Då har man hoj igen

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Hämtade speedtriplen för en timme och en kvart sen.
Har kört en 4 till 5 mil i enlighet med TM's rekomendationer på RATnet forumet.
Eller så gott jag kunnat förstå dem. Vad jag har gjort är att accellerera och motorbromsa och växla mycket. Inte legat och segdragit. Dragit upp den i hyfsade varv men inte i närheten av rödmarkeringen än (Jag har försökt ligga under 5-6000 rpm i stort sett hela tiden, kan ha varit uppe på 7000 någon enstaka gång.
SÅ har jag tolkat alla inlägg om hårdare inkörning än vad tillverkaren säger.
Har jag tolkat det rätt? Hur som haver så är det här ett roligare sätt att köra in hojen på.

Grattis till schysst båge!

Då är du ju 50% bättre än radfyra tomtarna... Dvs bara en cylle för mycket :rofl

MrEd skrev:
Hämtade speedtriplen för en timme och en kvart sen.
Har kört en 4 till 5 mil i enlighet med TM's rekomendationer på RATnet forumet.
Eller så gott jag kunnat förstå dem. Vad jag har gjort är att accellerera och motorbromsa och växla mycket. Inte legat och segdragit. Dragit upp den i hyfsade varv men inte i närheten av rödmarkeringen än (Jag har försökt ligga under 5-6000 rpm i stort sett hela tiden, kan ha varit uppe på 7000 någon enstaka gång.
SÅ har jag tolkat alla inlägg om hårdare inkörning än vad tillverkaren säger.
Har jag tolkat det rätt? Hur som haver så är det här ett roligare sätt att köra in hojen på.

Gött att du fått ut hojjen, du lär få massor med sköjj med den =). Jag har kört ca 5mil med min också, har totalt gått 13-14mil nu, och jäklarns vad skojjigt det är =).

Bild också givetvis. Innan jag vurpar med den :banana

Bifogat

• hoj3.JPG
    hoj3.JPG
    97.6 KB · Visningar: 222
MrEd skrev:
Bild också givetvis. Innan jag vurpar med den :banana

Är det bara som det ser ut eller sitter skjuts pinnarna väldigt långt ut? Kanske är för att man inte ska bränna sig på rören, jäkligt schysst hoj, jag tycker dom är gör-läckra =)

Motorbromsa mår väl inte motorn bra av, iaf inte under inkörning. Lite är väl OK.

WTF, det är ju inte torsdag 10:00 än! Är ni i Göteborg så märkvärdiga att ni måste ha en egen tidszon numera :hördu :hihi
Jättegrattis till nya hojen :tummenupp

Ang. inkörning:

undvik tomgångskörning (stillaståendes)
varmkör ordentligt (rullandes)
belasta motorn kontrollerat över större delen av varvtalsregistret (ej tokvarva) + motorbroms (typ Motoman )
segdra inte motorn
byt olja & filter så snart som möjligt (det kommer säkert rinna ut en del skräp, det gjorde det på min efter 7,5mil)
själv körde jag dessutom med mineralolja & senare delsyntet fram till första service (100-mila), då hade jag hunnit byta olja 2ggr innan servicen

Eftersom tanken är i plast (lättrepad) och dessutom är svart kommer alla repor att synas extra tydligt, rekommenderar därför följande
klisterfria på/avtagbara tankskydd kostar mindre än 200:- fraktat hem till dig.

Vad gäller skjutspinnarna så sitter de inte bara långt UT utan också långt UPP. :D Min stackars tös kommer hata mig.
Angående inkörningen så har jag gjort som du skriver TM (Efter bästa förmåga naturligtvis.)
Planerar att byta olja i helgen.

ÄDITT:
Jo jag skulle hämta den imorgon men den blev klar idag så..
Och när kan jag betrakta den so inkörd?
Eftersom jag inte längre följer tillverkarens instruktioner så är jag lite vilsen nu

Last edited:
TM skrev:
Eftersom tanken är i plast (lättrepad)
Om en tank är i glasfiber eller inte spelar nog ingen större roll för dess repkänslighet, det är snarare hur pass många lager klarlack det ligger ovanpå lacken och Triumph skiljer sig inte från andra hojtillverkare, de snålar med klarlacken.

Om/när jag köper en ny hoj så kommer jag lämna in tanken andra lackdetaljer till en lackerare för ett antal extra lager klarlack.

Men tankslapper som du tipsade om funkar ju rätt bra, jag kör sådana på min 02:a, men de täcker inte hela slitytan, vilket är irriterande, mina ben gnuggar mot tanken ovanför tankslapper-skyddet så jag får komplettera med lite vanlig skyddsplast.

Angående skjutspinnar så är det ju onödig vikt som man bör ta bort så fort som möjligt, en Speed Triple vill inte bli förnedrad med att behöva bära på massa dödvikt i form av passagerare :).

MrEd: Grattis till hojen!

Jag försökte att följa Motomans så gott det gick (& så långt jag vågade med min spritt nya hoj :rolleyes: ) Nu läste jag hans "Break-in secrets" flera ggr ett par veckor innan jag fick hojen, så jag hann vänja mig mentalt vid tanken på att göra i princip tvärtemot vad som rekommenderades i handboken. Dessutom läste jag det mesta jag kom över om inkörning här på SH (+ andra forum) och ställde säkert några frågor också. Det jag hoppade över var att köra med mineralolja direkt från butiken, jag kunde bara inte hålla mig från att köra en rejäl omväg hem (2,5 mil) vilket resulterade i en total körsträcka på 7,5 mil innan första olje & filterbyte (byta tidigare tycker Motoman). Jag varmkörde ordentligt, därefter gjorde jag en serie accelerationer/motorbromsningar vartefter jag gick högre & högre upp i varvtalsregistret samtidigt som jag ökade gasanslaget/"spjällöppningen". Så den fick smaka på rödmarkeringen redan första dagen.
Sedan om den spiller ut lite vätska efter ett körpass (troligtvis glykol), så är det normalt (står om det på TiumphRAT-forumet).

sgtpepper skrev:
Om en tank är i glasfiber eller inte spelar nog ingen större roll för dess repkänslighet, det är snarare hur pass många lager klarlack det ligger ovanpå lacken och Triumph skiljer sig inte från andra hojtillverkare, de snålar med klarlacken.
[klipp]

Jag fick intrycket att plast är mjukare än plåt och därmed skulle repas lättare, men det stämmer säkert det du skriver. Jag har faktiskt redan hunnit fundera på omlackning, tänkte om man målar alla svarta plastdetaljer vita = wärschta stormtrooper-moppen :cpparty
Bra eller an**, photoshop någon?

Jag fann, intressant nog, att inkörningsinstruktionerna i handboken är fan så mycket mer förlåtande än bilden man har på tanken (Vilket var allt jag hade att gå efter innan jag fick hojen)
Faktum är att jag inte finner handboken och Motoman oförenliga.
Allt som skiljer är väl i princip att handboken säger "tagga ner ett hekto eller två" vilket väl inte är helt oväntat. :rolleyes:
Båda påpekar att man inte skall segdra. Båda vill att man skall jobba genom registret och lådan mycket. Upp och ner. Manualen säger egentligen bara att de första 800 km så ska man inte gå på mer än 3/4 av toppfarten!!!! :3freak
Det torde ju bli en 180 blås som HANDBOKEN rekomenderar som maximal toppfart i BÖRJAN av inkörningen :banana
Inte alls så jäkla mesigt "if you ask me"
Vidare avråder handboken från att under de första 80 milen varva till rödmarkeringen. Det är ungefär allt. Inte heller det på något vis oförenligt med motoman.
Jag har beslutat mig för att ignorera klisterlappen på tanken och följa handboken OCH motoman. Jag anser att man kan följa båda. :yoparty

PS. JA, jag gillar smileys DS.

Last edited:
Tiger302 skrev:
Grattis till schysst båge!

Då är du ju 50% bättre än radfyra tomtarna... Dvs bara en cylle för mycket :rofl

Radfyra är LITE fjolligt det är det.
Bevis för denna tes:
Min förra hoj hade en radfyra. Den var till stor del rosa. ERGO fjollig. QED

(Men fan vad jag gillade min gamla YZF 750R. :tummenupp )

MrEd: Det kritiska enligt Motoman är inte hastigheten (om ens varvtalet), utan att man belastar kolvringarna tillräckligt så att de tätar ordentligt.

Klipper in vad jag anser vara själva kärnan i Motomans resonemang:

"The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.
There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!
If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again."

Själv brydde jag mig inte om klisterlappen på tanken öht (bara hur jag skulle ta bort den), än mindre inkörningstipsen i manualen. Men det du säger om manualens inkörningstips lät ju friskt (slår upp & kollar nu i efterhand :3freak ). Men då var jag ju helt inställd på att följa Motomans inkörning så gott det gick. Gamla hojen hade löjligt snäv inkörningsrekommendation (ung. som klisterlappen på tanken).
Summa summarum så är det väl inte livsviktigt att man följer någon linje (hård/mjuk inkörning) slaviskt, utan att man nyttjar lite sunt förnuft. Så länge man inte ska tävla spelar inte några få hk hit eller dit ngn större roll (då har man nog köpt för slö hoj från början). Själv blev jag inspirerad och "köpte" resonemanget (med viss tveksamhet dock) rakt av och bestämde mig att prova på nya hojen.

Åkte till Bike i trollhättan i dag.
Verkade lagom långt bort.
Meckarna där tyckte ungefär som så att så länge du inte övervarvar och inte segdrar så är det bara och köra. :D
Jag inser att det inte är hastigheten som är huvudfrågan här utan snarare belastningen på kolvringarna. Tyckte ändå att det avsnittet ur manualen var roligt.
Jag har nu kört 18 mil och det enda jag bryr mig om är att inte varva över 7000 och att använda växellådan flitigt istället för att segdra.
Jag tror allt kommer att bli bra. :tummenupp

MrEd skrev:
Åkte till Bike i trollhättan i dag.
Verkade lagom långt bort.
Meckarna där tyckte ungefär som så att så länge du inte övervarvar och inte segdrar så är det bara och köra. :D
Jag inser att det inte är hastigheten som är huvudfrågan här utan snarare belastningen på kolvringarna. Tyckte ändå att det avsnittet ur manualen var roligt.
Jag har nu kört 18 mil och det enda jag bryr mig om är att inte varva över 7000 och att använda växellådan flitigt istället för att segdra.
Jag tror allt kommer att bli bra. :tummenupp

Klart det kommer. GRATTIS TILL NY HOJ!!!!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra