Dämpar inställningar r1 - 04?

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Hej alla,

Jag börjar bli trött av att köra sönder däck efter däck ca 2 cm från höger sida. Jag skulle vilja ha hjälp med att få RÄTT inställningar på dämparen, var kan man få detta gjort? Jag har frågat på alla bandagar och man får en massa sprida skurar av svar, skruva där, mindre där Mer komp mindre retur osv... Kan man åka någonstans i Stockholmstrakten där man kan få hjälp med detta jag är mer än villig att betala för denna tjänst. Ni som har r1 04 - 07 orginal dämpare vad kör in för inställningar fram och bak?

Inte mina inställningar med ett exempel:

Fram:
Typ ser 2 ringar fram.
5 klick från max höger UPPE skruv.
5 klick från max höger NERE skruv.

Bak:
Fjädern är på max (dvs längst bak)
5 klick från max höger UPPE skruv.
5 klick från max höger NERE skruv.

Vore tacksam för svar, som sagt trött på att bakdäcken bara håller 1 - 1,5 bandag.

Höll själv på att testa lite i veckan. Jag fick stor skillnad i slitage bara jag ändrade trycket i däcket +/- 0.1 bar.

Som jag fattat det är det själva fjädern i kombination med däcktrycket som ger bra slitage och inte själva dämpningen.

Höll själv på att testa lite i veckan. Jag fick stor skillnad i slitage bara jag ändrade trycket i däcket +/- 0.1 bar.

Som jag fattat det är det själva fjädern i kombination med däcktrycket som ger bra slitage och inte själva dämpningen.

edit: Nu sliter det supersnyggt

edit2: jag såg dig på gälleråsen igår tror jag :)

edit3: om du vänder däcket när du ser att det börjar bli fult så sliter det till sig igen.

Last edited:
Jag kör i princip med defaultinställningar. R1an är den första hoj jag haft som man inte behövt skruva ihjäl sig på vad gäller detta. :tummenupp

Tja, det kan nog stämma!,

Jag va där och körde torsdag & fredag, på mitt sista pass så fick jag ett släpp i långa högern innan målrakan, höll på skita i byxan! Men det gick bra.

Jag körde nu på Metzler k2 slicks med 1.9 bak (Kallt), men nu har det blivit en grop på det så nu måste jag inhandla ett nytt bakdäck igen.

Vad för båge har du?

edit: Nu sliter det supersnyggt

edit2: jag såg dig på gälleråsen igår tror jag :)

edit3: om du vänder däcket när du ser att det börjar bli fult så sliter det till sig igen.

Nu vet jag inte hur fort du kör och vad du har för körstil och erfarenhet men ett sådant slitage du beskriver beror ofta på för sen och hård gas ut ur kurvorna. Man ser ofta det slitaget när man är ringrostig på våren (egen erfarenhet).

När man blivit varm i kläderna och gasar tidigare och mjukare ur kurvan så går det också fortare och man får ett finare slitage då man använder mer yta av däcket.

Edit: Har du ställt in hänget på cykeln? Hur mycket väger du? Ligger man utan för intervallet 70-90 kg bör man kanske tänka på att byta fjädrar som passar ens vikt.

Detta behövs väl iofs först när man fått upp riktigt bra tempo.

Last edited:
Jag har aldrig ställt in "hänget" på bågen vet inte hur man gör, kan man få hjälp med det någonstans?

Jo du har säkert rätt, jag kör med för låg hastighet in i kurvan och slår på för hårt ur kurvan, gaskontroll är väldigt viktigt. Just nu klarar jag mig med mina 70 kg :) .

Jag ligger på ca 1.18 - 1.20 tider runt gälleråsen.

Nu vet jag inte hur fort du kör och vad du har för körstil och erfarenhet men ett sådant slitage du beskriver beror ofta på för sen och hård gas ut ur kurvorna. Man ser ofta det slitaget när man är ringrostig på våren (egen erfarenhet).

När man blivit varm i kläderna och gasar tidigare och mjukare ur kurvan så går det också fortare och man får ett finare slitage då man använder mer yta av däcket.

Edit: Har du ställt in hänget på cykeln? Hur mycket väger du? Ligger man utan för intervallet 70-90 kg bör man kanske tänka på att byta fjädrar som passar ens vikt.

Detta behövs väl iofs först när man fått upp riktigt bra tempo.

Last edited:
Tja, det kan nog stämma!,

Jag va där och körde torsdag & fredag, på mitt sista pass så fick jag ett släpp i långa högern innan målrakan, höll på skita i byxan! Men det gick bra.

Jag körde nu på Metzler k2 slicks med 1.9 bak (Kallt), men nu har det blivit en grop på det så nu måste jag inhandla ett nytt bakdäck igen.

Vad för båge har du?

Den finns i min profil... gixx 1000 -07

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing