"dör" direkt vid ladd??

wiklund_66

......
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemlös ( I en by )
Hoj
Jajemen Japanska.,..
En 1000 R k5 som fungerade felfritt i höstas går ej som den ska. Fungerar fint ända tills den börjar ladda då "hostar" den. knuffar på lite ibörjan om man inte ger fullt på direkten , men de verkar saknas soppa eller nåt. :va
Släpper man gasen när den "hostar" så dumpar den ganska högt. Nån som har nåt bra tips?
Säkert nåt väldigt simpelt men e riktigt grön på detta område.. // Wiklund
 
Det första jag hade kollat var att se om motorn får bränsle vid övertryck.
Fejka lite laddtryck ca 1bar till mapsensor på tomgång då ska extra spridarna hoppa igång ( om du har några ) har inte motorn extraspridare så kommer den att sura igen i vilket fall som helst om det fungerar på övertryck.

Händer ingenting så får du kolla :
kontaktstycken o kablar ( kontakterna kan åka isär inuti ett kontaktstycke, ta isär o dra lite i sladdarna för att kolla om dom sitter fast i plasthylsan

vakumslangar ( kan hoppa av eller gå sönder )

bränsleslangar ( kan vara av dålig kvalite o sätta igen vilket inte är ovanligt, eller vika sig )

bränsletryck ( för lågt av trasig vakumslang till regulator )

tändstift ( dåliga )

spridare ( igensatta av skit om du har dåligt bränslefilter eller inget alls ) rengör med diesel o lufttryck ca 5-7 bar och en 3voltsadapter för att öppna, blås från bägge håll, suspekt metod men det fungerar.

Lite hjälp på vägen !
Lycka till !
 
Direkt i huvudet kommer jag på en tänkbar grej. Fast du har säkert kollat upp det.
Jag hade ett liknande problem på min bil. Den gick precis som vanligt vid lugn körning och måttliga laddtryck men när jag trampade på lite och laddtrycket blev lite högre. I mitt fall över 1,6 bar (0,6 bar överladd) så tvärdog den tills jag släppte av och lät laddtrycket sjunka lite.
Det visade sig att jag hade läckage på luftslangen mellan turbo och intercooler vilket ledde till att det läckte ganska friskt.

Jag antar att du har en luftmassemätare. har du läckage någonstans mellan den och motorn så kommer det läckaget att bli större vid högre laddtryck med följden att motorn går mer och mer fett. En del av luften som gått igenom luftmassemätaren kommer ju att ta vägen någon annanstans än in i motorn men den kommer ju att dosera bensin efter hela mängden. Högre laddtryck innebär att det är svårare att få gnistan att gå fram. Fetare blandning likaså. Inträffar detta så får man dålig eller ingen gnista när man laddar lite vilket ju medför att motorn hostar eller tvärdör.
 
Tack för tipsen....

Nu går den som den ska igen. Det var dålig kontakt på en av de 3 kablarna som går från vakumgivaren till extra spridarnas styrbox...
 
Nu går den som den ska igen. Det var dålig kontakt på en av de 3 kablarna som går från vakumgivaren till extra spridarnas styrbox...

där ser man. de är alltid dom små sakerna som gör stor skillnad :yoparty ehhe,

hoppas man får se hojen iår. annars så måste jag tyvärr åka upp och bryta mig in i garaget ditt :tummenupp
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top