Dåligt drag på 5an förgasarhjälp

• Thread starter Thread starter EST
  • Start date Start date

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag får ingen ordning på min Dellorto phf 36:a som sitter på min Yamaha SR 500 å den har högkompskolv högt supertrapp kammar med rättmycket överlapp.
Jag har fått den att gå bra på alla växlar förutom 5:an. i sitter lågfart 75 hög 145 ( testat med 170 ingen skillnad) bortkopplad axpump ( bara 4 liter i tanken :) ) Uppborrad moped soppakran så nu får den soppa som den ska :)
Om jag kör på 5an med ca 1/8 gas så "juckar hojen" läggar jag i 5an på högre varv går det bra dock ingen kraft ax alls på 5an man får smyga å hoppas på det bästa.
Körde ca 30 mil i går & fibblade med förgasaren å jag får det inte bättre än så här fått upp den i 140 går nog mera med som sagt inget ork :(IMG_20130831_105235.jpg
Här på väg till Strägnäs igår :)

Stämmer tändkurvan med den nya konfigurationen?
Jag tror att du behöver något senare tändning.

Inte en aning det dat race tändning på. SR har dubbla pickupper vet du hur man ändrar på den eller bara vrida tändplattan?? Annars kanske den bara är för högt växlad kom jag å tänka på så han inte orkar helt enkelt på 5an kan det vara då enkelt??

Inte en aning det dat race tändning på. SR har dubbla pickupper vet du hur man ändrar på den eller bara vrida tändplattan?? Annars kanske den bara är för högt växlad kom jag å tänka på så han inte orkar helt enkelt på 5an kan det vara då enkelt??

Inte en aning om hur man gör på sådana.
Kontakta tillverkaren.

Lägre växlad, så orkar den nog förbi (den förmodade) dippen i vridmomentkurvan.
Men det är roligare om man får bort den.
Tändkurvan är bara en gissning - Det kan vara något annat, enkelt, såsom felaktig resonans i avgassystemet eller luftburken också.
Eller så är kammarna för "vassa" - Det går att prova med större ventilspel = Mildare ventiltider.

Satte dit 2 kugg mindre i fram idag jävlar vilken skillnad :) Så det var väl så enkelt antar jag :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti