Då och nu; RR-tider i Sverige

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Var nere och pratade med lokala MC-handlaren. Han har lite historier om sina körningar på 80-talet att berätta och sa att tiderna då låg på 57 för standard 250-klassen. Stämmer det? Han själv låg o sniffa på 59 tid o hade med det startposition på runt 10-15 plats. Vi pratar om Sviestad.

Har ni lite tider att jämnföra? Kommer inte ihåg nån tråd i ämnet, men om det finns så kan vi väl ändå diskutera lite på nytt här?

Inte omöjligt ...
I mitten på 70-talet körde jag strax under 59 med min 350cc på mönstrade däck, enkelskiva fram och tvåkolvsok.

På 80-talet började stora saker hända med däcken och bromsarna vilket gav helt nya möjligheter.

Åttiotal var svårt att hitta men hittade några resultat från 250 std-hojar.

Hm.. Åttiotalet så körde man väl Superstreet? Då hade man annan fjädring och trim på dom där gat-250cc.

Race från 2002:
http://www.lms.se/roadraci/result/sm2002/250SPrace.html

Ett kval 1997. Racetiderna var dåliga så jag tog inte med dom.
http://www.sorliden.se/resultat/sm2/trani1k3.htm

Race från 1998:
http://www.sorliden.se/resultat/1998/sm2/tavli1k3.htm

Vad jag har minne av från 1996 och framåt så var det första gången 2002 som man körde 57-tider i 250SP. 58:15 var det nån Dansk som hade rekordet i något år innan dess.

Last edited:
Swedie skrev:
Var nere och pratade med lokala MC-handlaren. Han har lite historier om sina körningar på 80-talet att berätta och sa att tiderna då låg på 57 för standard 250-klassen. Stämmer det? Han själv låg o sniffa på 59 tid o hade med det startposition på runt 10-15 plats. Vi pratar om Sviestad.

Har ni lite tider att jämnföra? Kommer inte ihåg nån tråd i ämnet, men om det finns så kan vi väl ändå diskutera lite på nytt här?

57 är ju typ varvrekord.

Tiderna är med största sannolkhet 250 racer från 80-talet.

Edit: Beror ju lite på när tiderna sattes också. Svärdgren, Lindén och grabbarna körde nog betydligt fortare runt 1989 än vad Per Jansson och co körde 1981.

Är det början-mitten 80-tal så är det säkert 250 racer.

Kolla på detta resultatet från Supersport 600 1997 från Knutstorp. Var fint väder då. 250cc och Superbike körde 1.02-tider. Säger en del om att det blev lite bättre status på förarna och maskinerna med bara några få år i den klassen.

http://www.sorliden.se/resultat/sm1/tavli1k8.htm

Axxexs skrev:
Kolla på detta resultatet från Supersport 600 1997 från Knutstorp. Var fint väder då. 250cc och Superbike körde 1.02-tider. Säger en del om att det blev lite bättre status på förarna och maskinerna med bara några få år i den klassen.

Jäklar va illa! Rookie är ju en sekund snabbare numera.

Axxexs skrev:

Hmm, någon gång har jag för mig lms hade varvrekorden från olika år publicerade på hemsidan. Dock inte för olika klasser.

Superstreet var väl jäkligt hett i början av 90-talet, men sen om tiderna man fått höra av vissa är storfiskarstorys eller inte har jag svårt att avgöra.
Dock har jag för mig jag sett 54-tider från tidigt 90-tal i vanliga 250cc på sviestad.

oFFkeFF skrev:
Dock har jag för mig jag sett 54-tider från tidigt 90-tal i vanliga 250cc på sviestad.

Det stämmer säkert, då härjade killar som Peter Lindén, Jan Hanson, Trond Stubergh och Terje Ödegaard runt i jäkligt högt tempo.

Dessutom ska ju Stiggy, Håkan och "Trial" mfl ha susat runt på 56:or i 125 så det kan tom gått ännu fortare än 54 i 250.....

Jag har hört rykten om att Jan Hanson ska ha varit under 1.09 (Gelleråsen) på en 250 Racer redan 1994 eller 95, nåt av åren han vann SM.

Chris Ash skrev:
Det stämmer säkert, då härjade killar som Peter Lindén, Jan Hanson, Trond Stubergh och Terje Ödegaard runt i jäkligt högt tempo.

Dessutom ska ju Stiggy, Håkan och "Trial" mfl ha susat runt på 56:or i 125 så det kan tom gått ännu fortare än 54 i 250.....

Jag har hört rykten om att Jan Hanson ska ha varit under 1.09 (Gelleråsen) på en 250 Racer redan 1994 eller 95, nåt av åren han vann SM.

Vi får även tänka på att beläggningens beskaffenhet har inte blivit till det bättre för varje år som gått efter att ny asfalt lagts på. Vi har ju även ett tillstånd under en del av året då det ligger glass på ytan. Det har stor betydelse, det är också stor skillnad på vissa banors för-säsongs kondition. Tjällossning och liknande. Vissa banor är ibland som tvättbräden tidigt på våren.

Under B-racet sa Knota att han hade varvrekordet i 250cc på Sviestad 1968 eller nåt sånt osannolikt årtal! 54 och nånting körde han på i alla fall! Diagonaldäck och ekerfälgar, imponerande. Rolle vet säkert mera!

Torkel skrev:
Under B-racet sa Knota att han hade varvrekordet i 250cc på Sviestad 1968 eller nåt sånt osannolikt årtal! 54 och nånting körde han på i alla fall! Diagonaldäck och ekerfälgar, imponerande. Rolle vet säkert mera!

Enligt Sköld så ska nån finne varit först under minuten på Sviestad. Vet ej om det var 60 eller 70-tal, men 54 med en 250cc 1968 låter helt sjukt osannolikt. Vad hade de? Knappast mer än 60 hästar? Tom med dagens däck, fjädring och chassi hade 54 varit en svår nöt att knäcka med 60 pållar.....

Chris Ash skrev:
Enligt Sköld så ska nån finne varit först under minuten på Sviestad. Vet ej om det var 60 eller 70-tal, men 54 med en 250cc 1968 låter helt sjukt osannolikt. Vad hade de? Knappast mer än 60 hästar? Tom med dagens däck, fjädring och chassi hade 54 varit en svår nöt att knäcka med 60 pållar.....

Det var nog inte 68, för då tror jag inte ens knota körde ;)
Men det var iaf på den svartvita tiden..
Sen ska jag väl säga att det finns andra som också claimar varvrekord samtidigt, så det skulle vara kul om det gick att få fram officiella siffror.

oFFkeFF skrev:
Det var nog inte 68, för då tror jag inte ens knota körde ;)
Men det var iaf på den svartvita tiden..
Sen ska jag väl säga att det finns andra som också claimar varvrekord samtidigt, så det skulle vara kul om det gick att få fram officiella siffror.

Ja Kent Andersson körde säkert 55:or i 125 1947, när Sviestad var en plogad isbana ;)

Allvarligt så skulle det varit jäkligt intressant....väldigt intressant tråd för övrigt!:)

Vad Jocke Ryhänen har berättat åt mig så körde han 59:or med sin Matchless första året. Endast Esso Gunnarsson körde snabbare ( 58:or ). Alltså i 500.

Tror att Kent Anderson körde 1.02 med 250 -72 om jag kommer ihåg rätt.

:)

6008pro skrev:
Till och med framtiden var bättre för!!!!!
Japp, den gränslösa framtiden tog slut 20 Juli 1969 när Apollo 11 landade på månen och världen äntligen förstod att jorden verkligen ÄR rund och att vi därmed har begränsade resurser att leva av.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul