Dör när man släpper kopplingen

jokem

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
Suzuki RM 125 -83
Jag har ett problem med min Suzuki RM 125 -83 som jag har renoverat upp. Problemet är att man kan starta hojjen och allt och lägga i en växel med kopplingen i, men det är sen när man släpper kopplingen som hojjen dör.

Jag har varit sjuk i en vecka så jag vet inte exakt hur det är men det är så min polare beskriver det. Han har kollat stiftet och de var sjöblött, jag skulle vrida toppen också en gång och då var kolven och toppen sjöblöt också så jag börjar undra om det kan ha något att göra med att den får för mycket bensin. Jag har clipset på nålen på 4:e hacket uppifrån, alltså ger jag den mycket soppa.

Jag har bara hört att folks hojjar dör när man lägger i en växel men detta har jag aldrig hört:S Hoppas bara det är bensinen, vad tror ni?

Egentligen skall man hålla käften när inte är helt säker :-)
Har du tagit ur stiftet och försökt rulla den med växel i
så inget sitter fel i drivningen i motorn

du har inte stödet nere kan ju sitta en kill switch där

Inte på en crosshoj...

Prova lägga i växeln utan koppling, du kan ju ta fart och rulla ner för en backe innan du gör det

Kolla om den dör när du ger gas och isåfall hur mycket gas. De olika munstyckerna ger soppa på olika ställen på trottelns höjd (visseligen samarbetar dem men i principen...)

kan den stå på tomgång hur länge som helst ? men så fort du lägger i en växel och släpper kopplingen så dör den ?

Kolla kompressionen, kan vara otäta kolvringar eller läckande packning.

jag for dit och försökte ställa in den och det verkade som om den fick för mycket bensin för den dränktes när man släppte kopplingen. när jag gav den lite mindre soppa (2:a hacket uppifrån) så kom den iväg men fick för lite och dog vid gaspådrag, då testade jag mittenhacket och då var den svårstartad och dog efter en kort stund. Eftersom jag har varit sjuk orkade jag inte göra mer efter det.

tips?

Om det är så att den får så mycke soppa så att den dör när du ska köra iväg så kan du glömma att sitta och pilla på nålen och tro att det kommer att hjälpa..
Låter som den får fruktansvärt mycket soppa kolla så att allt är som det ska i förgasaren sakar väl säkert huvudmunstycke eller nåt om den surar ner sig så jävligt.

Vad konstigt då att den fick för lite sen när jag ändrade nålen och gav den mindre.

Så goda nyheter jag fick nu, jag slipper klyva motorn. Det var vara tändplattan som lossnat och hade legat mot svänghjulet, det måste vara en anledning till att den misstänt ibland och inte startat. På slutet startade den inte ens med startgas. Det var även det som orsakade gnisselljudet i motorn.

Någon som vet var man kan köpa kolvar till dessa maskiner. Inte många hemsidor säljer kolvar till så gamla suzuki 125or så om ni vet så får ni gärna skriva!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...