Dämparbyte!!

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!!
Nu har jag äntligen fått tummer ur röven å bestämmt mig för att åka till garaget å mecka bort min bakdämpare.
Har kollat i min servicemanual mm för hur jag ska göra, men är inte riktigt nöjd med mina förberedelser. :va
Är det någon som har några bra tips på hur man "pallar upp"/"binder fast" hojen så att den inte välter när man väl plockat bort bakhjul, fjäder å dämpare? :confused:

//Magnus

Har förslag på två alternativ.
1, Häng upp bakramen med rep i taket eller nåt. Blir lite ostadigt eftersom det kan gunga, dock den varianten jag använde mig av.
2, Ta pallbockar eller nåt på varsin sida av hojjen. Kör lämplig bräda under bakstänkan och lägg på bockarna.

// Wip

Wip skrev:
Har förslag på två alternativ.
1, Häng upp bakramen med rep i taket eller nåt. Blir lite ostadigt eftersom det kan gunga, dock den varianten jag använde mig av.
2, Ta pallbockar eller nåt på varsin sida av hojjen. Kör lämplig bräda under bakstänkan och lägg på bockarna.

// Wip

Ingen mer som har något att komma med eller??

Nostromo skrev:
Ingen mer som har något att komma med eller??

Finns ju inte så många fler sätt att göra det på. Upp med hoejn på ett depåstöd, häng upp bakändan i taket så att du kan lyfta bakhjulet. Lossa dämparen och ta bort. Samma visa när du ska montera tillbaka den.

Goodstuff skrev:
Finns ju inte så många fler sätt att göra det på. Upp med hoejn på ett depåstöd, häng upp bakändan i taket så att du kan lyfta bakhjulet. Lossa dämparen och ta bort. Samma visa när du ska montera tillbaka den.

Jag använder mig av 2 olika metoder (valmöjlighet)

1. Spännband så att jag kan hänga upp hojen i taket

2. 2 st Pallbockar och 2 rör som sticks in i svingarmsbulten om den nu är ihålig. På min hoj fungerar det bra med 2 små "spett" inhandlade på Bauhaus.
Se bara till att det är hållbart material så att inte dessa bockas och hojen faller i golvet.
När spetten är instuckna i svingarmsinfästningen så lyfter jag upp bakändan på hojen och ställer den på pallbockarna och vips så hänger bakhjulet i luften.

Spännband är väl det jag skulle rekomendera. Jag vet inte hur det är med balansen i din hoj, men jag råder nog att använada två bak typ passagerarfotpinnarna och två fram i varje styrhalva. Hänger du upp den så, så hänger den garanterat stadigt (om taket håller). Hänger du bara med två bak finns risken att tyngdpunkten ligger så högt att hojen slår runt.
//PMR

häng INTE upp gsxr -92-95 i fotpinnarna eller dess hållare!!!

Skruva av plasten o häng den direkt i bakramen istället!

/ Hannes

:tummenupp
Får tacka för alla tips. Nu har jag ett hum om hur jag ska göra.
Får la se hur detta kommer att gå, blir mitt första "riktiga" hoj mek.

Hannez: Nu kommer manualen jag fick av dig väl till användning :tummenupp

Nostromo skrev:
:tummenupp
Får tacka för alla tips. Nu har jag ett hum om hur jag ska göra.
Får la se hur detta kommer att gå, blir mitt första "riktiga" hoj mek.

Hannez: Nu kommer manualen jag fick av dig väl till användning :tummenupp
ahh, de e du de, mm bra de, hej o hå meka på! Bra att den kom till användning!

Kurvmakaren skrev:
2. 2 st Pallbockar och 2 rör som sticks in i svingarmsbulten om den nu är ihålig. På min hoj fungerar det bra med 2 små "spett" inhandlade på Bauhaus.
Se bara till att det är hållbart material så att inte dessa bockas och hojen faller i golvet.
När spetten är instuckna i svingarmsinfästningen så lyfter jag upp bakändan på hojen och ställer den på pallbockarna och vips så hänger bakhjulet i luften.

Det är ju en bra lösning om man har genomgående hål i svingbulten. Metoderna kan ju variera men målet är ju detsamma.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...