till ett gäng Bridgestone R10 däck, typ 3-hårdhet, när jag köpte nya hojen. Hur snabb behöver man vara för att dom ska vara ok att köra på? Och är det bra skit om man är snabb? :va

http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/r10.html

Hoppas det inte blev för mycket trådkap!

Sålänge du åker bana så duger bandags-snabb. Det är inga kanondäck om du åker på hög nivå i SM men är det bandagar och kanske något rookierejs så kör på.

Banhoj + däcksvärmare = slicks. Inga problem, det är vad du skall ha.

Det finns två gatgodkända däck som du kan köra fort på och fortfarande köra upp värmen i utan däcksvärmare, som jag personligen tycker om, det är Metzeler K3 Interact och Dunlop D211 GP Racer. Men det blir mycket dyrare att köra på dessa i längden. Slicks är bäst,.

Vilka slicks skall du välja? Shit va mycket råd du kommer få här på SH....
Alla märken har olika koder som dessutom kan variera från år till år.

Mitt råd;
1. Kör på kända märken. Michelin, Dunlop, Metzeler, Conti, Bridgestone osv.
2. Ta reda på vilket varmtryck däcken skall ha och börja där. Då kan du slappna av även om du är ny på slicks.
3. Köp med fördel begagnat, MEN inte för gamla o de skall vara vettigt förvarade = inte i minusgrader. Max 3 år gamla är min egen tumregel.
4. Justera in din fjädring ordentligt. Ta hjälp av erfaren nörd om du hittar sådan.

Kom ihåg: All körning ger dig erfarenhet. Det spelar ingen roll vilket däck du kör på om det är hyfsad kvalitet. Gränserna ligger hos dig. Följ ovan råd och ha kul!

Lycka till ! :tummenupp

Skippa PP (och PR). Även om du inte är snabb nog att pressa dom till gränsen så gör dom hojen trögstyrd och dom tar slut onödigt fort.
Är du inte bland dom snabbare på bankörningar med gathojar skulle jag satsat på SportSmart för ett däck som har bra fäste vid låg temp (och funkar vid regn om det kniper) men ändå håller bra eller metzeler racetec k3 vilket svänger lite bättre, håller ännu bättre men är sämre vid låg temp.

Fast det finns ingen anledning att vara rädd för slicks om man fått dom gratis eller hittar bättre beggade billigt.

Intressant menar du att k3 håller bättre på bana än sportsmart ? Hur håller supercorsa sp i jämförelse med dessa två ?

Skippa PP (och PR). Även om du inte är snabb nog att pressa dom till gränsen så gör dom hojen trögstyrd och dom tar slut onödigt fort.
Är du inte bland dom snabbare på bankörningar med gathojar skulle jag satsat på SportSmart för ett däck som har bra fäste vid låg temp (och funkar vid regn om det kniper) men ändå håller bra eller metzeler racetec k3 vilket svänger lite bättre, håller ännu bättre men är sämre vid låg temp.

Fast det finns ingen anledning att vara rädd för slicks om man fått dom gratis eller hittar bättre beggade billigt.

Intressant menar du att k3 håller bättre på bana än sportsmart ? Hur håller supercorsa sp i jämförelse med dessa två ?

Dom är hårdare i både stomme och blandning så det är inte så konstigt att dom håller bättre (för mig). Dock kan det så klart vara så att k3orna tar slut snabbare om fjädringen inte lirar med dom och det kallriver men k3 verkar vara relativt okänsliga för det.

Har inte kört senaste generationen supercorsa så det vågar jag inte uttala mig om.

Jag har upptäckt Pirellis Superbike Pro slicks.

Garanterat inte samma grepp som SC-slicksen men efter 5 eller 6 bandagar så är det 60-70% kvar av bakdäcket. DET kallar jag ekonomi!
Väldigt sköna och lugna i feedback också.
Har bara lyckats klota med dem en gång bara och då var det en vattenpöl i en kurva med highsider som följd. (jag = idiot på gasen)
Annars helt lugna. De börjar glida lite när de börjar tappa fäste och då vet man att man börjar närma sig gränsen.
Men är du jättesnabb så ska du nog välja andra däck. Men då pratar vi en helt annan däckbudget.

Mina 2 ören...

Last edited:

= rekomenderat att han använder däckvärmarna på k3orna!?
(eller man får dom hyfsat varma på 2-3 varv?)

= rekomenderat att han använder däckvärmarna på k3orna!?
(eller man får dom hyfsat varma på 2-3 varv?)

Funkar utan men har man möjlighet så är det dumt att lägga 20% av körtiden på att värma däck plus att dom så klart håller längre med värmare.

Supercorsa SP är ett grymt däck med snabb uppvärmning och supergrepp,
men räcker inte mer än max två bandagar.

Prova Dunlop GP Racer 211, räcker länge och har bra grepp. Kräver värmare dock.

Jag har kört mycket på både Metzeler K3 och K2 och tycker att de är mycket fina. D211 är också ett kalasdäck.

Angående däckvärmare tycker jag du sk använda dem om du har ett set. Då slipper du slösa varv på att värma däck (tid och slitage och bränsle) utan kan ladda på direkt. Dessutom så håller sig däcken fräscha längre (färre heat cycles). Det gäller för övrigt alla däck, även mer gatiga däck.

Killen jag köpte hojen från sa att däckvärmare sliter som mest på däcken...varför frågade jag inte men tänkte att dé va logiskt då den hettas upp på ett "onaturligt" sätt kanske? Nån som förstår vad han menade tro?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti