Dags att köpa fotoprogram, men vad?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Som sagt.

Vill ha ett fotoredigeringsprogram, det får kosta max 2000:-

Kollat på aperture 2, och photoshop elements.
Vad tycker ni om dessa, både för och nackdelar..

Kom gärna med andra förslag.

Finns väl nått gratisprogram oxå. Gimp. En photoshopkopia om jag förstått saken rätt... Någon med erfarenheter?

Det jag ska använda programmet till är väldigt basic grejer. retuschera lite foton. Slänga dit lite snygga filter ibland kanske...
Men samtidigt vill man ju ha något som man inte 'växer ur' om intresset tilltar!

Blev mycket text nu...
Tack på förhand / Sundström

Det finns bara ett bildredigeringsprogram värt namnet. Och det är den fullständiga versionen av Photoshop. Som tyvärr kostar massor med pengar. Photoshop Elements har jag hört ska vara ganska bra, men det saknar en del funktioner som jag skulle bli galen om jag inte hade.

Gimp har ett användargränssnitt som jag inte riktigt kommer överens med. Dessutom så ligger det på ungefär den nivå som Photoshop låg på för ca fem år sedan och många av verktygen känns lite trubbigare än de gör i Photoshop.

Kort sagt så finns det en anledning till att Gimp är gratis medan Photoshop kostar mer än vad många är villiga att lägga på en dator. Men det skadar ju aldrig om du laddar ner det och testar lite själv:

Här finns länk till nedladdning av Gimp och en del tutorials etc: http://bildochfoto.se/gimp-ett-gratis-alternativ-till-photoshop/
Videotutorials för Gimp: http://sixrevisions.com/graphics-design/gimp_video_tutorials/

Paint shop pro tycker jag är ett bra (ekonomiskt)alternativ. Tror det är Corel som gör det.

Paint shop pro tycker jag är ett bra (ekonomiskt)alternativ. Tror det är Corel som gör det.

Kör det på jobburken när det behövs redigeras bilder men är inte särskilt nöjd med det. Funktionerna finns där och priset är rätt men det äter upp allt vad systemresurser heter. Dessutom buggar det, i alla fall på min burk.

Det ligger testversioner HÄR som kan vara värt att testa :tummenupp

om du känner någon som har csn-kort så kan du köpa PS för strax över 2000.

Photoshop är lixom bäst på detta.. Finns inga alternativ till det tycker jag, men det beror ju på hur mycket man jobbar med bilder.

Vilken version då? Har svårt att tänka mig att den fullständiga versionen blir SÅ pass billig bara för att man är student. :va

Gimp saknar dessutom cmyk stöd fortfarande. är på G sägs det dock.

Elements men helst PS... Inte äldre än cs2. kom massa godis då.

Googla: Utveckla Din förmåga för design med Adobe. 80 % rabatt för studerande

Studentpriset som kallas Student Edition. Funktionaliteten är exakt densamma.
Photoshop CS4 Extended 2.875kr Studentpris.

Sök en lös kurs eller pussa på en polare som studerar...

http://www.moderskeppet.se/live/ark...igare-photoshop-om-du-ar-student-hosten-2008/

Europastudentsidan:
https://store2.adobe.com/cfusion/st...ENTS&nc=1&storeregion=edu-eu&nr=0&PID=2555286

Last edited:
Gimp saknar dessutom cmyk stöd fortfarande. är på G sägs det dock.

Elements men helst PS... Inte äldre än cs2. kom massa godis då.

Googla: Utveckla Din förmåga för design med Adobe. 80 % rabatt för studerande

Studentpriset som kallas Student Edition. Funktionaliteten är exakt densamma.
Photoshop CS4 Extended 2.875kr Studentpris.

Sök en lös kurs eller pussa på en polare som studerar...

http://www.moderskeppet.se/live/ark...igare-photoshop-om-du-ar-student-hosten-2008/

Europastudentsidan:
https://store2.adobe.com/cfusion/st...ENTS&nc=1&storeregion=edu-eu&nr=0&PID=2555286

är det olika beroende på var man studerar eller något, för på min inloggning står det PS CS4 extended, ca: 2091:-

är det olika beroende på var man studerar eller något, för på min inloggning står det PS CS4 extended, ca: 2091:-
Jag med.
Photoshop Extended - Den ultimata miljön för digital bildbehandling

Få allt i Adobe Photoshop CS4 plus banbrytande verktyg för redigering av 3D-modeller och rörliga bilder samt för avancerad bildanalys.

Ordinarie pris ca: 9 875 kr
Studentpris ca: 2 091 kr

Men för att köpa Photoshop på studentlicens så måste man väl plugga något grafiskt eller fotografering eller något annat där man kan behöva det i sitt skolarbete? Det går väl inte om man pluggar vad som helst? Eller har de ändrat på det? :va

Jag med.
Photoshop Extended - Den ultimata miljön för digital bildbehandling

Få allt i Adobe Photoshop CS4 plus banbrytande verktyg för redigering av 3D-modeller och rörliga bilder samt för avancerad bildanalys.

Ordinarie pris ca: 9 875 kr
Studentpris ca: 2 091 kr

exakt :)

Men för att köpa Photoshop på studentlicens så måste man väl plugga något grafiskt eller fotografering eller något annat där man kan behöva det i sitt skolarbete? Det går väl inte om man pluggar vad som helst? Eller har de ändrat på det? :va

det ligger tillgängligt för alla med ett giltigt csn medlemsskap.

Last edited:
hmmm mellanskillnaden på att köpa med eller utan csn kort är över 7k, hur mycket är du beredd att betala för att få vara min vän :D:D
Jag går ner till hälften av vad Rosen säger. ;)

Ingen som testat aperture 2 då?

Har en demo på datorn nu. Tycker det är väldigt lätthanterligt men jag har inte hunnit lära mig det på djupet än...

Photoshop verkar vara det enda rätta iallafall... Men hur är användargränssnittet?
Måste man vara :übersturmführer på digital bildhantering för att kunna utnyttja programmet till vardagliga projekt, ex. kontrast, ljussättning intensitet mm... eller är det lättarbetat?

ska det vara på det viset kan jag erbjuda adobe master licenser till ett bra mycket lägre pris än de 35k som affärerna tar och de 6k som det kostar med studentrabatt :D:D
Han får en kram av mig :tungan

Ingen som testat aperture 2 då?

Har en demo på datorn nu. Tycker det är väldigt lätthanterligt men jag har inte hunnit lära mig det på djupet än...

Photoshop verkar vara det enda rätta iallafall... Men hur är användargränssnittet?
Måste man vara :übersturmführer på digital bildhantering för att kunna utnyttja programmet till vardagliga projekt, ex. kontrast, ljussättning intensitet mm... eller är det lättarbetat?

min personliga mening är att det går väldigt fort att sätta sig in i grunderna och halvavancerade saker om man har öga för design och detaljer, sen är nätet överfullt med tutorials till just PS :)

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back