Döende batteri

Kurtmini

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2013
Hoj
2010 Yamaha YZF-R125
Hej! Äger en yamaha yzf-125 och har stött på ett märkligt, till synes olösbart problem. Hojjen vill inte gå igång när man försöker starta den ibland och jag har felsökt problemet till batteriet. Efter ca 5-6 startar vägrar den starta igen och batteriet måste tas ut, laddas och sättas in igen, och processen upprepar sig. Jag trodde först att det var ett taskigt batteri så jag bytte helt enkelt ut det mot ett fräscht, men samma sak hände även där. Efter att ha kollat strömmen så verkar hojjen ladda ur sig en aning efter varje start och laddar inte upp igen, oberoende av hur långt jag åkt. Lämnade in den till en verkstad och de sa att batteriet helt enkelt satt för "löst" och att det inte var något problem med generatorn (vilket jag misstänker då jag skruvar åt batteriet sanslöst hårt vid insättning efter verkstadens tips) men batteriet fortsätter ladda ur. Någon som har någon idé?

Tack i förhand!

Mät hur många volt den laddar vid batteriet när motorn är igång. Den bör ladda 13,5-14volt på varvtal över 3000 varv.
Om den inte laddar alls så kan de va laddregulatorn som är väck eller i värsta fall statorn.

Mät hur många volt den laddar vid batteriet när motorn är igång. Den bör ladda 13,5-14volt på varvtal över 3000 varv.
Om den inte laddar alls så kan de va laddregulatorn som är väck eller i värsta fall statorn.

Jag skulle vilja höja spänningen över batteriet vid normal varvtal under körning till ca 14,3 Volt.
I varje fall till mer än 14,0 Volt.

För innan ombyggnaden av elen i min Sprint RS var spänningen över batteriet 13,9 Volt. Samtidigt som generatorn gav 14,3 Volt. Vilket också var spänningen över batteriet med släckt belysning.
Och med 13,9 Volt under normal körning så var batteriet slut nästa säsong. Sulfaterat pga låg laddspänning.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=

Fotot är från Triumphen med tänd belysning vid tomgång. Kombination av
Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Stickkontakt-2000028592/
och Kjell&Co https://www.kjell.com/se/sortiment/...digital-spanningsmatare-med-ram-0-99-v-p48363
i ett cigarettändaruttag kopplat via en säkring direkt till batteriet

Bifogat

• SpRS-14-3V-1400RPM-110W-halvljusB.jpg
    SpRS-14-3V-1400RPM-110W-halvljusB.jpg
    105.6 KB · Visningar: 50
Man skall ha 14.5 helat minst.Uppåt 15V men inte en enda decimal till är ok.
Vid 13V laddas inte batteriet alls och även 13.5 är så kallad flytladdningspänningen där man i stora drag håller det +/- noll.Tar man ström vid start så måste man köra 8 varv runt jorden för att återlaďda uttaget.

I sträck:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...