Däcktryck: Michelin Power Pure

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har försökt få klarhet i vad man skall ha för lufttryck fram i ett Michelin Power Pure, men blir inte klok på det.

Däcket sitter på en Aprila RS250, och enligt Aprilamanulaen skall man ha 1,9Bar fram.

Körde med 1,9Bar på bana sist, och fick framhjulssläpp vid tre tillfällen.
Anser inte att jag körde såpass fort att däcket borde släppa. Inga problem med greppet bak, och där har jag i teorin ett "sämre" däck, Michelin Pilot Power 2CT med 2Bar.
Pirellit Diablo Corsat jag hade tidigare satt som limmat i backen i mina hastigheter.

Efter att ha hittat motstridiga bud på vilket tryck man skall ha på diverse forum mailade jag Michelin för att få en officiell siffra att utgå ifrån.
De säger att jag skall följa motorcykeltillverkarens rekomendationer på gata och minska trycket till 31Psi på bana, 2,1Bar. Dvs 0,2Bar högre än rekomenderat gattryck..

Tycker däckslitaget ser ok ut. Absolut inga kallrivningar åtminstone, snarare något varmt i sådana fall. Bantemperaruren låg runt 20 grader tror jag.

Någon med egen erfarenhet av Power Pures på bana som känner för att flika in med tips och idéer?
 
Hej.

Detta är ett gatdäck och skall gå på ca 2,5kg fram och ca 2,5kg bak i kalltryck för att det ska fungera bäst.
Pure har en lättviktsstomme och måste ha rätt lufttryck för att kunna arbeta på rätt sätt.
Ihop med 100% silica, så kan man överhetta däcket(ytan) om trycket är för lågt och stommen rör sig för mycket.

Allt detta enligt Michelins tekniker vi snackade med 2010, när Power Pure lanserades.
 
Back
Top