Däckval inför långresa med sporthoj?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tja,

Tänkte kolla med er andra om ni har några tips ang. däckval inför en lite längre resa med hojen. Jag och några polare ska till Isle Of Man i sommar och kolla på TT racet, dom flesta av oss åker någon typ av sporthoj, jag själv åker på ZX-10:a års.m. -08. Jag har funderat lite kring det här med däck inför resan, jag menar inte för att det inte går att åka på ett klistrigt race-däck men jag är lite orolig för att däcken tar slut när milen börjar rulla iväg. Finns det något/några bra touring-däck som även funkar bra när det svänger lite? Känner oxå att jag kanske inte vill lägga en förmögenhet på ett par touring däck med tanke på att dom åker nog av så fort jag kommer hem igen.
 
Dunlop Roadsmart tycker jag har fin mix på hållbarhet och fäste.
 
Dunlop Sportsmart eller Michelin Power Pure borde väl funka galant.
Snabba däck som skall räcka länge och även hantera våta vägbanor bra.
 
Hur många mil ska du åka?

Vanligtvis så håller sportdäck ca 500mil(generellt), undantaget är Sportsmart från Dunlop som verkar hålla 600-700+ (enligt kunder)

Sporttouringdäck brukar kunna hålla 1000mil+
Där har du massor av däck att välja på:
Michelin Pilot Road 2 och Pilot Road 3
Dunlop Roadsmart.
Metzeler Z6 och Z8 interact
Pirelli Angel ST
Continental Road Attack
Bridgestone 020(har jag för mig?)

Sportdäck så har du bland annat dessa:
Michelin Pilot Power 2ct och Power Pure
Dunlop Qualifier 2 och Sportsmart
Metzeler M5 Interact
Pirelli Diablo Rosso och Diablo Rosso Corsa
Continental Sport Attack
Bridgestone BT016

Av den info jag har har fått, genom kunder, så borde Qualifier 2, Sportsmart, Pure, Diablo Rosso och M5 klara av touringen samt ha mönter kvar när du kommer hem. Dessa är då sportdäck med ganska bra livslängd.
 
Jag har inte räknat på exakt hur många mil det blir. vi ska åka från Nyköping till Isle of man sen ska vi dessutom stanna en extra vecka för att åka upp till Scotland och toura lite. Känns väl spontant som att man ska ha ett däck som räcker minst 800 mil samt har bra egenskaper om det skulle vara blöt underlag (Scotland)

Tack för alla svar.
 
Åker du någonsin så fort så att du överhettar Touringdäck? Bankörning?
Touringdäck håller i otroligt bra om man håller sig på vägen och inte kör dom för varma.

Som sagt, i regningt före vinner också Touringdäck.
Road Smart, Pilot Road eller vad det nu heter.

Om du ändå ska kalkulera 800 mil för långkörning så ska går det åt en uppsättning hur du än gör. Ta det som är bäst för den turen då. Troligtvis får du åt 2-400 mil som bonus när du är hemma igen också.

Mats
 
Last edited:
Jag har visserligen bara 70 hk, men jag får ut 1000 mil blandad körning (några halvlånga turer på 170-180 mil vardera) baktill med Roadsmart. Bra grepp, vettiga i väta, enligt min standard...
 
Last edited:
Jag har inte räknat på exakt hur många mil det blir. vi ska åka från Nyköping till Isle of man sen ska vi dessutom stanna en extra vecka för att åka upp till Scotland och toura lite. Känns väl spontant som att man ska ha ett däck som räcker minst 800 mil samt har bra egenskaper om det skulle vara blöt underlag (Scotland)

Tack för alla svar.

Metzeler Z6

Har man en gång kört med det så är det svårt att hitta något bättre som klarar av många mil när man kör en hög komps v-twin.

Sen så skiljer det ganska mycket hur mycket hk/vrid man har i hojen också....en på <-120hp äter mycket mindre däck...om de klarar 400mil på ett tyå av däck så klarar min hoj ca 200mil på samma däck.
 
Last edited:
Jag kör Dunlop roadsmart bak på trajjan och det är riktigt bra grepp. Körde bankörning med det också i mellangrupp men då blev det lite väl smetigt men då var det väll också 30+
 
Är inne på Mats757:s linje. Jagar du inte sekunder på bana så är sporttouringdäck rysligt bra. Ofta bra våtgrepp och livslängd. T ex Pilot Road 2/3 Pirelli Angel ST osv...

Många kör tyvärr platt på sina sportdäck i onödan. ST-däcken är bättre än många tror.
 
Jag har inte räknat på exakt hur många mil det blir. vi ska åka från Nyköping till Isle of man sen ska vi dessutom stanna en extra vecka för att åka upp till Scotland och toura lite. Känns väl spontant som att man ska ha ett däck som räcker minst 800 mil samt har bra egenskaper om det skulle vara blöt underlag (Scotland)

Tack för alla svar.
Då är det sporingdäck som gäller för din del.
Se tidigare lista.

De som har utmärkt sig i tester, vad det gäller våtgrepp, är Pirelli, Dunlop och Michelin.
 
Jag ska ta kolla in däcken som ni har tipsat om. Jag åker inte jätte mycket bana men det har dock blivit mer och mer för varje säsong som går, i år har jag väl tänkt att försöka köra ett par bandagar i månaden iaf.
Men köper jag något schyst touring-däck så kan jag ju kränga om när jag ska åka och köra bana om det skulle behövas.
Tack för alla svar.
 
Det är bara två däck som gäller.

Dunlop SportSmart eller RoadSmart.

Jag hade kört SportSmart.

Jag lovar dig att du inte kommer bli besviken.
Jag var själv på dunlops testdag.
Fästet är bra och livslängden kanon.
De slog Michelin Power pure med 20% bättre livslängd, enligt Dekras tester.

Ingen annan som håller med om att SportSmart håller väldigt bra?
 
Det är bara två däck som gäller.

Dunlop SportSmart eller RoadSmart.

Jag hade kört SportSmart.

Jag lovar dig att du inte kommer bli besviken.
Jag var själv på dunlops testdag.
Fästet är bra och livslängden kanon.
De slog Michelin Power pure med 20% bättre livslängd, enligt Dekras tester.

Ingen annan som håller med om att SportSmart håller väldigt bra?

Hur testar man lislängd på ett däck på en dag? Finns ju inte en chans att åka 500 mil på 24h?
Slipar man ned ett däck på en bana en dag säger väl det inte så mycket om touringhållbarhet? Power Pure är väl dessutom ganska ban/aktivtåka-orienterat?

Försöker bara ge åsikt om däck jag själv haft och kört från början till slut, där ibland Road 2. Just nu nöter jag (nåja, till sommaren iaf) ner ett par Pirelli Scorpion då de satt orginalmonterade på min hoj. Återkommer med rapport om dessa.
 
Körde från värmland till österrike å tillbaks i sommras på mina pilot power 2ct. 400mil. De ser väldigt fräscha ut fortfarande. De har bra grepp tycker jag också till man kommer upp i hyffsat tempo på bana. Jag var väldigt nära att klota med min 10:a i sommras på gelleråsen. Bakdäcket tvärsläppte ut på start/målrakan

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Hur testar man lislängd på ett däck på en dag? Finns ju inte en chans att åka 500 mil på 24h?
Slipar man ned ett däck på en bana en dag säger väl det inte så mycket om touringhållbarhet? Power Pure är väl dessutom ganska ban/aktivtåka-orienterat?

Försöker bara ge åsikt om däck jag själv haft och kört från början till slut, där ibland Road 2. Just nu nöter jag (nåja, till sommaren iaf) ner ett par Pirelli Scorpion då de satt orginalmonterade på min hoj. Återkommer med rapport om dessa.

Va?

Har jag sagt att jag kört 500mil på 24h? ehh:va
Är otroligt lätt att mäta livslängd på en bandag.
Power pure och SportSmart är båda sportdäck
och är helt jämförbara.
 
Michelin pilot road 2 funkar för mig i alla fall, har även fått bra omdöme i tester. Hårda i mitten och mjuka på sidorna. Polaren kör 1200mil+ med dessa ostar varje år.
Nu är jag ingen expert på däck men de känns trygga och säkra åtminstone. Lite lagom slide när man gasar ur kurvorna på landsvägskörning utan att det känns obehagligt
 
Va?

Har jag sagt att jag kört 500mil på 24h? ehh:va
Är otroligt lätt att mäta livslängd på en bandag.
Power pure och SportSmart är båda sportdäck
och är helt jämförbara.

Missförstå mig rätt. :)
Man kan inte utröna ett sporttouringdäck på en bandag. Ett bra sporttuoringdäck räcker cirkus 1000 mil och har bra, riktigt bra våtengenskaper.
Rätt däck vid rätt tillfälle, sammanfattat.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top