Dödarknappen ett måste enligt reglementet?

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Halloj!

Har läst SVEMOs reglemente utan att hitta följande uppgift. Måste man enligt reglementet ha en fungerande dödarknapp?
Min funkar nämligen inte, och jag funderar på om det är lönt att lägga tid på att fixa den.

Åsa #96
 
3.5.5.2.
...
Elreglage får demonteras. OBS!! Stoppkontakt skall monteras så att den kan nås utan att handen flyttas från styret.
...




Står iof inget om att den ska fungera men det är nog idén med att den kallas för stoppkontakt att den ska få motorn att slå av.

Så det bästa är nog att du får den att fungerar.
 
Åsa #96 skrev:
Halloj!

Har läst SVEMOs reglemente utan att hitta följande uppgift. Måste man enligt reglementet ha en fungerande dödarknapp?
Min funkar nämligen inte, och jag funderar på om det är lönt att lägga tid på att fixa den.

Åsa #96

Som Axxexs säger i föregående inlägg.

Och just detta brukar besiktningen kolla i princip varje gång eftersom det är en viktigt säkerhetsdetalj för oss som jobbar på banan. Flera av er har ju sådana tändlås att ni inte har nyckel i eller alls eller så bryts den när hojen går ikull. Skitkul att försöka få motorn att stannna då...
 
Funkade inte när jag köpte hojen, och förra ägaren hade aldrig fått "backning" på besiktningen för detta...
 
Att fixa en dödarknapp kan inte vara särskilt svårt. Det kan till och med jag som är världssämst på el..
 
Åk bara och köp en dödarknapp i närmsta crossbutik och koppla in det är skitenkelt. (Hondas modell är snyggast)
 
Borsiin JR skrev:
Åk bara och köp en dödarknapp i närmsta crossbutik och koppla in det är skitenkelt. (Hondas modell är snyggast)

Knappen har jag, men min ursprungligafråga var om den behövdes enligt reglemenet, och tror att jag fått att svaret är både ja och nej. Som vanligt då :3freak

Det är väl inkopplingen som jag är lite mera orolig, men det löser sig väl på ngt sätt :näsblod
 
Det är två sladdar det handlar om... Inga större installationer, tar inte direkt någon tid heller. :)
 
Ja enl reglementet behövs den och jag har råkat ut för att de har testat den på besiktningen, av ren självbevarelsedrift borde du också vilja ha en...

Inkopplingen är mycket enkel den skall kortsluta tändspolen (spolarna om du har två) dvs den skall kopplas in mellan tändspolens + och jord (ramen)
 
Borsiin JR skrev:
Åk bara och köp en dödarknapp i närmsta crossbutik och koppla in det är skitenkelt. (Hondas modell är snyggast)

Dödarknappen på en cross och en, som i detta fallet, Aprilia fungerar precis tvärt om.
 
Jag ska koppla in den, men är bara lite nyfiken på hur jag ska lösa det... Ngn som kan hjälpa mig?
 
GSXR1100R har ju skruvat mer med sin ERF Suzukin är hela svenska tvåtaktseliten så han kan säkert hjälpa, eller stjälpa, dig. :D
 
"Äh det står att den ska finnas men det står ju inget om att den behöver fungera" hmm....

Det gör inget, om du sen ligger under hojen, gashäng och din kropp ligger o skaver mot bakjhul/kedja... skyll dig själv då för fan för att ingen får stopp på motorn!

EDIT: Eller för den delens någon annans härliga ben ....
 
Lime skrev:
Som Axxexs säger i föregående inlägg.

Och just detta brukar besiktningen kolla i princip varje gång eftersom det är en viktigt säkerhetsdetalj för oss som jobbar på banan. Flera av er har ju sådana tändlås att ni inte har nyckel i eller alls eller så bryts den när hojen går ikull. Skitkul att försöka få motorn att stannna då...


det är bara att sparka hårt på alla vitala motor delar, då stannar motorn effter ett tag...eller stoppa ett finger eller två i pipan/piporna... :yoparty
 
håkan skrev:
"Äh det står att den ska finnas men det står ju inget om att den behöver fungera" hmm....

Det gör inget, om du sen ligger under hojen, gashäng och din kropp ligger o skaver mot bakjhul/kedja... skyll dig själv då för fan för att ingen får stopp på motorn!

EDIT: Eller för den delens någon annans härliga ben ....

Som jag skrev tidigare "Jag ska koppla in den, men är bara lite nyfiken på hur jag ska lösa det... Ngn som kan hjälpa mig?"
Jag är inte helt pantad :va utan fattar att säkerheten är av yttersta vikt.
Både för andras och för min egen del.

Goodstuff: jag var rädd att ngn skulle föreslå det :rolleyes:
Edit: du vet att han ännu inte fått ihopa hojjen va :D :D :D
 
Låt skiten var tills det är dags för tävlingen på Knudan. Då kommer Axxexs att finnas där och då får han hjälpa dig! PUNGT
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top