Då hände det även mig :död

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF250
Tog ut hojen (KTM 660 -06) för säsongen i april någon gång. Eftersom väven syntes på bakdäcket sen förra årets bravader så va det lika bra att slänga på ett nytt fint däck. Körde på den ca 5 mil, sen kom det som en ilning längs ryggraden - va det inte ett märkligt ljud från motorn som jag hörde?! Stannade till vid vägkanten, tog av mig hjälmen och lyssnade. Hmm kunde inte höra något. Kanske va det bara inbillning. Körde vidare - dock väldigt försiktigt. Ahh där va det igen och bestämt ingen inbillning!!
Eftersom jag inte va jättelångt från garaget plus det att det fanns ingen möjlighet att ställa hojen vid vägkanten för att sen bli upphämtad så va jag tvungen att tuffa hem så sakteliga mot garaget.
Ställde in hojen och lät den stå där i 2 månader i hopp om att den skulle laga sig själv. Det gjorde den inte!! Fick till slut tid och började undersöka den och det visade sig vara ram eller vevlagerna som hade bestämt sig för att kasta in handduken. :huvet 800mil kom jag, fast att jag varit duktig med service vid var 250mil istället för va 500:e :( Kom inte ens till första besiktningen!! Dåligt, vi lever ju ändå i 2000-talet och Otto-motorn blev inte direkt uppfunnen igår. Jaja, mkt hästar på 1 kolv & cylinder etc etc blablabla säger man vara orsaken...

Tyvärr hade motorn även passat på att dra upp en massa av det skitet i cylindern så nu under renoveringen så fick det även inhandlas ny cyl + kolv - billigt, eehh nej!
Jaja nu så e iaf motorn hel igen (hoppas jag) och den ska monteras på hojen igen. Så min fråga är ju egentligen bara om någon här har lyckats komma över nån form av verkstadshandbok på en KTM 660 -06?! Hade varit skönt att ha en kopia på avsnittet montering av motor.
Plockade iofs ur motorn själv o ska ju oxå montera den igen, men mest att det hade varit skönt att ha en text att följa så man inte behöver göra en massa onödigt arbete eller göra vissa saker två gånger för att man gör det i fel ordning. Sen även se vart alla slangar, kablar etc är dragna o skall kopplas.

Tack på förhand...

Det är sånt man får leva med när man åker europeiskt. Hade du åkt Aprilia hade du väntat på delar fortfarande ;)

Jag har en XR500 frrån -81.
För två år sedan bytte jag kolvringar, ventiltätningar och lameller.
Thats it.
Kvalitetsskillnad?

Nångång när jag får tid, så ska jag byta till en annan server (den nuvarande står på mitt f.d. jobb och inga garantier finns för dess överlevnad). Byt gärna mot alias-adressen http://fetsladd.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Det är för övrigt en jäkligt bra manual - underlättar arbetet med renovering avsevärt (och är i vissa fall fullständigt nödvändig för mätdata, momentangivelser m.m.). Vissa specialverktyg för arbetet med LC4 måste man köpa, medans andra kan tillverkas (t.ex. mothåll för kopplingskorg).

Eftersom jag inte va jättelångt från garaget plus det att det fanns ingen möjlighet att ställa hojen vid vägkanten för att sen bli upphämtad så va jag tvungen att tuffa hem så sakteliga mot garaget.

Och att promenera med hojen var inget alternativ?

Har du åkt mycket bakhjul? Och vilken olja använde du?

Last edited:
Ang att lagren ska flyga så snabbt är skandal. En xr 650 har samma effekt och håller 10000mil Även med turbo och 125hk fick jag inte ens en ripa på ramlagren. Likaså Bmw 650 kan kan trimma till 80 bromsade utan en skråma på ramlagren. tar man en forntids xr 600 och trimmar till över 60 bromsade flyger inte ens ramlagren på flera tusen mil.

En ren fabriksmiss är det och värdelöst,,,,Borde ha åtgärdats direkt. Tycks ju vara problem på alla 660 och tycks vara lite sisådär även på 690:gnissla

Jäkligt synd då 660ien är en fin rolig maskin

Skulle aldrig falla mig in att åka 250 mil på samma olja i en högeffekts enstånka! :3freak

Hur länge kör du på dina hojar mellan oljebyte Boost?

..eller så kör man Yamaha WR 426F -02.
För nåt år sen bytte jag olja i motorn... Hmm. Ja, thats it.
Den motor verkar vara odödlig minst sagt.
Tilläggas bör väl att den inte gått snällt direkt. Is, snö, asfalt, sand, lera, jord och vatten i en härlig blandning. Motorn har gått så varm att plastdelar på hojen har smält, avgasröret glödit nästan fram till ljuddämparen och kylaren låtit som en asförbannad katt.
Har haft isär motorn två gånger, men det har inte funnits något värt att byta ens. =/
Inte undra på att det finns så mycket reservdelar till den modellen. Ingen köper ju. :P

Hörde jag SLICK50?

Skämt åsido så höll min YZ450 2004 rätt bra då jag körde den utan kylvatten i 1½ dag på ett motardträningsläger i Örebro. Luktade bränd olja men det enda som blev dåligt var att det smetade lite i toppen av kammen.
Utan SLICK50 men med olja verkar ju skydda motorn väldigt bra.

800 mil är väl helt ok för att vara en KTM. Tur att reservdelarna är billiga åtminstone.

XR650 i 10000mil? Ja då lär man byta lite grejor under årens lopp eller så ska farfar köra den till och från ICA i maklig takt under de 10000 milen.

Ang att lagren ska flyga så snabbt är skandal. En xr 650 har samma effekt och håller 10000mil Även med turbo och 125hk fick jag inte ens en ripa på ramlagren. Likaså Bmw 650 kan kan trimma till 80 bromsade utan en skråma på ramlagren. tar man en forntids xr 600 och trimmar till över 60 bromsade flyger inte ens ramlagren på flera tusen mil.

En ren fabriksmiss är det och värdelöst,,,,Borde ha åtgärdats direkt. Tycks ju vara problem på alla 660 och tycks vara lite sisådär även på 690:gnissla

Jäkligt synd då 660ien är en fin rolig maskin

Det är inte fel på lagren utan veven.....

Veven konstruerades ursprungligen för 72mm slag någon gång sent 80-tal. Sedan har den i etapper strokats ut till 76 och 78mm. För racebruk finns sedan 80 och 82mm slag fast där är hållbarheten än mer tveksam.

Samtidigt har man hängt i kolvar med större och större borr och mer komp. Vid någon punkt i varvtalskalan början veven därför uppföra sig som ett hopprep. Det som då händer är att rullarna i ramlagren klämms och vi ve alla vad som händer när ett rullager försöker kantra...:näsblod

Av just denna anledning kastar man rullagren åt helvete och polerar ner ramlagerläget på veven för att passa kullager och vips så slutar lagren rasa då kulor tillåts flexa utan att lagret rasar.....

JA på det teoretiska planet så är rullager bättre på att ta hand om krafterna i veven sålänge den inte flexar men nu råkar den i praktiken flexa och då är kulor överlägset. Samma visa var det med RFS (450/525) motorerna när de strokades till 560/613. Veverna började flexa och livslängden på en vev gick ner till 10h vid seriöst SM bruk. Byggde man om till kullager höll det plötsligt nära nog 10ggr längre...

..eller så kör man Yamaha WR 426F -02.
För nåt år sen bytte jag olja i motorn... Hmm. Ja, thats it.
Den motor verkar vara odödlig minst sagt.
Tilläggas bör väl att den inte gått snällt direkt. Is, snö, asfalt, sand, lera, jord och vatten i en härlig blandning. Motorn har gått så varm att plastdelar på hojen har smält, avgasröret glödit nästan fram till ljuddämparen och kylaren låtit som en asförbannad katt.
Har haft isär motorn två gånger, men det har inte funnits något värt att byta ens. =/
Inte undra på att det finns så mycket reservdelar till den modellen. Ingen köper ju. :P

Hahaha!! Ingen köper ju...den va bra :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...