Dåligt/inget oljetryck, GSXR-750 -97

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Hej alla proffs och modiga hemmapulare!:)

Jag håller just nu på att ge min älskade sporthoj en översyn. Detta inkluderar förstås ny olja och nytt filter. Jag vet att jag borde gjort det direkt när jag ställde undan hojen, men det är först nu jag har både tid och pengar så det räcker.

Nåväl. Hojen har stått still sedan början av november och har ej startats sedan dess. Den gick perfekt fram tills dess. Jag har aldrig ens sett oljetryckslampan blinka till. Den har alltid slocknat direkt när motorn startar. Jag har under andra halvan av säsongen haft en mindre läcka i slangen som går från oljepumpen upp till filtret. Denna har jag "fulfixat" med slangklämmor och värmetålig tejp. Har inte märkt av några problem alls och körde så i ungefär 400 mil. Denna ska naturligtvis bytas nu.

Nu står hojen på endast det bakre depåstödet. Alltså lite framåtlutad. Jag cyklar soppapumpen ett par ggr och lägger i choke. Efter några sekunders nötande ryter motorn igång men oljetryckslampan förblir tänd. Jag har inte vågat köra motorn mer än ca. 10 sekunder. Var i helvete ska jag börja någonstans?:gnissla

Jag har inte kunnat se några läckor på utsidan, och oljenivån är god enligt siktglaset.

hur låter det från motorn?

Finns det inget oljetryck så bruka det ge gott om ljud ifrån sig.
hehe är du säker att du körde i 10 sekunder. Vet själv hur tiden förvrids när man stirrar döden i ögonen på sin älskling ;)

Jag vet inte hur det är på dessa men tror att yamaha kör rätt hårt med att oljelampan bara är en nivå lampa

YES! Nu har jag tryck. Den varnar iaf inte längre.:)
Provade att knacka lite vid givaren samt köra motorn lite längre. Tråden innehåller väl inget av värde direkt så mod. kan kanske slänga den. Hursomhelst funkar det nu!

Last edited:
bra hoj du valt!
jag hoppas att du har köpt dig en ordentlig olja och oljefilter till hojen, och jag hoppas även att du byter ut slangen som är dålig!
jag antar att du redan vet det, men oljenivån i glaset ska du kolla när hojen är kall och har stått still i minst 10 minuter.
hade jag varit du så hade jag även bytt ut oljetrycksgivaren så att man vet att den fungerar som den ska. tråkigt om givaren lägger av när det är mitt i säsongen.

lycka till med hojen!
MVH Phille

bra hoj du valt!
jag hoppas att du har köpt dig en ordentlig olja och oljefilter till hojen, och jag hoppas även att du byter ut slangen som är dålig!
jag antar att du redan vet det, men oljenivån i glaset ska du kolla när hojen är kall och har stått still i minst 10 minuter.
hade jag varit du så hade jag även bytt ut oljetrycksgivaren så att man vet att den fungerar som den ska. tråkigt om givaren lägger av när det är mitt i säsongen.

lycka till med hojen!
MVH Phille

Tack för input!
Har köpt in en hel del smått & gott som ska på nu innan våren. Har köpt OEM-filter men oljan är Biltemas Racing 10W-40, då jag kört den i många maskiner och aldrig haft problem. Med det priset har kan jag byta en extra gång i mitten på säsongen.:tummenupp

Givaren kollar jag upp i samma veva som ventilkoll och kamkedjespänning. Oljeslang köper jag imorrn. Kopplingen ska få nya lameller också. När detta är gjort ska styrlager spännas och gaffeln renoveras... borde kanske börjat lite tidigare:D Närå, ska inte vara några större bekymmer. Annars finns ju sporthoj.com - kunskapens outtömliga källa!:yoparty

Tack för input!
Har köpt in en hel del smått & gott som ska på nu innan våren. Har köpt OEM-filter men oljan är Biltemas Racing 10W-40, då jag kört den i många maskiner och aldrig haft problem. Med det priset har kan jag byta en extra gång i mitten på säsongen.:tummenupp

Givaren kollar jag upp i samma veva som ventilkoll och kamkedjespänning. Oljeslang köper jag imorrn. Kopplingen ska få nya lameller också. När detta är gjort ska styrlager spännas och gaffeln renoveras... borde kanske börjat lite tidigare:D Närå, ska inte vara några större bekymmer. Annars finns ju sporthoj.com - kunskapens outtömliga källa!:yoparty

låter bra det! :)
ska själv kolla/justera ventilerna på min (samma hoj som din, fast 98) och lite såna småsaker. biltemas racing-olja använde jag bara till att rensa systemet med. tyckte den kändes lite "blaskig", men jag kan ha fått några dåliga flaskor eller nåt. själv kör jag endast med Motul 5100-olja och är helnöjd med den. blir inte sämre av att när man köper en sån flaska så får man ett HiFlo-oljefilter med i köpet hos min lokala återförsäljare :tummenupp

låter som att både du och jag har ungefär lika mycket att göra innan säsongen börjar. jag hoppas att du har ett hyffsat varmt ställe att vara på, för där jag håller till är det lika varmt som utomhus, så jag får vänta tills det blir iaf några grader varmare innan jag tar tag i mitt projekt :)

Lycka till med storservicen!

MVH Phille

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP