Dålig värme i bilen (BMW 518 -96)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag panikköpte en gammal Bümerisch Motor Werken då familjebilen gav upp. Men det är dålig värme i aset, finns det några generella quickfix´s man kan titta på? Tex kan den behöva luftas i kylvattensystemet och vart sitter isf luftnippeln. Eller finns det annat som BRUKAR hända på dessa. Vad skall jag titta efter/på?

BMW 518 -96 (byggår -95) E34
Har jag på återcirkulationen så kommer det skapligt med värme, men då immar ju bilen igen, Har jag inte på åtecirkulationen så får jag bort imman, men det kommer bara kall luft.

Jag VET att ni SH'are fixar detta oxå!!! :Bugar :banana :fakta

Blandningsspjälet kan ju vara dött, har du provat dra över till kyla och kännt om det blir lkallare?

om jag inte missminner mig totalt fel så bör man lufta kylsystemet på bmw när den står i uppförsbacke.

Är det stora eller lilla kliman?
Eller saknar den klima och har ev. bara AC??

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=208385
Sitter det nån cirkpump för värmepaketet ska du nog kolla att den går. Luftfiltret verkar vanligt med.

Där säger du något! Kom och tänka på att det blir lite bättre värme när man kör, står man stilla så blir det inte alls lika varmt i kupen.

Är det stora eller lilla kliman?
Eller saknar den klima och har ev. bara AC??

Det vet jag inte, skall ju sitta givare och grejjer. Men vet inte om det är stora eller lilla. Vad är skilladen?

Last edited:
om jag inte missminner mig totalt fel så bör man lufta kylsystemet på bmw när den står i uppförsbacke.
Låter bekant. Var väldiga problem med att lufta kylsystemet på gamla BMW. Ställ den i uppförsbacke, öppna luftventilen och stå med en vattenkanna för att fylla på efterhand.

Sen är det bara att bra igång motorn och vänta ett par minuter. Pumpa gärna för hand innan och efter termostathuset. Då får du bort mer luft och dessutom känner du när termostaten öppna (OM den öppnar)

PS. Akta dig för remmar och andra roterande delar om du drar ner nävarna när motorn är igång.

På alla bilar jag haft har det varit termostaten som kärvat vid liknande beskrivning. Förutsätt inte att temperaturmätaren visar rätt. Ofta kalibrerar tillverkarna dem för att ljuga lite för att inte oroa ägarna i onödan.

luftning. gam bmw har alla dessa problem.
men annars då, har du glykol så de inte är fruset nånstans?

Har nu läst länkarna om luftning av kylsystemet och igensatta filter och cirkulationspumpar. Att lufta systemet verkar inte helt lätt så det är mycket troligt att det är det som är problemet. Får börja med att kolla upp det och kolla filtrena helt enkelt.

Tack för alla tips och svar :tummenupp

luftning. gam bmw har alla dessa problem.
men annars då, har du glykol så de inte är fruset nånstans?

Nja, lite dålig värme även vid +5. Men det kan helt klart vara värt att kolla fryspunkten på en nyinköpt bil.

Last edited:
Är det inte en elektrisk ventil som styr flödet av kylvätska till värmepaketet? Så har det varit på äldre bmw (e28 e24)Om den har tröttnat går kylvätskan förbi värmepketet.

Osäker på om det är samma system på e34.

Sitter det inte en luftskruv på kylaren där man fyller på kylarvatten? Lufta och se till så att det är fullt med vatten i system i så fall!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!