Däckval för bana med lite gatmöjligheter

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Halllååå! :hej

Det är snart dags att byta ut mina Michelin Pilot Road 2 mot något fräschare & som trivs på bana.

Har hört talas om dessa:

Bridgestone RS10

Michelin Power RS

Dunlop GP Racer 212D

Pirelli Diablo Supercorsa

Mitt krav är att jag ska kunna köra upp värme i däcken, inga däckvärmare alltså.
Våtegenskaper är ointressant, då står hojen oavsett.. :fyllisar

Någon av er som testat två av dem eller flera? Input?

GP-racer var mitt första kombidäck och det är riktigt bra. Slutade med bara för att jag bytte till ren banhoj.

Rekommenderar Supercorsa SP. Väldigt förutsägbara. Kört många set av dessa. Har ingen erfarenhet av de övriga du nämner. Kör annars Pirelli Superbike SC2 (slicks) som jag tycker beter sig väldigt lika, fast kräver mycket högre temperatur för att funka.

Bridgestone rs10 fungerar fint för mig till landsväg och lite bankörning!

Hej
Jag har kört i snabb grupp med Bridgestone RS10 och är mycket nöjd med dem.
Blir snabbt varma och däcken håller länge.

Metzeler Sportec M7 RR och Battlax S21 är två gatdäck med banpotential som borde funka bra för dig.

Har kört bana/gata på dunlop qualifier, bridgestone bt16 pro och bridgestone R10. R10 är de jag har gillat bäst hittills, snabb uppvärmning, grymt bett mot asfalten utan några otrevligheter, av de däcken jag räknade upp har jag haft bäst förtroende för R10 även om de andra däcken jag har kört inte heller har gått av för hackor. Nackdelen är väl priset på R10. Just nu är jag inne på min andra uppsättning bt16 pro på två säsonger, visst, bt16 har varit med ett tag men jag tycker att dom funkar riktigt bra för både aktiv gat och banåka och du får nästan tre uppsättningar för samma pengar du köper r10 för. Beställde bt 16 från däckonline, drygt 1600:- för en uppsättning färskpressade däck:tummenupp

Last edited:
Mitt val skulle falla på Supercorsa SP alla dagar i veckan! Fantastiska däck som snabbt kommer upp i temp, har grymt bett och beter sig föredömligt. Rekomenderar kalltryck på 2,1 fram och 1,7 bak.

Pirelli är dyra men håller länge på bana, speciellt framdäcket.

Vad du än gör så håll dig borta från Michelin!!! De kommer inte i närheten av övriga och överhettar snabbt.

RS10 är fantastiskt bra! Man får snabbt ett oerhört förtroende, inte minst i fram. Enda nackdelen är dålig livslängd på bakdäcket. Kör numera med S21 bak. Funkar ok för en medelmåttig banåkare som jag. Visst - RS10 var väl bättre för bana, men åker man gata också så är S21 en bra kompromiss.

På min R1:a kör jag 2.1 fram och 1.9 bak.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...