Dåligt ljud på recievern från datorn!

jimler

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
hojlös!
Hej!
Undrar om det finns någon tekninsk person som kan hjälpa mig med ett stort problem! Är så att jag kopplat min dator till denna reciever(http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49968)

Men då jag spelar upp filmer via datorn och skall se på tv:n via s-video kabel så låter ljudet dåligt. Det vill säga knastrar och väldigt lågt ljud....
hmm hur ska jag förklara? :huvet
Jag har ljudet högt så knastret kommer men pratet på dvd-r filmen är lågt vilket är störande. Kabeln i är en Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter.
Problemet är att det låter väldigt bra då jag spelar musik i winamp på datorn via receivern så problemet bara uppstår med dvd filmer....
Vad är problemet och vad ska jag göra tacksam för hjälp! :Bugar

Om det låter bra med musik är felet inte i kablage eller receiver. Testa byt uppspelningsprogram. Kan även vara så att den kör på fel codec, kan resultera i dåligt ljud. Kan även vara ett enkelt SBS-fel, kolla inställningar ordentligt.
//B

Jag har så ibland oxå, men jag vet vad det är! =)

Imitt fall är det så att alla kablar går tillsammans från datorn till TVn, och även vanliga TV-antenn sladden går med dom, drar jag ur det från tvn så funkar det.

Mao. så har du ngt som stör förmodligen, vad exakt det är kan jag inte säga det är bara testa o utesluta. =)

//Niklas

jimler skrev:
Hej!
Undrar om det finns någon tekninsk person som kan hjälpa mig med ett stort problem! Är så att jag kopplat min dator till denna reciever(http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49968)

Men då jag spelar upp filmer via datorn och skall se på tv:n via s-video kabel så låter ljudet dåligt. Det vill säga knastrar och väldigt lågt ljud....
hmm hur ska jag förklara? :huvet
Jag har ljudet högt så knastret kommer men pratet på dvd-r filmen är lågt vilket är störande. Kabeln i är en Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter.
Problemet är att det låter väldigt bra då jag spelar musik i winamp på datorn via receivern så problemet bara uppstår med dvd filmer....
Vad är problemet och vad ska jag göra tacksam för hjälp! :Bugar

Kan vara sladden från DVD-spelaren i datorn till ljudkortet eller hur det nu sitter som kanske tar upp ngt skräp ljud från ngt....

Iaf vad jag tror!

BillSkullman skrev:
Om det låter bra med musik är felet inte i kablage eller receiver. Testa byt uppspelningsprogram. Kan även vara så att den kör på fel codec, kan resultera i dåligt ljud. Kan även vara ett enkelt SBS-fel, kolla inställningar ordentligt.
//B

Enkelt att kolla i såna fall. Stoppa i en cd-skiva o kör lite vanlig muzikka! Funkar det fint så är det ju inte kablaget mellan dvd spelaren o ljudkortet heller..

okej det är via programmet virtual deamon som jag spelar upp dvd-r filmerna så de filmerna är .img filer...
Provade med musik och det funkade...
vad ska jag prova göra? :va

BillSkullman skrev:
Enkelt att kolla i såna fall. Stoppa i en cd-skiva o kör lite vanlig muzikka! Funkar det fint så är det ju inte kablaget mellan dvd spelaren o ljudkortet heller..

Är det alla filmer du kör via Deamon? Du kan ju alltid ta o packa upp dem o köra dem utan deamon i såna fall? Har själv aldrig vart med om att deamon gör så.. Kan det inte bara vara så att det är filmen du har som fuckar? Men men, om det är deamon som e skiten så packa upp img filen och kör utan.

Du måste förklarar mer för att man skall kunna utesluta några saker. Bra att veta för uteslutning:

1. Hur låter det om du slänger på en vanlig skiva? (ngn ovan postade det med men jag sätter ihop en hel lista)

2. Hur funkar ditt ljudkort i övrigt? Har du kört det ihop med andra externa enheter, t.ex. datorhögtalare eller annan förstärkare?

3. Vilken spelare kör du DVD i? Har du fixat alla codec som krävs?

4. Var pluggar du i 3,5 mm stereoproppen? Ofta finns det flera utgångar på ljudkortet, en gång missade jag och fick in proppen i mic-hålet vilket resulterade i brus och vid jävligt hög volym så hörde man musik/ljud.

5. Var pluggar du i RCA-kontakterna i recievern? Om man lyckas få in den i fel jack i stereon så kan man få liknande problem, t.ex i rena phono-uttag osv osv.

6. Hur funkar andra externa enheter med din förstärkare, till exempel en vanlig cd-spelare på samma ingång som du sätter datorn på?

Om du svarar på dessa så är det lättare att söka efter rätt problem.

Mvh

F

Ädit: Såg det med musik nu, då stryker vi fråga 1,2,4,5,6

hmm ja du!

Som sagt så låter det bra om jag spelar mp3 låtar på datorn eller om jag lägger i en skiva i cd-rom läsaren.
Sedan så är det dvdr filmer på datorn jag spelar upp som ljudet blir dåligt och inte köpdvd i dvdrom:men
Och då frågar någon kanske om det är dålig kvalitet på dvd-r jag dragit hem men nej är inte det utan riktig kvalitet!

2) Ljudkortet verkar funka bra i vanliga fall var ett tag sedan jag spelade med datahögtalarna men då funkade filmer bra iallafall!

3) Hur kollar jag om det är codecs jag saknar då?? gspot funkar väl inte på en img-fil?

4)PLuggade i kontakten i hörluraruttaget(hittar inget annat och det har jag haft datahögtalarna till förrut).

5)Kopplade in rca-kontakterna i ingångar för cd. har kopplat xboxen till dvd/cd ingång och den funkar superb.

6)

Josafan skrev:
Du måste förklarar mer för att man skall kunna utesluta några saker. Bra att veta för uteslutning:

1. Hur låter det om du slänger på en vanlig skiva? (ngn ovan postade det med men jag sätter ihop en hel lista)

2. Hur funkar ditt ljudkort i övrigt? Har du kört det ihop med andra externa enheter, t.ex. datorhögtalare eller annan förstärkare?

3. Vilken spelare kör du DVD i? Har du fixat alla codec som krävs?

4. Var pluggar du i 3,5 mm stereoproppen? Ofta finns det flera utgångar på ljudkortet, en gång missade jag och fick in proppen i mic-hålet vilket resulterade i brus och vid jävligt hög volym så hörde man musik/ljud.

5. Var pluggar du i RCA-kontakterna i recievern? Om man lyckas få in den i fel jack i stereon så kan man få liknande problem, t.ex i rena phono-uttag osv osv.

6. Hur funkar andra externa enheter med din förstärkare, till exempel en vanlig cd-spelare på samma ingång som du sätter datorn på?

Om du svarar på dessa så är det lättare att söka efter rätt problem.

Mvh

F

Ädit: Såg det med musik nu, då stryker vi fråga 1,2,4,5,6

Med största sannolikhet är det Virtual Daemon som stökar till det.
Antingen testar du med att uppdatera programvaran, eller också kan du testa
med en äldre version.

Annars får du väl bränna ut filmen, alternativt packa upp den.

Då ligger säkert felet med deamon tools eller codecsen för ljudet funkar superb då jag printat ut dvd-r och spelat i dvd-spelaren min!
Frågan nu är om man kanske har tur att hitta felet genom att uppdatera deamon!

savage skrev:
Med största sannolikhet är det Virtual Daemon som stökar till det.
Antingen testar du med att uppdatera programvaran, eller också kan du testa
med en äldre version.

Annars får du väl bränna ut filmen, alternativt packa upp den.

hej! ringde supporten!

Tjenare! jag ringde supporten och de sade att jag skulle byta uttag bak=3,5mm kontakten till en med digitalt ljud och välje only digital output i volymkontrollen... problemet är att jag nu måste hitta en kabel som är 3,5mm kontakt i ena änden och med en singelhande i andra änden samt att den ska antingen vara optisk eller koaxial.... :huvet

Någon som vet var man kan hitta en sådan 10m kabel billigt? :va
tacksam för svar! :Bugar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP