Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Började eftermiddagen med att hämta ut FP-systemet, åkte hem å packade upp det, sen var det dags att åka ner å provköra hojjar. Suzuki hade nån tour där de har provkörning på tio hojjar.
Först ut var SV650. Det är som alla säger en bra sporthoj att börja på. Mjuk snäll osv. V-twin e tråkigt, ingen botten jämfört med en stonka, ingen topp jämfört med en radfyra, men visst, nog flyttade den på sig, den e säkert lättkörd på bana också.
Nästa sväng blev det DRZ400. Besvikelse. Vilken fjantmoppe. Visst, den e säkert kanonbra till A-begränsat, men plockar man av CRFen alla prylar å stryper den så är den fortfarande roligare. Tycker de e tråkigt för alla som provade motard för första gången å kommer avfärda det direkt.
Nu blev det en GSX 1400 (jag tänkte inte så mycket på modellnamnet, så gissar
) att åka på. Härlig snurra, lagom motorbroms, kvickstyrd trots att den var så stor, man sitter jäkligt mjukt å bra på den, lite störande styre och tar ganska mycket vind, annars helt okay!
Sån här sku jag kunna åka runt me på gatan.
Så var det dags för Bandit 650. Allt under 750cc ska vara radfyra. Den här var roligare i karaktären än SV650n. Levde faktiskt om lite också, det är plus. Fast då vibrerade den också, å styret var helt vansinnigt. Chassimässigt sämre än SV650. Ändå helt okay hoj att åka fram å tillbaka till jobbet på, men styret måste verkligen bytas.
Nu till årets överraskning, har inte vare såhär förbluffad sen jag provkörde CBR1000RR. Burgman 650. Japp, en scooter. Vilken jäkla komfort. Åker lätt hellre 100 mil på denna än i en bil. Tryck på den blå knappen för att vika in backspeglarna, den svarta spaken för att köra ner rutan, den grå knappen för "power mode" och den gula knappen för att växla ner. Sen äre bara vrida på rullen å hej vad det går!
Ingen fartraket, men man kan nog närma sig 200 iaf.
Så får ni möjligheten att prova en sån där storscooter. Gör det. De e fan en upplevelse. Den var inte ens livsfarlig, som moppescootrarna är. Vi skulle inte ha gjort det, om det inte var för att ingen provkört den före oss
Glad att man gjorde det såhär i efterhand!
Tyvärr blev det ingen provkörning av GSXR1000, men men, man klarar sig väl tills vidare.
Sen blev det att åka hem, tvärbyta avgassystem till FP't och ut å prova. Känns som att den blev mer grizzlybjörn, och svarade fortare på gasen. Framöver kör jag med öronproppar. Är det värt att lägga ut dom där 14000 kr som ett Akra kostar? Nepp, inte när man har hojjen för att åka fort på å inte för att glänsa framför korvmojjen å torrvarva på varvstoppet. En portning hos Mc-xpress kostar dessutom bara 1200kr... Å en steg 2 kam från hotcams 1900...
Först ut var SV650. Det är som alla säger en bra sporthoj att börja på. Mjuk snäll osv. V-twin e tråkigt, ingen botten jämfört med en stonka, ingen topp jämfört med en radfyra, men visst, nog flyttade den på sig, den e säkert lättkörd på bana också.
Nästa sväng blev det DRZ400. Besvikelse. Vilken fjantmoppe. Visst, den e säkert kanonbra till A-begränsat, men plockar man av CRFen alla prylar å stryper den så är den fortfarande roligare. Tycker de e tråkigt för alla som provade motard för första gången å kommer avfärda det direkt.
Nu blev det en GSX 1400 (jag tänkte inte så mycket på modellnamnet, så gissar


Så var det dags för Bandit 650. Allt under 750cc ska vara radfyra. Den här var roligare i karaktären än SV650n. Levde faktiskt om lite också, det är plus. Fast då vibrerade den också, å styret var helt vansinnigt. Chassimässigt sämre än SV650. Ändå helt okay hoj att åka fram å tillbaka till jobbet på, men styret måste verkligen bytas.
Nu till årets överraskning, har inte vare såhär förbluffad sen jag provkörde CBR1000RR. Burgman 650. Japp, en scooter. Vilken jäkla komfort. Åker lätt hellre 100 mil på denna än i en bil. Tryck på den blå knappen för att vika in backspeglarna, den svarta spaken för att köra ner rutan, den grå knappen för "power mode" och den gula knappen för att växla ner. Sen äre bara vrida på rullen å hej vad det går!

Så får ni möjligheten att prova en sån där storscooter. Gör det. De e fan en upplevelse. Den var inte ens livsfarlig, som moppescootrarna är. Vi skulle inte ha gjort det, om det inte var för att ingen provkört den före oss

Tyvärr blev det ingen provkörning av GSXR1000, men men, man klarar sig väl tills vidare.
Sen blev det att åka hem, tvärbyta avgassystem till FP't och ut å prova. Känns som att den blev mer grizzlybjörn, och svarade fortare på gasen. Framöver kör jag med öronproppar. Är det värt att lägga ut dom där 14000 kr som ett Akra kostar? Nepp, inte när man har hojjen för att åka fort på å inte för att glänsa framför korvmojjen å torrvarva på varvstoppet. En portning hos Mc-xpress kostar dessutom bara 1200kr... Å en steg 2 kam från hotcams 1900...