Däcktest 2011?

L@rsson

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
Honda cbr 929 -00
Har det kommit något däcktest eller någon som vet när det är på gång i någon tidning eller bra sida?

Måste ha nya däck till hondan nu så det skulle vara intressant och läsa lite, kan ju iofs kolla fjolårets tester men.

Har Michelin pilot power 2ct nu och är nöjd med dom, har även kollat lite på dunlop sportsmart..
Erfarenheter på skillnader? mil? fäste torrt? fäste vått?
Andra däck? Metzeler pirelli?

Räcker väl egentligen att dom är svarta å runda för mig:)

Jag kör på Michelin Power Pure och har dragit 40mil på de nu och är nöjd med fästet så här långt, skall ju vara som Pilot Power fast bättre och jag var nöjd med Pilot Power 2ct.

Men en del säger att 2ct har en förmåga o bli hala när de blir varma på bana? Men detta kanske mer gäller de som kör hårt på bana?

Jag efterlyser också ett seriöst däcktest. Har iof precis skaffat ett nytt bakdäck, men det är alltid intressant att läsa trots allt.

Min erfarenhet är däremot att Dunlop som satt original på min ER6:a höll i 770 mil. Metzeler Z6 som jag bytte till därefter höll 1230 mil. VISS skillnad. Därför köpte jag ett nytt sånt, fast Z6 Interact som det numera heter. Hoppas på att få ut många mil med det också, med tanke på att jag bara kör gata/normal/fegkör.

Kör du på bana kan du bara bortse från mitt inlägg. Är väl inte livslängd som fäller avgörandet då antar jag.

Visst vill man ha allt. ett däck som håller 2000mil och överlägset grepp. men jag sattsar nog personligen på ett däck med bra grepp och sen är det bra om jag slipper byta allt för ofta.

Men en del säger att 2ct har en förmåga o bli hala när de blir varma på bana? Men detta kanske mer gäller de som kör hårt på bana?

Jag sitter själv o skall beställa däck till min hoj nu.
Jag har i dag ett Micheline Pilote power i dag som är väldigt touring slitet. Men jag funderar på att prova ett Metzler M5
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....ansport=P&tyre_for=Supersport&dsco=1121&m_s=1

Någon som har någon erfarenhet av det däcket? Jag kör medel lugnt och förhoppningsvis en eller fler bandagar i år.

Kör du medel lugnt så är 2CT absolut inget att oroa sig för... jag själv kör väl medel snabbt med gränsen till snabb grupp på stor bana och tycker att Pilot Power 2CT funkar riktigt bra.
I år köpte jag som sagt Power Pure och än så länge funkar de kanon för mig men för de som kör bra mycket hårdare än jag så skall stommen vara lite för mjuk tydligen men det finns nu i år en ny variant ute med hårdare stomme som skall klara även de snabbare förarna.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing