Dör vid kallstart av svajig tomgång (CBR600FS 2002)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
När jag kallstartar hojen är tomgången svajig och kan sjunka till plötsligt, så motorn dör. Startar man igen går det oftast bra och hojen varmkör och får stabil tomgång.

Funderade på om vaxenheten kunde vara kass, ringde Honda MC-centers verkstad, men meken trodde inte det var vaxenheten som ställde till med svajandet, eftersom vaxenheten ska röra sig väldigt långsamt.

Detta har hänt efter att en hobbypulare var inne under tanken och röjde med spjällhus, vaxenhet för att byta kamkedjesträckare. Innan detta fungerade kallstart utmärkt, så någonting har hänt.

Alla gissningar är välkomna, för vad som helst kan ha åkt ur eller blivit petat på. Det enda jag vet med säkerhet är att vaxenheten har blivit justerad, så den står nog inte helt rätt inställt.

Uppdatering: Här är en video på när den kallstartas.
 
Last edited:
Spjällhus?
Har man justerat spjällen ojämnt kan man få lite intressant tomgång har jag märkt. Är det insprutning kan man ju fundera om någon sensor på insugssidan har lämnats urkopplad efter detta.
 
Det har hänt mig en gång nydligen när jag bytte till slip on, om jag varvar upp hojen 5-6k rpm en gång så återgår den till normal tomgång, men innan så finns det episoder när den är orolig (när den är kall). de e ju klart, över 3000mil på hojen nu, så något kanske borde ses över.

Är ju inget jätte problem, men de e pinsamt när den dör o någon kollar på, dom kanske tror man fått kärringstopp :hihi
 
Spjällhus?
Har man justerat spjällen ojämnt kan man få lite intressant tomgång har jag märkt. Är det insprutning kan man ju fundera om någon sensor på insugssidan har lämnats urkopplad efter detta.
Det är insprut.

Enligt personen som pillat ska inte spjällen justerats något. Det är svårt att bedöma okulärt, men när jag tittar på de små spjällen för tomgång ser de ut att vara justerade någorlunda lika.

Sensormässigt har jag själv kopplat i och ur IAT och MAP när jag lyft luftboxen, så dessa borde vara ordentligt återanslutna.

Hade det varit en vakuumläcka tycker jag hojen borde svajat uppåt med tomgången, men vad som händer nu är alltså att den svajar till kraftigt neråt, från säg 2000rpm till 900rpm där den kämpar någon sekund innan den dör.
 
Kan tillägga att när jag köpte hojen från handlare, så dog den så fort man justerade på tomgångsskruven. Elfel hävdade handlaren som bytte en kopplingssko i en kontakt.

Underligt tyckte jag, eftersom jag inte kunde se att tomgångsvajern låg an mot något kablage, hur som försvann problemet.

Så här såg felet ut då (obs gammalt fel, gammal video!):
 
Last edited:
Var ute och lyssnade på hojen vid kallstart en gång till.

Denna gången orkade den lite längre kring ~1000rpm innan den dog. Tomgången låter mycket pulsigare, funderar på om det kan vara så att någon cylinder får tjuvluft eller för mycket soppa en stund.

Tänkte jag ser över vakuumslangarna en gång till och prövar att spreja startgas i området runt spjällhuset för att se om något verkar otätt.

Finns det något mer jag borde pröva?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top