Dör vid låga varv. Honda CBR 600 F3 -95

Revfen

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2023
Hoj
Honda CBR 600 F3 1995
Hej!

Jag har precis köpt en äldre (1995) Honda CBR 600 F3.

Den går bra om man ger försiktigt med gas i början men står jag på tomgång och gasar till så blurrar den till. Jag har bytt olja/filter samt bränslefilter. Luftfiltret såg ut att ha några år på nacken (stod på filtret att det skulle hålla en livstid och inte bytas ut, men jag tycker det lät lustigt och har beställt ett nytt)

Justerar jag upp tomgången så den blir onödigt hög så är problemet nästan borta, så det är väldigt framträdande vid låga varv.

Uppleva som något värre när den är kall. Den är inbyggd till en streetfighter så choken är svår att manövrera då den bytt plats, men upplever att den fungerar..

Någon duktig mekare som har någon idé vilken ände jag ska börja i? Jag känner mig inte byxad för att riva isär förgasare m.m utan får väl räknas som en medioker hemmapulare.

Vänligen/Rickard

Kan tillägga att den dör om jag ger full gas men blurrar och går ner i varv och håller på att kvävas vid ”snabbt” ryck på gasen.

Kan va E10 som ställer till det. Prova att tanka 98E5 eller Aspen.
Med högre sprithalt kan man behöva öka munstycksstorlek.
Aldrig fel att göra rent förgasare.

O-ringarna kan redan ha dött spritdöden. Torra, hård och läcker.
Inte säkert att det hjälper att byta till bättre soppa. Men 98 E5 bör du köra på i alla fall framöver så åk och tanka nytt.

Last edited:
Kan va E10 som ställer till det. Prova att tanka 98E5 eller Aspen.
Med högre sprithalt kan man behöva öka munstycksstorlek.
Aldrig fel att göra rent förgasare.
Tack för svar!
En amatörfråga; krävs det att man plockar ner halva motorn för att rengöra förgasarna? Antar att det är från modell till modell..

Ska tanka nytt iaf ?

O-ringarna kan redan ha dött spritdöden. Torra, hård och läcker.
Inte säkert att det hjälper att byta till bättre soppa. Men 98 E5 bör du köra på i alla fall framöver så åk och tanka nytt.
Hej! Tack för svar. Jag får blotta min okunskap och fråga: vilka o-ringar pratar vi om?

Hej! Tack för svar. Jag får blotta min okunskap och fråga: vilka o-ringar pratar vi om?
Nu har jag inte letat upp dina förgasare på nätet men det brukar sitta en som tätar sätet till flottörnålen. Mina från 1982 hade krympt, hårdnat och gick sönder när jag skulle kränga av dom. Då har jag ändå aldrig tankat 95 sedan E10 infördes.
Gamla soppaslangar gillar inte heller E10. Kan finnas annat i bränslesystemet som inte heller tål E10, gummit i soppakranen t ex.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT