Däckvärmare i Rookie klassen

Jag tycker att

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det va ett himla tuggande om däckvärmare behövs eller ej, jag skaffade ett par då jag anser att man spar på däcken och dessutom så slipper man klota på uppvärmningen = dyrt.
Jag tror inte att jag är snabbare pga däckvärmarna men däremot så känns det säkrare, att sen vissa A förare har synpunkter på detta får jag stå ut med, visst är det surt för dom som inte har råd med alla dessa pinaler såsom däckvärmare, lap timer, lyxbuss och annat som vissa har, det ser ut som ett ambullerande cirkus sällskap när man kollar i Rookie depån, mina ambitioner är att träna så mycket jag hinner och att ha j-t roligt utan att bli av med körkortet.

Ordentligt uppvärmda däck ger lägre slitage, det köper jag.

Men argumentet att slippa klota på uppvärmningen köper jag inte.

Uppvärmningen är väl precis som det låter - uppvärmning = ta det lugnt?

Ett par varv och du kan stå på bra.

Det är väl INGEN rookie som på exempelvis Knutstorp ligger och kör de första uppvärmningsvarven på låga 5:or, däckvärmare eller ej? Och hur stor är risken att klota under ett uppvärmningsvarv på 1.20.00? Eller ens 1.12.00?

Även om jag med däckvärmare skulle ha möjlighet att ge fullt från start finner jag inget behov då jag personligen behöver ett par varv innnan jag höjer tempot.

MEN när jag blir så duktig att jag kör låga 5:or redan från start behövs också greppet från start.

Eftersom jag inte har råd för stunden är jag nödgad att tycka att det är otroligt löjligt med däckvärmare för oss rookies... :rolleyes:

Jag kom att tänka på en bild från en start i EM i fjol, alla hade däckvärmare utom Fredde Watz som stod i första startled... Inte så lite coolt tycker jag! :D (Många hade dessutom tjusiga (inhyrda?) gridgirls, Fredde hade en fet skäggig Öhlinstekniker från Holland! :cool: )
Fast jag har faktiskt köpt på mig ett set till i år, har alltid grymma problem med framhjulshas på första varvet, när jag testade däckvärmare (fram bara) på Falkenberg i fjol så var problemen som bortblåsta! Men som sagt, för träning så är det väl enklare att ta det lugnt 2-3 varv istället för att hålla på och balta med däckvärmare?

som slö Rookie turist är det nödvändigt, inte minst ur ett psykologiskt perspektiv ... jag kan flyga, jag är inte rädd

Dom som inte har däckvärmare tycker säkert att det är onödigt, jag undrar varför vissa köper -03 Gixxers & Rettor för att köra i Rookie klassen, klotar man som Rookie med en sådan och bockar ramen så gråter man väl blod :gråta

GSXR1100R skrev:
Dom som inte har däckvärmare tycker säkert att det är onödigt, jag undrar varför vissa köper -03 Gixxers & Rettor för att köra i Rookie klassen, klotar man som Rookie med en sådan och bockar ramen så gråter man väl blod :gråta

Särskilt efter som en ram till en gixxer1000 kostar 19300:-
Men för att nämna det med däckvärmare, alltså, har man råd så köp det, det är väldigt trevligt att åka ut på varma däck istället för kalla.
För mig som är/var obönhörligen sist var det jäkligt skönt att kunna ge järnet första varvet på knutstorp förra året direkt utan att vara nojjig för däcken, för sightinglap och warm-up-lap räcker sällan till, utan däckvärmare får man ta det lugnt även första varvet på racet.
Men, man klarar sig utan dem, man behöver inte pantsätta hela sitt liv för att köpa ett par.
Nåt att tänka på, jag har sett folk som sätter däckvärmare på sina regndäck, det är inte rekommenderat på alla modeller, varken på dunlop eller pirelli regndäck.

GSXR1100R skrev:

Det fick jag reda på innan vi åkte på vår sverigeturné förra veckan av no1, för han har köpt en ny ram.
Var lite nojjigt vid min vurpa på falken, men där klarade sig ramen tack o lov.

edit: Sanslöst pris, på en helt ren ram utan sving och annat.

oFFkeFF skrev:
Nåt att tänka på, jag har sett folk som sätter däckvärmare på sina regndäck, det är inte rekommenderat på alla modeller, varken på dunlop eller pirelli regndäck.

Om du har DV med temperatur reglage, är det inte fel att använda en låg temperatur. Men visst, regndäck eller Interm. skall arbeta med friktion - men, kan man köra ut med ca 40°C på regndäcket är det bättre än att köra ut med 15°C.

Det man ska vara försiktig med är att man INTE överhettar Regndäcket, med icke pålitliga DV.

Mvh//ZF

oFFkeFF skrev:
Det fick jag reda på innan vi åkte på vår sverigeturné förra veckan av no1, för han har köpt en ny ram.
Var lite nojjigt vid min vurpa på falken, men där klarade sig ramen tack o lov.

edit: Sanslöst pris, på en helt ren ram utan sving och annat.

asså, det är inte så glasklart att det blir billigare med en gammal cykel.
Jag försökte få tag på en manuell kamkedjesträckare till Kawan o beskedet var att det kan du nog glömma. Det är en "kit-del" o de tillverkas inte. Om det skulle dyka upp en så skulle den vara dyrare som begagnad än när den var ny men då skulle jag alltså bara ha ett ganska stort mått med tur först att hitta en över huvud taget.
Ta det alltså inte för självklart att det är gratis att laga en hoj som är mer än 3-4 år gammal. Vissa delar tillverkas inte längre o de som ligger på hyllan tenderar till att stiga ganska snabbt i pris.

Visst, man kan ju också flyga runt till skrotarna o se vad de har men hur kul är det på en skala om de inte har det eller att du måste köpa en hel bunke med extra skrot bara för att komma åt en liten pryl för att de inte säljer den separat ... du missar tävlingen om du inte får den.

oj, blev visst lite OT här

När det gäller kawa hade jag pratat med Greven som säkerligen skulle kunna gräva fram sådana prylar. Är det svårt att få tag på, eller tar tid, se till att köpa på dig, eller skicka på tillverkning på en precisionsverkstad.

Däcksvärmare anser jag ENDAST behövas vid rejs-start. Då är det tryggare att hetsa på.

Vad gäller slitage så köper jag hellre ett set däck till ....

Men visst köper jag värmare den dagen jag får råd.

Ungdomarna krigar med talang medan vi gamlingar får kriga med bättre budget och fler prylar. Däckvärmare hos dem som inte tävlar är ett säkert ålderstecken. (Sorry Micke, kunde inte hålla mig. :crash ).

Så här långt har jag lärt mig det mesta genom att härma andra, hänga på andra. Och ska jag då köra mot andra som alla har däcksvärmare så vill jag oxå ha det. Då vet jag att jag borde ha samma förutsättningar och då vågar jag försöka hänga på dom. Så enkelt är det för min del. Än så länge är det bara psykologi. Kanske blir det nån dag även en praktisk nödvändighet, då jag har lärt mig att närma mig och balansera på släpp-gränser, men dit lär det ta ett rejält tag till :)

oFFkeFF skrev:
När det gäller kawa hade jag pratat med Greven som säkerligen skulle kunna gräva fram sådana prylar. Är det svårt att få tag på, eller tar tid, se till att köpa på dig, eller skicka på tillverkning på en precisionsverkstad.

den samme jag pratar om. :(

Precisionsverkstad? Mmm, låter ju ruskigt billigt *not* ... om man nu har turen att ha ritningarna eller alt. en hel pinal som de kan apa efter.

grandmaster skrev:
den samme jag pratar om. :(

Precisionsverkstad? Mmm, låter ju ruskigt billigt *not* ... om man nu har turen att ha ritningarna eller alt. en hel pinal som de kan apa efter.

Den du har i motorn är väl hel? Nej, det behöver inte kosta alltför mycket, men billigt är det nog inte.
Om det är så att kedjesträckaren slits(vilket det gör på de flesta hojar), är det nog bäst att se till att ha något klart, innan det rasar.

No1 skrev:
Självklart så skall man OM man har råd införskaffa däck värmare då det gör eran framfart på banan mycket säkrare och därigenom eventuellt spar in onödiga kostnader i form av vurpor etc...

Sen finns det folk som hänvisar till att det räcker med att man tar det extra lugnt ett par varv för att nå upp i samma temperatur på däcken som med däck värmare vilket stämmer MEN!! tyvärr så kan inte många av er hålla er lugna så pass länge utan gasar som fasiken på en gång och därför skulle vara hjälpta av däck värmare...

No1...
Precis så menar jag, varför chansa när dom flesta andra inte gör det :tummenupp

grandmaster skrev:
asså, det är inte så glasklart att det blir billigare med en gammal cykel.
Jag försökte få tag på en manuell kamkedjesträckare till Kawan o beskedet var att det kan du nog glömma. Det är en "kit-del" o de tillverkas inte. Om det skulle dyka upp en så skulle den vara dyrare som begagnad än när den var ny men då skulle jag alltså bara ha ett ganska stort mått med tur först att hitta en över huvud taget.
Ta det alltså inte för självklart att det är gratis att laga en hoj som är mer än 3-4 år gammal. Vissa delar tillverkas inte längre o de som ligger på hyllan tenderar till att stiga ganska snabbt i pris.

Visst, man kan ju också flyga runt till skrotarna o se vad de har men hur kul är det på en skala om de inte har det eller att du måste köpa en hel bunke med extra skrot bara för att komma åt en liten pryl för att de inte säljer den separat ... du missar tävlingen om du inte får den.

oj, blev visst lite OT här

Varför köpa orginal kit del??? Försökte få tag i nya ringar till min kawa som hade kitkolvar men enligt kawa i holland så tillverkades de inte mer.
Tror att Orient Express har manuell sträckare till din kawa, Ring Erik Marklund på Mc-Xpress.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti