Dåliga bromsar

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har bytt till mig en gsxr 1000 k3 som jag älskar! Innan hade jag en ktm 990 sm.

Bromsarna känns som dom tar väldigt dåligt på gsxr jämfört med ktm. Skivorna är fina och bläggen fräsha.

Vad kan detta bero på tro?

All andra sporthojar jag haft (x-11, fireblade, 929, bandit 1200) har haft grymma bromsar det bode väl en gsxr ha åxå?

Ska sägas att hojen är nybesiktigad (1 vecka sedan) och stora servicen gjord för 2 veckor sedan på Vincent i Varberg (byyte bromsvätska, ventiljustering m.m.).

Tacksam för hjälp.

Last edited:
Men ska inte den stora servicen fixat till detta? Hur gör jag det isåfall? Kan bromsslangar ha sådan påverkan?
Det finns ju mängder med parametrar för bromsar. Du skriver att dom tar dåligt, är det att du har lång bromssträcka, får ta i som ett troll eller dålig känsla? Det kan mycket väl stå nånstans att man ska byta slangarna, men det görs väldigt sällan i samband med service iaf. Vad har du för belägg? Den som böt belägg senast kanske blev pålurad racebelägg som kräver en viss drifttemp för att ha något grepp, som man nästan aldrig kommer upp i på väg och ännu mindre nu på hösten.

Luftbubblor har en jävla förmåga att gömma sig i bromssystem :mad: Testa att lufta om en sväng nu när du har haft hojen ett tag.

Gixxrar är väl inte kända för att ha bra huvudbromscylindrar, en renovering eller byte kanske är tricket i ditt fall.

Det finns ju mängder med parametrar för bromsar. Du skriver att dom tar dåligt, är det att du har lång bromssträcka, får ta i som ett troll eller dålig känsla? Det kan mycket väl stå nånstans att man ska byta slangarna, men det görs väldigt sällan i samband med service iaf. Vad har du för belägg? Den som böt belägg senast kanske blev pålurad racebelägg som kräver en viss drifttemp för att ha något grepp, som man nästan aldrig kommer upp i på väg och ännu mindre nu på hösten.

Luftbubblor har en jävla förmåga att gömma sig i bromssystem :mad: Testa att lufta om en sväng nu när du har haft hojen ett tag.

Gixxrar är väl inte kända för att ha bra huvudbromscylindrar, en renovering eller byte kanske är tricket i ditt fall.

Tack för mycket bra svar:tummenupp

Jag får återkomma med infon om vilka bromsbelägg.

Ta i som ett troll är en ganska bra beskrivning, stämmer bra:D
Sen är känslan "ganska bra", det är lättdoserat eftersom jag måste nypa hårdare o hårdare och bromsverkan ökar då sakta, sakta...

Om man skulle uppdatera till bra grejer vad föreslår du då, för vanlig vägkörning? Tänker på cylinder, belägg, slangar...finns det några budgetvarianter som är ok tro?

Tack för mycket bra svar:tummenupp

Jag får återkomma med infon om vilka bromsbelägg.

Ta i som ett troll är en ganska bra beskrivning, stämmer bra:D
Sen är känslan "ganska bra", det är lättdoserat eftersom jag måste nypa hårdare o hårdare och bromsverkan ökar då sakta, sakta...

Om man skulle uppdatera till bra grejer vad föreslår du då, för vanlig vägkörning? Tänker på cylinder, belägg, slangar...finns det några budgetvarianter som är ok tro?

Tycker det låter som om du har luft i bromssytemet faktiskt.
Prova att lufta, dem där som asen till luftbubblor kan vara riktigt jobbiga att bli av med ibland :huvet

"Luft och slang" har ingen som helst betydelse på bromseffekten. Däremot på känslan i bromsgreppet. I det här fallet verkar det inte vara det som är problemet.

Ett flertal gånger har jag varit med om att en så enkelt grej som skruven som handtaget är lagrat på har "Rostat" lite. Putsa rent och smörj upp med lämpligt fett. Uppskattningsvis har bromseffekten ökat med det dubbla vid något tillfälle.
Känner du att handtaget hoppar gradvis innåt när du bromsar, så är det troligtvis smörjning av bulten som gäller.
Därefter är det gummiringarna i bromsoket. Sväller dom lite tå blir det trångt åt kolvarna och man får ta i mer för att övervinna friktionen för att trycka kolvarna. Nogrann renovering av OK:en gör enorm skillnad.
Samma typ av renovering av huvudcylindern gör också en viss skillnad. Man känner skillnaden, men det är inte lika dramatisk som dom tidigare förändringarna.
Luft och slang tar du tag i om greppet är väldigt nära gashandtaget när du bromsar.

Mats

Orginalbelägg är i princip alltid bäst för vanligt folk. Ska du byta slangar så är det ju rätt vettigt att byta till stålomspunna, och det fixar vilken hydralfirma som helst, även om det finns färdiga kit för resp hoj. Renoveringskit finns det både orginal och pirat, huruvida det är nån skillnad har jag ingen aning om, men frågan var uppe för inte alls länge sen, med länkar till en engelsk firma med riktigt bra priser :tummenupp

Uppdatering

Efter lite efterforskning så la jag mig till slut ner o kollade på beläggen. Det visar sig att det kanske är kvar 2 mm på dom= dags att byta antar jag...:tungan

På min gamla Bandit 1200 bytte jag belägg själv, snabbt o enkelt. Men på mitt nya fartmonster ser jag inte ens de där grejerna man ska trycka in med poligrip? Bromsarna ser avancerade ut och jag vet inte om jag fixar detta.

1. Kan någon förklara hur jag ska göra

Jag kör mesigt, lyfter väl framhjulet ibland med gas men kan inte åka mer än max 10 meter med ett hjul i backen.
Visst gasar jag ibland i 200 km/h men är mer intresserad av att de ska gå fort upp till 160 km/h än att ligga o maxa i 280 km/h.
Jag kör aldrig på bana.

2. Vilka belägg ska jag ha?

Bromsarna borde se ut ungefär så här, så lossa oken med bultarna som sitter rakt bakåt så kommer du åt.

Bifogat

• brakes.JPG
    brakes.JPG
    36.1 KB · Visningar: 74
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...