Dåliga arbetsgivare, vad göra ...?

rövslickeri e nog ta mig fan de jävligaste som finns...Men inte att glömma att de inte är långt från o slicka på musen:-P

Wiseguy skrev:
...Fackrepresentanten var närvarande vid mötet men kunde inte ge mig något stöd. Han brukar göra som företaget säger, så även i detta fall...

Fackligt aktiva är i min mening de absolut odugligaste du kan hitta på en arbetsplats. Anledningen att de är fackligt involverade är antagligen för att intresset för deras normala arbete dalat och att de genom facket sett sin chans att sitt kvar på sin breda röv, med bibehållen lön, delta i låååånga kurser, seminarier och annat fackligt dravel som aldrig kommer en driftig person till nytta. Att de sedan inte tillför ett skit till verksamheten spelar mindre roll eftersom de "värnar om kollektivets bästa" och självklart därför alltid ska vara otillgängliga och aldrig behöva ställas till svars för ett jävla dugg. Personligen tror jag att de är lika hatade av ledningen och endast är där för att det blivit ett måste.

- Men de förhandlar ju våra löner och tillbringar 6 månaders "hårda förhandlingar" för att åstadkomma en 2% ökning.

Visst gör dom det, men om alla istället fått förhandla sin lön själva så skulle kanske just du fått en bättre lön, istället för att klumpas ihop med bottenskiktet och därmed få samma höjning som de.

Jag arbetar numera på en arbetsplats utan facklig representation och livet är underbart enkelt här. Skötsam och duktig personal premieras och ges möjlighet till avancemang, samtidigt som ointresserad personal står kvar i lön och rang.

Kom gärna med ett motargument. Någon?

PS. Inte svar på din fråga, men jag kunde inte låta bli...

Jag har aldrig varit emot facket som sådant. På min förra arbetsplats var facket bra, hjälpsamt, osv. Dom har haft en position att fylla på den svenska arbetsmarknaden.

Men nu har jag insett att det hela bara beror på vem som har förtroende posten. Är det fel person så kommer du inte få någon hjälp. Är det rätt person så får du hjälp.
Jag ringer storavdelningen imorgon så får vi se vad dom har att säga.
Tror dock att dom inte är så värst intresserade. Dom brukar bara ringa upp våran ordförande och hans syn på det hela och han har ju redan gett sitt godtycke till allt.

Om han är mutad...tja...Företaget betalar ju hans lön också...klart han också är rädd om jobbet. :huvet

Last edited:
Lugn skrev:
Fackligt aktiva är i min mening de absolut odugligaste du kan hitta på en arbetsplats. Anledningen att de är fackligt involverade är antagligen för att intresset för deras normala arbete dalat och att de genom facket sett sin chans att sitt kvar på sin breda röv, med bibehållen lön, delta i låååånga kurser, seminarier och annat fackligt dravel som aldrig kommer en driftig person till nytta. Att de sedan inte tillför ett skit till verksamheten spelar mindre roll eftersom de "värnar om kollektivets bästa" och självklart därför alltid ska vara otillgängliga och aldrig behöva ställas till svars för ett jävla dugg. Personligen tror jag att de är lika hatade av ledningen och endast är där för att det blivit ett måste.

- Men de förhandlar ju våra löner och tillbringar 6 månaders "hårda förhandlingar" för att åstadkomma en 2% ökning.

Visst gör dom det, men om alla istället fått förhandla sin lön själva så skulle kanske just du fått en bättre lön, istället för att klumpas ihop med bottenskiktet och därmed få samma höjning som de.

Jag arbetar numera på en arbetsplats utan facklig representation och livet är underbart enkelt här. Skötsam och duktig personal premieras och ges möjlighet till avancemang, samtidigt som ointresserad personal står kvar i lön och rang.

Kom gärna med ett motargument. Någon?

PS. Inte svar på din fråga, men jag kunde inte låta bli...

jag antar att du jobbat som facklig representant, suttit med på förhandlingar på helger å nätter när andra polare krökat,raggat fläsk på krogen eller varit på semester?? motpart ett företag som skiter i personalen, ser dom som verktyg, inte som tillgång.osv...fan va mycket skit du snackar, lägg av.

Analysen av facket stämmer.
Betr ditt jobb:
Ring tv4, de kan göra ett reportage om hur säkerhetsarbetet på arlanda drabbas av dessa kompistillsättningar.

Gabor skrev:
jag antar att du jobbat som facklig representant, suttit med på förhandlingar på helger å nätter när andra polare krökat,raggat fläsk på krogen eller varit på semester?? motpart ett företag som skiter i personalen, ser dom som verktyg, inte som tillgång.osv...fan va mycket skit du snackar, lägg av.

De som snackar skit är fackförbunden, inte Lugn.

Kräv ett jävligt bra betyg och börja sedan hos Sequritas.
Sedan kan du anmäla missförhållanden till luftfartsverket.

McB skrev:
De som snackar skit är fackförbunden, inte Lugn.
Håller med, lugns beskrivning av fackförbunden och de fackliga representanterna på arbetsplatserna var en riktig fullträff av vad jag sett hittils där jag jobbat.

honkiie skrev:
Håller med, lugns beskrivning av fackförbunden och de fackliga representanterna på arbetsplatserna var en riktig fullträff av vad jag sett hittils där jag jobbat.

Instämmer. Tar man illa vid sig känner man sig också träffad.

Har har haft väldigt stor nytta av facket (SIF) vid två tillfällen. Nu sist så hjälpte de mig att stämma min arbetsgivare i samband med en ogiltig uppsägning. Ojojoj vad det skulle blivit dyrt för dom om jag inte fått fortsätta :)

honkiie skrev:

Kan inte göra annat än att hålla med jag heller. Har behövt hjälp av facket en enda gång då arbetsgivaren blåste oss på 40 timmar övertid i veckan! Tror ni att vi vann? Fackreprestanten vek sig som en fjäder, dessutom var vederbörande, som det hette "känslomässigt involverad" med en av de högre cheferna. Men det hade naturligtvis inget med beslutet att göra. :kocko

Skitsamma, 12 sa upp sig på ett bräde och S(v)eko blev av med lika många medlemmar.

Markus skrev:
Betr ditt jobb:
Ring tv4, de kan göra ett reportage om hur säkerhetsarbetet på arlanda drabbas av dessa kompistillsättningar.

BMW R90s skrev:
Kräv ett jävligt bra betyg och börja sedan hos Sequritas.
Sedan kan du anmäla missförhållanden till luftfartsverket.

Kan inte göra något sådant, prata med media. Är bunden av tysnadsplikt när det gäller saker som kan skada företaget. Alla anställda får skriva under sådant när dom börjar här.
Bryter man mot det blir man ersättningsskyldig.

Bra betyg skall krävas på måndag när jag ska träffa regionschefen. Han har dock redan sagt att han inte tänker lägga sig i tjänstetillsättningarna.

Last edited:
Jag tror inte de har ett giltigt avtal om att du inte får prata med media, sådant är sällan giltigt i sverige. Och om utnämningarna av ansvariga baserats mer på kamratskap än kompetens som du skrev så är det verkligen Falck som har problem - inte du.
Frågan är om de vill ha mer skriverier efter t-banefiaskot...

Markus skrev:
Jag tror inte de har ett giltigt avtal om att du inte får prata med media, sådant är sällan giltigt i sverige. Och om utnämningarna av ansvariga baserats mer på kamratskap än kompetens som du skrev så är det verkligen Falck som har problem - inte du.
Frågan är om de vill ha mer skriverier efter t-banefiaskot...
Ifall avtalet är giltigt eller inte vågar jag inte testa. Skulle kunna bli mycket dyrt för mig.
I detta fall så är avdelningschefen ganska så inkompetent och gillar att omge sig med människor som konstant säger ja.
Det är inte första gången tillsättningar sker med grund på kompisrelationer. det har skett förut.
Skillnaden nu är att det sker på en mycket större nivå. Jag är inte den enda dom "petar", på mitt skift är det 4 st till som får gå på samma grunder och våra ersättare blir befodrade från golvet till chefsnivå (TL).
Sen har vi ett skift till där jag inte vet hur många som blir nedflyttade.
Det är inte på grund av arbetsbrist vi får röra på oss. Hade det varit det hade jag kunnat köpa det.
Men att nu ersättas av en person smörar och säger att allt är bra så fort chefen är i samma rum är för mycket..

Last edited:
Hmmm... Det borde väl inte vara någon nyhet för dig att rövslickeri lönar sig på Arlanda om du nu har jobbat där så pass länge.. Kolla med Nordic Aero om du kan tänka dig lasta flygplan... Inga större problem att få jobb där du som har badge och allt! Hör av dig via PM om du vill ha nr...

Mvh Johan

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!