Dagens grusvarning

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Då VV fortsätter sin kampanj med lagning med tjära och grus kan det det ju vara bra att varna andra för deras otyg på kul mcvägar.

För er som åker till Sigtuna och tar vägen över Billby in till Våfflan så ta det väldigt försiktigt på den vägen, då den är lagad med tjära och grus i stora lass på i stort sett hela vägen in. :mad:
 
Deadmetal skrev:
2208749 Då VV fortsätter sin kampanj med lagning med tjära och grus kan det det ju vara bra att varna andra för deras otyg på kul mcvägar.

För er som åker till Sigtuna och tar vägen över Billby in till Våfflan så ta det väldigt försiktigt på den vägen, då den är lagad med tjära och grus i stora lass på i stort sett hela vägen in. :mad:
Attentat!
Det satt förståss inga varningsskyltar heller?
Där åkte jag i förra veckan, tycke inte att det var något som behövde lagas.
Det kanske är någon som bor längs den vägen som jobbar på VV med att ratta snabelbil och som har missförstått nollvisionen.
 
Last edited:
Lucky Luke skrev:
2209932 Attentat!
Det satt förståss inga varningsskyltar heller.
Där åkte jag i förra veckan, tycke inte att det var något som behövde lagas.
Det kanske är någon som bor längs den vägen som jobbar på VV med att ratta snabelbil och som har missförstått nollvisionen.

Det stod nog en liten varningstriangeln med varning för halt väglag i början av vägavsnittet om jag inte missminner mig. Faktiskt den första jag sett när det gäller sån lagning.
 
När jag och Andreas åkte den i förregår så låg det en 1200 cystom yamaha i diket!
Vi pratade med polarens till denna mc/person ekipage och han berättade att polaren
hade blivit hämtade av ambulans med troligen brutet nyckelben. Hela hojen
såg ut o vara skrot! Vi pratade lite ang vv's nollvision och hur den biter sig själv
i Arslet med dessa lagningar!
Jag kan förstå hur lätt det måste vara att åka i diket med en custom på dessa
vägar då det är jobbigt med motard i kurvorna när det är grusigt och bra
med grepp om varandra!
Kör försiktigt nu. . .
 
ReDan skrev:
2210379 När jag och Andreas åkte den i förregår så låg det en 1200 cystom yamaha i diket!

Läste om det i UNT...
Enligt rapporten så hade Mcn av okänd anledning kört av vägen!
Man får hoppas att pesonen i fråga gör en Polisanmälan mot vv ang underlaget om det nu var det som orsakade olyckan!
Inte kul att upptäcka en plätt tjära & grus mitt i böjen!
Behöver inte gå fort för att det ska gå väldigt illa!
 
Läste oxå om en hoj som gått av vägen, och misstänkte nästan att det var på den vägen.

På vissa ställen var det så mycket grus att man bara gled även att man knappt hade nån fart, otäckt som tusan.

Man får hoppas att det gick bra för Yamma ägaren i varjefall.
 
Hehe provade att åka på lite bakhjulssläpp där, det är inget man vill göra så ofta.. spec om man inte framkallar det själv..
hjärtinfarkt!" mm :4skrika
 
Deadmetal skrev:
2208749 Då VV fortsätter sin kampanj med lagning med tjära och grus kan det det ju vara bra att varna andra för deras otyg på kul mcvägar.

För er som åker till Sigtuna och tar vägen över Billby in till Våfflan så ta det väldigt försiktigt på den vägen, då den är lagad med tjära och grus i stora lass på i stort sett hela vägen in. :mad:

Nollvisionen is teh shit!!! ;)
 
Vägarna "blöder" i värmen

Värmeböljan har medfört att asfalten blöder på många vägar. Kommer det regn kan vägarna bli mycket hala.

- Våra entreprenörer sandar de vägar som är särskilt utsatta, säger Mats Wendel på Vägverkets huvudkontor som arbetar med vägunderhåll. Men vi vill varna trafikanterna för halka och stenskott på sandade vägar, det är säkrast att sänka farten ordentligt.
För motorcyklister kan asfaltblödningarna, sandningen och kommande regnskurar medföra problem.
Efter flera dagar med höga temperaturer och ihållande solsken har asfalten lösts upp och lagt sig som ett segt, svart skikt på vägarna.
Problemen, som uppstår vid höga lufttemperaturer och kraftig solstrålning när temperaturen i vägbanan går upp till 50 grader, drabbar främst medeltrafikerade vägar.
På de mest trafikerade vägarna, som europavägar, de flesta riksvägarna och en del länsvägar, används i regel annan beläggning som inte är så känslig för höga temperaturer. Inte heller glest trafikerade vägar med grusasfalt är särskilt känsliga för höga temperaturer.
Vid lunchtid på tisdagen var lufttemperaturen 25-32 grader i stora delar av Sverige. Men på onsdagen passerar en kraftig kallfront större delen av landet och temperaturerna sjunker markant, endast i sydöstra Götaland dröjer värmen kvar.
I övrigt blir det mest mulet och 15-20 grader, kallfronten följs av en del regn och åska främst i norra Sverige.
- När regnet kommer kan de vägar som haft asfaltblödningar bli mycket hala, säger Wendel. Då gäller det verkligen att ta det lugnt.
De ytliga överskotten på asfalt slits normalt bort efter några dagars eller veckors trafik vid mer normal svensk väderlek.
Men redan till veckoslutet blir det mycket sol och betydligt varmare igen, i mitten av nästa vecka kan temperaturerna åter vara kring 30 grader och därmed kan asfaltblödningarna återkomma.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top