Däcktryck?

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Någon som vet vilket däcktryck jag ska köra på? är lite osäker själv, i manualen står de 2,5 fram och 2,9 bak. De låter mycket. När jag lämnade in den på service fick jag 1,8 fram och 2,2 bak. Jag kör rätt "aktivt" och man vill ju inte få nå problem på vägen. :va

Kör med battlax 016 bak och battlax 014 fram, en gixxer 1000 k7

Sök och du skola finna... :rolleyes:

Skrev ett inlägg i liknande tråd för nån vecka sedan och rekommenderade 2,3 resp 2,5 för gatbruk/gatdäck. Du får mig nästan tro att sökfunktionen inte funkar, för annars är det ju nån annanstans det sitter att samma frågor kommer upp så tätt... :tungan

Sen beror det ju på vad du vill ha. Rek. lufttryck ger godkänt grepp på vägen och maximerar livslängden. Bra om man kör mycket större vägar, pendlar eller åker på semester. Vill du istället ha maximalt grepp och struntar i livslängden funkar trycket ovan. Men kör du motorväg blir de snabbt platta som sagt...

Det du fått från verkstan är rent tokigt, de har nog inte brytt sig eller så är en mätare fel nånstans.

Last edited:
2,5 fram och 2,9 bak är mer lr mindre std på sporthojar! akta dig för fel lufttryck, däckena blir förstörda (slitningen blir kantig) jättefort! håll dig till det som står, dom har tänkt och testat de mer än vad man kan tro tillsammans med däckfabrikanten!
Har bytt en del mc däck däribland mitt eget efter jag köpt hojen där lufttrycket varit fel och däcket är mer likt ett bildäck dvs kantigt!

2,5 fram och 2,9 bak är mer lr mindre std på sporthojar! akta dig för fel lufttryck, däckena blir förstörda (slitningen blir kantig) jättefort! håll dig till det som står, dom har tänkt och testat de mer än vad man kan tro tillsammans med däckfabrikanten!
Har bytt en del mc däck däribland mitt eget efter jag köpt hojen där lufttrycket varit fel och däcket är mer likt ett bildäck dvs kantigt!

Okej! Har använt sökfunktionen och fått fram massvis med trådar om däcktryck, de flesta kör med lägre lufttryck än de som är standard. Rent teoretisk borde man ju få mer grepp med lägre däcktryck? Sen om man kör bana så expanderar luften av värmen och ökar trycket??

Kanske någon expert kan förklara vad som är säkrast, att läsa på forum ger ju bara en viss osäkerhet eftersom "alla har rätt" med sina siffror och de finns en hel sjö av olika däcktryck som skall användas.

Blir snart min första bandag, så man är lite osäker på tryck.. 2.9/2,5 är standard. Kanske gå ner till 2,5/2,2 eller ännu lägre?

Okej! Har använt sökfunktionen och fått fram massvis med trådar om däcktryck, de flesta kör med lägre lufttryck än de som är standard. Rent teoretisk borde man ju få mer grepp med lägre däcktryck? Sen om man kör bana så expanderar luften av värmen och ökar trycket??

Kanske någon expert kan förklara vad som är säkrast, att läsa på forum ger ju bara en viss osäkerhet eftersom "alla har rätt" med sina siffror och de finns en hel sjö av olika däcktryck som skall användas.

Blir snart min första bandag, så man är lite osäker på tryck.. 2.9/2,5 är standard. Kanske gå ner till 2,5/2,2 eller ännu lägre?

2.2-2.3 fram och 2.4-2.5 bak är det många av mina sporthojskompisar som använder, iaf när de kör bana. Det har bla att göra med att däcket blir så varma på bana att luftrycket då blir korrekt i däcket när det är varmkört. Kör man med gatryck i däcken på bana blir i annars varmtrycket ofta för högt, man tappar grepp.

Men det är bara vad jag har fått mig berättat av kamrater, jag kör ju inte sporthoj själv.

På både horneten och CBRen är det rekomenderade trycket 2.5 fram och 2.9 bak. (både i manulen och lappen på svingen)
Ska inte gatdäck vara konstruerade för att ha lägre arbetstemp än bandäck och behöver därför inte ha lika lågt kalltryck?

På både horneten och CBRen är det rekomenderade trycket 2.5 fram och 2.9 bak. (både i manulen och lappen på svingen)
Ska inte gatdäck vara konstruerade för att ha lägre arbetstemp än bandäck och behöver därför inte ha lika lågt kalltryck?

Intressant, någon som vet?

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back