Dödsstraff och dess svårigheter

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Romell Broom har suttit på death row i Ohio i 25 år, dömd för mord och våldtäkt på en 14-årig flicka. I mitten av september skulle han avrättas men fängelsepersonalen lyckades inte hitta en duglig ven att föra in giftsprutan i. Nu har alla vidare försök avbrutits.

Källa:http://www.aftonbladet.se/debatt/article5874008.ab

Att det ska vara så svårt att avliva en människa i det förlovande landet med alla dessa vapen. Märkligt.

Avskaffa dödstraff för det är svårt att döda?

1. Ta ett hagelgevär och placera rakt uppe på skalpen pekandes rakt nedåt...
2. Tryck av
3. :confused:
4. Profit? :)

100% chans att dö = avrättning = profit :)

1. Ta ett hagelgevär och placera rakt uppe på skalpen pekandes rakt nedåt...
2. Tryck av
3. :confused:
4. Profit? :)

100% chans att dö = avrättning = profit :)

Ja! Eller så kan man bygga en enorm köttkvarn att stoppa ner dom i. Då kan man sälja färsen efteråt. Det stänker mindre också.

Ja! Eller så kan man bygga en enorm köttkvarn att stoppa ner dom i. Då kan man sälja färsen efteråt. Det stänker mindre också.

Men då blir dom torterade till döds! Tänk på att dödstraff bara är moraliskt rätt ifall det går snabbt och SMÄRTfritt.
Om man blir mald i en kvarn känner man i allafall smärta en stund ^^
Å andra sidan hade det varit så jävla rätt -.-.. De torterar ju ihjäl sina offer >.<....

Men då blir dom torterade till döds! Tänk på att dödstraff bara är moraliskt rätt ifall det går snabbt och SMÄRTfritt.
Om man blir mald i en kvarn känner man i allafall smärta en stund ^^
Å andra sidan hade det varit så jävla rätt -.-.. De torterar ju ihjäl sina offer >.<....

Jag tycker inte dödsstraff i fredstid är moraliskt rätt hur snabbt det än går.

I krigstid är det en lite mer komplicerad fråga för mig eftersom jag inbillar mig att det i sådana situationer kräver snabbare beslut och det är logistiskt mycket svårare att spärra in någon för t.e.x mord på civila.

Ja, men å andra sidan brukar "snabba beslut" sällan vara lika väl underbyggda som de som fått lite tid på sig vilket gör det ännu olämpligare att avrätta folk. Felfrekvensen lär ju med största sannolikhet vara högre. Det känns ju minst sagt rätt korkat att införa det ultimata straffet då man vet att rättssäkerheten har blivit sämre än normalt...

Ja, men å andra sidan brukar "snabba beslut" sällan vara lika väl underbyggda som de som fått lite tid på sig vilket gör det ännu olämpligare att avrätta folk. Felfrekvensen lär ju med största sannolikhet vara högre. Det känns ju minst sagt rätt korkat att införa det ultimata straffet då man vet att rättssäkerheten har blivit sämre än normalt...

Trots det har väl de flesta länder lagar som gör det möjligt med dödsstraff i krigstid?

Trots det har väl de flesta länder lagar som gör det möjligt med dödsstraff i krigstid?

Det beror på hur du räknar "de flesta länder". Räknar du alla länder på jorden kan det möjligen stämma men räknar du "alla fungerande demokratiska länder" så tror jag andelen med dödstraff är i minoritet.

Jag tror f.ö. alla Europeiska länder har tagit bort dödsstraffet även för brott i krigstid. Såg något om att Storbritannien var sist med att avlägsna dödsstraff i den militära lagstiftningen men att även de gjort det.

Det beror på hur du räknar "de flesta länder". Räknar du alla länder på jorden kan det möjligen stämma men räknar du "alla fungerande demokratiska länder" så tror jag andelen med dödstraff är i minoritet.

Jag tror f.ö. alla Europeiska länder har tagit bort dödsstraffet även för brott i krigstid. Såg något om att Storbritannien var sist med att avlägsna dödsstraff i den militära lagstiftningen men att även de gjort det.

Jag har inte följt den debatten, men om det är så är jag imponerad. Det kanske finns hopp för mänskligheten trots allt. Nu återstår bara att övertyga "The Greatest Democracy in The World" USA att dom är snett ute, fast det lär väl bli omöjligt. :gnissla

Fyfan för att jobba som avrättare. Vilken ångest man skulle få ifall man skulle råka avrätta en oskyldig.

Last edited:
Nu återstår bara att övertyga "The Greatest Democracy in The World" USA att dom är snett ute, fast det lär väl bli omöjligt. :gnissla

Det kommer aldrig gå, det enda som är synd med det där fantastiska landet.
När inte ens mega-sossen Obama vågar ta i frågan så förstär man hur folkligt förankrad frågan är. Å andra sidan, om de gillar sitt system så har väl inte vi med det att göra.

Kanske inte helt moraliskt korrekt att tänka så heller men... fatta vilken ångest och illamående man borde ha att om och om igen bli tagen till britsen, några nissar letar efter en ven på en i över två timmar, för att sedan bli tillbaka skickad till cellen...

och så är kanske killen oskyldig, vem vet!? i artikeln verkar det ju lite osäkert alltihop...

Det kommer aldrig gå, det enda som är synd med det där fantastiska landet.
När inte ens mega-sossen Obama vågar ta i frågan så förstär man hur folkligt förankrad frågan är. Å andra sidan, om de gillar sitt system så har väl inte vi med det att göra.

Det förefaller som om motståndet sakta men säkert ökar även i staterna. Sen är det måhända en annan sak att man i vissa delstater har en synnerligen pragmatisk syn, åtminstone från politiskt håll, när man funderar på att avskaffa dödsstraffet, bara därför att det är för dyrt att avrätta folk.

Jag tror vi kommer att få se allt fler delstater som går ifrån barbariet. Cowboy-Texas kommer sist som vanligt.

Rätt fascinerande förresten att man kan ha ett förbud mot grymma och ovanliga straff i konstitutionen och ändå tillåta avrättningar.

Det förefaller som om motståndet sakta men säkert ökar även i staterna. Sen är det måhända en annan sak att man i vissa delstater har en synnerligen pragmatisk syn, åtminstone från politiskt håll, när man funderar på att avskaffa dödsstraffet, bara därför att det är för dyrt att avrätta folk.

Jag tror vi kommer att få se allt fler delstater som går ifrån barbariet. Cowboy-Texas kommer sist som vanligt.

Rätt fascinerande förresten att man kan ha ett förbud mot grymma och ovanliga straff i konstitutionen och ändå tillåta avrättningar.

Det lilla som cirkusen kring USA-valet handlade om frågan tyckte jag inte verkade tyda på att det var förändring på gång. Länka gärna till ngn artikel jag missat.

Det är grymt att låsa in folk också, det där blir bara semantik egentligen.

Det lilla som cirkusen kring USA-valet handlade om frågan tyckte jag inte verkade tyda på att det var förändring på gång. Länka gärna till ngn artikel jag missat.

Kanske inte helt dagsfärskt...

"Möjligen är det nu så att dödsstraffet långsamt är på väg ut ur det amerikanska samhället.

Allt färre avrättas
Sedan toppåret 1999 har antalet avrättningar minskat betydligt och siffran ligger nu på cirka 60 per år. Antalet dödsdomar (varav bara ett fåtal alltså verkställs) har också sjunkit. Stödet för dödsstraff i den allmänna opinionen har dessutom minskat, även om det fortfarande är högt, det har gått ner till 64 procent, den lägsta siffran på 27 år, att jämföra med 80 procent 1994."

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=746723

"Opinionsmätningar talar för att amerikanerna långsamt omprövar dödsstraffets rimlighet. Det har starkast stöd inom det republikans*ka partiet och i södra USA, men frågan skär över partigränser och trosriktningar. Det är inte längre som förr en självklar politisk tillgång att förespråka dödsstraffet. En färsk Gallupmätning visar att 64 procent i dag stöder påföljden, 1994 var siffran 80. Bakom uppmjukningen finns bland annat DNA-test som hittills friat över 120 dödsdömda. Ett förhållande som väckt befogade frågor om huruvida oskyldiga avrättats."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/motstandet-mot-dodsstraff-okar-i-usa-1.418506

Edit: En till.

"Opinionsmätningar visar att stödet för dödsstraffet minskat på senare år och det märks på delstatsnivå. New Jersey sällade sig nyligen till de delstater som inte tillåter dödsstraff. En rad andra delstater låter bli att verkställa dödsdomar även om dödsstraffet finns kvar. Det har också blivit mer vanligt att domstolar, när möjlighet ges, väljer livstidsstraff."

http://sydsvenskan.se/varlden/article327772/Delstater-i-USA-aterupptar-dodsstraffet.html

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...