Däcktryck för bakhjulsåkande

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Är det inte bättre att ha lite lägre lufttryck i bakdäcket om man vill kunna åka långa sträckor på bakhjulet?
Exempelvis när man cyklar på bakhjulet så är det svårare att hålla sidobalansen när däcket är stenhårt pumpat, än om det är lite mindre luft i däcket, typ.. lagom med luft.
Jag kör en Husaberg 650 med motardhjul. Någon som kan ge förslag på ett bra lufttryck till bakjulsåkande?

Kan inte ge ett exakt tryck, men generellt är det bättre med lägre luttryck bak när det är uiiil- time:yoparty

Tycker själv att om man kör fort så är det ingen vits o sänka däckstrycket tycker den börjar åla sig mera då

Åkte till macken & kollade. Hade ca. 2.5 kg däcktryck där bak. Sänkte sedan till 2 kg. Ska ut senare ikväll & härja lite. Får se om jag märker nån skillnad då. :yoparty

Beror på vilken hastighet du ska wheela i. I lägre farter hjälper lägre lufttryck en hel del men i högre farter kan det bli vingligt. Skulle gissa på att hojen kan börja kännas obehaglig i över 80km/h men kör du oftare i lägre farter kan det ju vara värt att tappa ur lite luft, sliter dock en del på däcket :tungan

Har nu varit ute & testat. Kunde inte känna nån märkbar skillnad.
bah! jag pumpar upp däcket imorrn igen. Jag varierar rätt mycket från låg till hög fart på bakhjulet. Jag tror normalt däcktryck passar min körstil bäst.

Har nu varit ute & testat. Kunde inte känna nån märkbar skillnad.
bah! jag pumpar upp däcket imorrn igen. Jag varierar rätt mycket från låg till hög fart på bakhjulet. Jag tror normalt däcktryck passar min körstil bäst.

2kg är fortfarande ett förhållandevis högt lufttryck.
Teppsa borde väl ha koll eller supermoppe, men jag tror du ska ner i 1,3 eller något för att känna skillnad.

Har själv 1,3 riktigt bra balans på låga farter får jag men blir riktigt fladdrigt när man passerar ca 90km/h på bakat, och det sliter som sagt rätt mycket att ha så lite. Men jag tycker det blir mycke skönare så det är värt... och oftast så brukar jag köra 1-4 växel på bakat.. går fan för fort sen ;)

Har själv 1,3 riktigt bra balans på låga farter får jag men blir riktigt fladdrigt när man passerar ca 90km/h på bakat, och det sliter som sagt rätt mycket att ha så lite. Men jag tycker det blir mycke skönare så det är värt... och oftast så brukar jag köra 1-4 växel på bakat.. går fan för fort sen ;)

ok. Ska prova 1.3 idag & se hur det går. Kan inte påstå att jag heller håller mig över 90 km/h när jag slangar så.. det bör va lugnt. :banana

sen väger jag ju bara 70kg men ändå =).. hur vart det ?

sen väger jag ju bara 70kg men ändå =).. hur vart det ?

Själv väger jag 67 kg, så det är inte bara hojen som är fjäderlätt :rodnar

Men det gick iaf bra att sänka trycket till 1.3 kg. Jag tycker att det går bättre att hålla en rak linje.(tror inte det är inbillning iaf)

2kg är fortfarande ett förhållandevis högt lufttryck.
Teppsa borde väl ha koll eller supermoppe, men jag tror du ska ner i 1,3 eller något för att känna skillnad.
Har inte provat variera på trycket så kan tyvär inte ge några råd. Har alltid kört på ca 1,7 bar och tycker det funkar bra. Dock har jag märkt att ett plattslitet däck gör det svårwheeilat, går mer rakt fram och blir svårare att parera.

Om man pratar om farter.. jag wheelar i ca. 50km/h & uppåt. Tror ni ett däcktryck på 2.4 bar kan passa bra då?

Har 1.6 bar just nu, men jag tycker att hojen går för mycket "rakt fram" och det blir svårt att värja sig när man kommer fram till platser där vägen svänger lite.

Så i 9 fall av 10 släpper jag inte ner framhjulet pga. att min throttle-hantering inte stämmer, utan pga. att jag börjar komma för nära vägkanten och inte kan styra bort från den.

Jag tror ditt problem beror på gammal luft i däcken och att du glömt fälla upp passagerarpinnarna!! :fakta

O fyll framdäcket med helium.

Men kom igen, du har marknadens bästa uuilie maskin o frågar om däcktryck:näsblod
Kör ba

Riktigt så enkelt är det inte min gosse. Som jag beskrivit så har jag grova problem med sidobalansen. Om hojen börjar svänga av åt höger vägkant så försöker jag förflytta min kroppsvikt åt vänster och vrider styret åt höger, men ändå vill inte hojen vika tillbaka in i körbanan.

Så det är inte "ba" att köra. :7peta

Flytta kroppen o arlset mer o innan vägen svänger... jag e själv ingen expert. men börja med det... lovar däcktrycket gör dig inte bättre på slangen:såjaponken

Riktigt så enkelt är det inte min gosse. Som jag beskrivit så har jag grova problem med sidobalansen. Om hojen börjar svänga av åt höger vägkant så försöker jag förflytta min kroppsvikt åt vänster och vrider styret åt höger, men ändå vill inte hojen vika tillbaka in i körbanan.

Så det är inte "ba" att köra. :7peta

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back