Däckval till gammel-Kawa?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Tyvärr så har jag inte förrän nu blivit ägare till en tvättäkta 80tals blyklump
modell "sporthoj från förr".
Jag vill väldigt gärna veta vad ni rekommenderar för däck fram/bak på en gammal Z1000 då flera av er garanterat haft en eller liknande hojar.
Då jag håller på att bygga en galen Motard så lär jag inte kasta omkring dess 275fulltankade kilon på Bogan speciallt ofta gissar jag, så det är våtgrepp, bromsgrepp, slitagestyrka och bra förvarning som jag är ute efter.
-Pendling var tanken att användningsområdetskall bli.....om jag nu inte river ner den här också efter 60mil...

Hur som haver....era .2Cent tack.

Conti Blitz fram och där bak var bra däck, vet inte om de säljs längre.
Jag använder BT45 bak och metzler fram just nu på min GS1000

När Kawan va en sporthoj,va det Metzeler Me 99 bak och Me 33 Lazer fram som gällde.Vet inte om dom finns idag,dock.

Tack för tipsen.
Jag planerar inte att hålla den original, så om någon har testat vettiga moderna däck på brukshinken som kan rekommenderas så blir jag glad!

Är det rent av så att 19/18" hjul med smala däck inte tillåter några vidare däckval kanske? DÅ får man väl byta gaffel och hjul till annat modernare...och så var man igång igen:D

Vill du ha bra grepp i de udda storlekarna kan jag faktiskt rekommendera Dunlop D607. Det är riktigt mjukt och bra både på torrt och blött trots att det är ett "dual sport" däck. Dessutom är det väldigt stabilt vilket lär behövas på ett så gammalt chassi. Livslängden är väl dock sådär och det är förvånasvärt dåligt på grus.

Körde en hel del bana í bra tempo med det på min R1200GS och det enda som inte var bra var att det var för trögstyrt, men det är som sagt en bra egenskap på din hoj...

Vill du ha bra grepp i de udda storlekarna kan jag faktiskt rekommendera Dunlop D607. Det är riktigt mjukt och bra både på torrt och blött trots att det är ett "dual sport" däck. Dessutom är det väldigt stabilt vilket lär behövas på ett så gammalt chassi. Livslängden är väl dock sådär och det är förvånasvärt dåligt på grus.

Körde en hel del bana í bra tempo med det på min R1200GS och det enda som inte var bra var att det var för trögstyrt, men det är som sagt en bra egenskap på din hoj...

Låter helt klart som en kandidat det där. Synd med hållbarheten bara då jag mot förmodan kommer nöta 1500-2000mil per säsong, men det har vi ju inte sett än:D

Klassikern ME 33 Lazer är fortfarande det bästa framhjulet till 19" och 18" tycker jag.

49_mez.jpg

Bak har jag nu Pirelli Demon

SportDemonRear.jpg

Men jag ska prova Bridgestone BT45 bak nästa gång. Den ska tydligen ha samma grepp som Pirelli Demon, men med bättre slitstyrka.

Det finns inte så mycket däck att välja på om man ska ha bra grepp med gamla hjulstorlekar. Samtliga däck ovan är ju tex diagonaldäck, inte radial.

Klassikern ME 33 Lazer är fortfarande det bästa framhjulet till 19" och 18" tycker jag.

Men jag ska prova Bridgestone BT45 bak nästa gång. Den ska tydligen ha samma grepp som Pirelli Demon, men med bättre slitstyrka.

Det finns inte så mycket däck att välja på om man ska ha bra grepp med gamla hjulstorlekar. Samtliga däck ovan är ju tex diagonaldäck, inte radial.

Ånä, D607 är radialdäck.

För 2 eller 3 år sedan fick jag tag i Dunlop D207 i 19", dom specialgjordes till V-roden då trots att D207 blivit ersatta med D208 minst ett år tidigare. Det verkar som att dom inte tillverkas nu längre men det kan vara värt att leta efter. Dom hade nästan lika bra grepp som D607 men styrde och höll betydligt bättre

Ånä, D607 är radialdäck.

För 2 eller 3 år sedan fick jag tag i Dunlop D207 i 19", dom specialgjordes till V-roden då trots att D207 blivit ersatta med D208 minst ett år tidigare. Det verkar som att dom inte tillverkas nu längre men det kan vara värt att leta efter. Dom hade nästan lika bra grepp som D607 men styrde och höll betydligt bättre

Sorry, jag menade de tre däcken jag nämde i mitt inlägg.
Dunlops puppor kanske jag ska ta och prova! :tummenupp

Första gången jag provade en hoj med ME 33 fram samt ME 99 bak (det var på en Z1000J) så tyckte jag att de var helt fantastiska!
Plötligt så fanns det ett däck som funkade vid normala driftstemperaturer och den mindre skillnaden mellan begynnelse- och glidfriktion gjorde att man kunde kontrollera ett framhjulssläpp på ett sätt som jag inte upplevt tidigare.
En fantastisk däckskombination!

Första gången jag provade en hoj med ME 33 fram samt ME 99 bak (det var på en Z1000J) så tyckte jag att de var helt fantastiska!
Plötligt så fanns det ett däck som funkade vid normala driftstemperaturer och den mindre skillnaden mellan begynnelse- och glidfriktion gjorde att man kunde kontrollera ett framhjulssläpp på ett sätt som jag inte upplevt tidigare.
En fantastisk däckskombination!

Hej

Jag hade tänkt köra stötstångsrejset som du (?) tipsade om. Men det vart inställt i år.

Jo jag hade ME 99 bak för 3 år sedan. Det var nice.

ME33 fram är precis som du säger, det varnar litegrann. Har bara varit så på gränsen några ggr på Rörken. Men jag har då känt hur det plogar lite istället för att släppa direkt. En ganska trygg känsla tycker jag. Men på gatan lägger jag sällan ned så mycket.

Last edited:
Hej

Jag hade tänkt köra stötstångsrejset som du (?) tipsade om. Men det vart inställt i år.

Jo jag hade ME 99 bak för 3 år sedan. Det var nice.

ME33 fram är precis som du säger, det varnar litegrann. Har bara varit så på gränsen några ggr på Rörken. Men jag har då känt hur det plogar lite istället för att släppa direkt. En ganska trygg känsla tycker jag. Men på gatan lägger jag sällan ned så mycket.

Tackar för tipset!
Är det Fürsten som gäller när det ska handlas däck eller?

Danke!
Får jag den att gå som den skall i helgen så blir det nog en sväng till WD i veckan.

Det var alltså den här kombon man körde förr, Metzeler ME 33 fram och ME99 bak. Så här såg det ut då. Det var bra.

metzxply.jpg

Sedan mitt sista ME99 tog slut för tre år sedan så har det dock inte lyckats mig att finna det mönstret igen. Så därför vart det ME33 fram och Pirelli Demon bak. Kan du hitta ME99 med mönster enligt ovan så köp det. Men annars prova BT45 eller Pirelli Demon bak och ME33 fram.

Det är vad jag kan tipsa om.

Vill man ha det hetaste däcken i dessa dimensioner (18" och 19") så ska man nog fråga ngn som kör classic rejsing. Men då lär det ju inte vara däck godkända för gatan. Dessutom brukar bandäck ha ett litet "fönster" inom vilket de är bra, är man utanför detta fönster så kan det ju bli sämre än ett gatdäck. Vilket banåkare ofta glömmer bort att säga till oss gatåkare när de öser lovord om sina favvodäck.

Dvs är inte racedäcket inom sitt lilla fönster vad gäller korrekt temp eller att vägen är tillräckligt torr, ja då kan vad som helst hända. Så jag tycker att man ska ha gatdäck på gatcyklar.

Last edited:
Danke!
Får jag den att gå som den skall i helgen så blir det nog en sväng till WD i veckan.

Kan också rekommendera WD. Han har örnkoll på det mesta verkar det som. Michelin Sport Deamon har jag för mig han klädde mina fälgar till Gammelsukkan från -84, funkar kalasbra, har inte vågat lägga ned den så det skrapar men jag var tvungen att lägga ned lite mer än jag räknat med för något år sedan på en motorvägspåfart och det fäste utan problem hela vägen :tummenupp

Har bäst erfarenheter av Pirellidäck till de gamla hingstarna. Nu görs ju Pirelli phantom classic, om än i ngt begränsade dimensioner, tror det är grejen.(Kolla även Match och Strada, minns inte vilket som är V-däcket). Vet ej heller om hårdheten/mjukheten är lika behaglig som "in the days". Funkar helt ok ihop med Lazer me33 också.Tycker att de Pirelliframdäck jag provat, lättare blir klackiga om än greppet varit helt ok. Kan vara pga den ngt grövre mönstringen.

Du skriver ingen årsmodell, eller hellre originaldimension. 120/80 eller möjligtvis 130/80 bak?

Undvik bredare än original, har inga positiva effekter.

Hej
Följer tråden med intresse då jag behöver nya sulor på 500an.
Har fn. 120/80-16 fram och 130/70-18 bak pirelli sport demon på.

Var köper jag något liknande?
Finns det något bättre?

Helst någon som skickar då jag bor utanför normala allfartsvägar(stockholm)och jag oftast besöker huvudstaden via buss till arlanda.

Inte bråttom då jag klarar besiktningen men vill ha nytt till nästa säsong,tänkte testa hojen på bana om tillfälle ges.

Henrik

Finns Michelin pilot road eller pilot road 2 i din dimension så köp!!
Håller kanon samt bra grepp för vägkörning.
Oavsett vad folk säger så kan man köra rätt yvigt på vägen med finfint grepp.
På bana så kan man köra Michelin power dock.
Funkar klockrent!
Lycka till.

:dricka

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage