Döende stortå

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag har ett litet problem som jag dragits med ett par veckor nu och tänkte att här på det allvetande sporthoj så finns svaret. Det är såhär att min högra stortå har varit bortdomnad i ungefär två veckor och det börjar bli jävligt irriterande. För några år sen hade jag nåt liknande i ena lillfingret, då fick jag operera mig och frilägga en nerv i armbågen men jag har ingen lust med en operation för tån oxå så jag undrar om det är nån som varit med om samma sak och om det isf gick över av sig självt.

Låter som klämd nerv, kolla så tån inte blir kall och väldigt blek. Jag hade visat den för en läkare om det hållt i sig.

Har du granskat alla möjliga felorsaker?

Nya skor, nya arbetställningar, ny stol/sittmöbel, ny bil (bromspedal)...
D.v.s. något i ditt liv som kan ha orsakat det... det kan vara ett långsökt svar.

ev. hade jag något liknande förut, gav mig tusan på att motionera fast det vara obekvämt, försvann efter jag kämpat några gånger.

supernaut skrev:
Låter som klämd nerv, kolla så tån inte blir kall och väldigt blek. Jag hade visat den för en läkare om det hållt i sig.
Kall är den men det är iofs hela foten så det beror nog snarare på kalla golv. Förra veckan var den vit så att en magnecyl hade sett ut som en leverfläck. Kanske dags att gå då? Fast jag tänkte att kan den hamna i kläm (nerven alltså) så kan den väl hoppa ur kläm oxå...

War-psycho skrev:
Har du granskat alla möjliga felorsaker?

Nya skor, nya arbetställningar, ny stol/sittmöbel, ny bil (bromspedal)...
D.v.s. något i ditt liv som kan ha orsakat det... det kan vara ett långsökt svar.
Inget nytt vad jag kan komma på. Jobbade visserligen dubbelt när det började... kanske gick/stod för mycket då?

newstead skrev:
Inget nytt vad jag kan komma på. Jobbade visserligen dubbelt när det började... kanske gick/stod för mycket då?
Aha, Kock.

Då skulle jag gissa att det är arbetsrelaterat.
Skorna kanske klämmer lite, du kanske står lite vriden vid ett av arbetsmomenten.
Detta plus att du jobbat extra mycket kanske gett besvären.

Last edited:
KGK skrev:
ev. hade jag något liknande förut...
ev. :va Du borde väl veta om tån varit bortdomnad?

Tror inte att det handlar om att jag rört på mig för lite. Har visserligen inte motionerat nåt mer än att cykla till jobbet men jag jobbar som kock och står/går dagarna i ända... fast vem vet? :)

newstead skrev:
ev. :va Du borde väl veta om tån varit bortdomnad?

Tror inte att det handlar om att jag rört på mig för lite. Har visserligen inte motionerat nåt mer än att cykla till jobbet men jag jobbar som kock och står/går dagarna i ända... fast vem vet? :)

nu minns jag lite bättre, var typ hälen som domnat, skumt kändes det men jag kämpa på och efter några dagar försvann det successivt.

klart står du stilla/går lite så höjs inte pulsen, motionera mera ett tag?, jogging får ju hela foten jobba

maila eller ringa

http://www.vardguiden.se/

Last edited:
KGK skrev:
raynaud?

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=565&sub=&item=

se till att det är varmt

stress kan försämra
När jag läste på sidan du länkade till så dök Ulnaris upp. Det var den nerven dom frilade när handen domnade bort. Förmodligen är det nåt liknande med tån, det känns iaf lika, fast till grejen hör att jag fick operera armbågen två gånger och det har ändå kommit tillbaka.

War-psycho skrev:
Aha, Kock.

Då skulle jag gissa att det är arbetsrelaterat.
Skorna kanske klämmer lite, du kanske står lite vriden vid ett av arbetsmomenten.
Detta plus att du jobbat extra mycket kanske gett besvären.
Jag hoppas att det är arbetsrelaterat för då kan jag iaf utesluta gamla ryggproblem... Hade en "liten" kotfraktur för några år sen och jag hoppas att det inte är det skiten som börjar strula :3freak

newstead skrev:
När jag läste på sidan du länkade till så dök Ulnaris upp. Det var den nerven dom frilade när handen domnade bort. Förmodligen är det nåt liknande med tån, det känns iaf lika, fast till grejen hör att jag fick operera armbågen två gånger och det har ändå kommit tillbaka.

vet inte hur raynaud funkar vid operation men möjligt det kvarstår, kolla med läkare, kör direkt med motion och varma fötter ?

KGK skrev:
...klart står du stilla/går lite så höjs inte pulsen, motionera mera ett tag?, jogging får ju hela foten jobba
Det är där det skiter sig. Jogga är nog typ det tråkigaste som nånsin funnits i världshistorien. :)
Fast det finns ju iofs andra motionsformer...

newstead skrev:
Jag hoppas att det är arbetsrelaterat för då kan jag iaf utesluta gamla ryggproblem... Hade en "liten" kotfraktur för några år sen och jag hoppas att det inte är det skiten som börjar strula :3freak
Det var en tjej på macken som hade problem med hälsenan.
Jag felsökte ner till hennes arbetsskor. (Som hon inte hade tänkt på ens.)

Två veckor senare träffade jag henne igen, det visade sig att jag hade rätt.
Hon fick nya dojor, sen var allt ok.

Så felet kan vara enkelt fixat.

newstead skrev:
Det är där det skiter sig. Jogga är nog typ det tråkigaste som nånsin funnits i världshistorien. :)
Fast det finns ju iofs andra motionsformer...

har jag alltid tyckt men tvunget vant mig vid det och det funkar, viktigast är väl att benen får jobba ordentligt så annat funkar, simning kanske är kanon, varm bassäng och flås.

War-psycho skrev:
Det var en tjej på macken som hade problem med hälsenan.
Jag felsökte ner till hennes arbetsskor. (Som hon inte hade tänkt på ens.)

Två veckor senare träffade jag henne igen, det visade sig att jag hade rätt.
Hon fick nya dojor, sen var allt ok.

Så felet kan vara enkelt fixat.
Jag har inte använt arbetsskorna på nästan två veckor nu men det verkar inte hjälpa. Dom är ganska välanvända och kanske inte helt fotriktiga längre så det är ju inte omöjligt att det är dom som är orsak från början.

KGK skrev:
har jag alltid tyckt men tvunget vant mig vid det och det funkar, viktigast är väl att benen får jobba ordentligt
Eftersom jag inte har nån bil så cyklar jag iaf en del... och med allt det här vita skiten ute är det lite halvjobbigt för benen :)

newstead skrev:
Jag har inte använt arbetsskorna på nästan två veckor nu men det verkar inte hjälpa. Dom är ganska välanvända och kanske inte helt fotriktiga längre så det är ju inte omöjligt att det är dom som är orsak från början.
Du har inte något nytt arbetsmoment, där du står lite snett, eller vriden över nån vask/spis?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back