D-uppsatsämne inom NEK?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fans helvete. Jag har lovat min chef att fixa magistern i nationalekonomi, mest för min egen skull iofs. Det är ju bra lönemässigt att ha en magisterexamen istället för en fjollkandidat. Plus att man får ligga har jag hört.

Tanken var från början att skriva om nåt jobbrelaterat (miljörätt) och då kunna skriva en del på arbetstid. Men... På jobbet har jag inte tid, och det är fan så svårt att ta sig tid också. Visst, miljörätt är intressant, men jag arbetar först och främst för att ha råd med RIKTIGA intressen som hojåkning, fallskärmshoppning, fotografering och lyssna på hårdrock (jag skulle kunna göra vad som helst för hårdrock, jag kör tex inte Kawasaki längre. Klart sämsta motorcykeln. Nu tappade jag tråden...)

Frågan: Vad fan ska jag skriva om för coolt? Finns det några nationalekonomiska frågetecken inom motorcyklism, extremsport, foto eller liknande?

Oj, nu är det fikarast...

Vilka blir de samhällsekonomiska effekterna om man, över en natt, förbjuder motorcyklar?

Ett par idéer kring foto.

Vad har nedläggningen av fotobutiker/framkallningsställen haft för inverkan på samhällsekonomin i samband med digitaliseringen av fotograferingen.

Framkallas det mer eller mindre bilder idag jämfört med för 15 år sedan? Det tas definitivt FLER bilder, men framkallas dom? Lägger folk i allmänhet mer, mindre eller samma pengar på foto idag jämfört med tidigare? Dvs. pengarna folk förut lade på framkallning och fotorullar, lägs dom pengarna idag på en bättre kamera eller är det pengar som helt försvunnit ur industrin? Kort sagt, har fotoindustrins omsättning ökat eller minskat (justerat för inflation) sedan digitalkameran gjorde sitt intåg? Hur skiljer sig detta mellan industrins olika segment?

Jag kan tänka mig att de flesta bilder framkallas över nätet idag (tanka upp bilden och få hem ett foto i brevlådan). Är dessa "nya" aktörer utländska jättar där vinsterna hamnar utomlands eller är det samma gamla kedjor som hade fotobutikerna tidigare?

Har några aktörer slagits ut helt? Har några aktörer tillkommit? Har någon växt på någon annans bekostnad? Varför?

Det finns många intressanta frågor när en marknad skakas om i sina grundvalar. Tänker man till lite extra hittar man säkert ännu mer spännande frågeställningar än de jag spottat ur mig här.

Volbeat 17:e oktober....

Vad har nedläggningen av fotobutiker/framkallningsställen haft för inverkan på samhällsekonomin i samband med digitaliseringen av fotograferingen.

Framkallas det mer eller mindre bilder idag jämfört med för 15 år sedan? Det tas definitivt FLER bilder, men framkallas dom? Lägger folk i allmänhet mer, mindre eller samma pengar på foto idag jämfört med tidigare? Dvs. pengarna folk förut lade på framkallning och fotorullar, lägs dom pengarna idag på en bättre kamera eller är det pengar som helt försvunnit ur industrin? Kort sagt, har fotoindustrins omsättning ökat eller minskat (justerat för inflation) sedan digitalkameran gjorde sitt intåg? Hur skiljer sig detta mellan industrins olika segment?

Jag kan tänka mig att de flesta bilder framkallas över nätet idag (tanka upp bilden och få hem ett foto i brevlådan). Är dessa "nya" aktörer utländska jättar där vinsterna hamnar utomlands eller är det samma gamla kedjor som hade fotobutikerna tidigare?

Har några aktörer slagits ut helt? Har några aktörer tillkommit? Har någon växt på någon annans bekostnad? Varför?

Det finns många intressanta frågor när en marknad skakas om i sina grundvalar. Tänker man till lite extra hittar man säkert ännu mer spännande frågeställningar än de jag spottat ur mig här.

MYCKET intressant!

Volbeat 17:e oktober....

Sönnsvall? Hm... Kanske!

Last edited:

För att dessutom få in miljövinkeln i ämnet kan man ta upp frågan om de gamla framkallningsvätskornas negativa miljöpåverkan som med mindre användande troligtvis minskat.

Kodak är ju ett intressant exempel på vad som hänt under digitaliseringen. De har ju tagit ordentligt med stryk, kanske kan vara av intresse.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park