Däcksval till 1098:a

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hej på er!

Tänkte försöka mig på BoTT om allt går som det ska i år och har funderingar på däck till 1098:a.
Nu har jag inte läst på reglementet o alla kalendrar än men undrar;

1. Slicks till 1098:an.
2. Mönstrade däck som är lagliga för gata och ok att åka bana med.

(E inte byggd som Pedrosa direkt, väger ca 88 kg)

Tacksam för tips.

Peter
 
Är kanske inte helt klar över frågan, men försöker ändå :-)

1. Tillåtet såklart. Det lutar åt Bridgestone, såg ett erbjudande på Ducatiklubbens hemsida. Även för Conti fanns det erbjudande.

2. Pirelli Supercorsa Pro funkar alldeles utmärkt, både på bana och gata.

mvh Mackan
 
Men visst finns det många modeller av varje fabrikat på slicks, och även olika varianter av "modellerna". Olika hårdhet och värmetal eller ?

PP

Är kanske inte helt klar över frågan, men försöker ändå :-)

1. Tillåtet såklart. Det lutar åt Bridgestone, såg ett erbjudande på Ducatiklubbens hemsida. Även för Conti fanns det erbjudande.

2. Pirelli Supercorsa Pro funkar alldeles utmärkt, både på bana och gata.

mvh Mackan
 
Absolut, jag kikar där med. Men eftersom twinnar, och kanske 1098:an speciellt, uppför sig lite annorlunda än andra hojar på samma däck så tänkte jag att här fanns lite "specialkunskaper" om just den modellen.

Dessutom kan jag lägga till att jag e rookie i ordets rätta bemärkelse och gärna får tag på ett däck som talar om i tid och ger mig lite marginaler när det släpper. Vissa däck e ju kanonbra men har en rätt skarp gräns mellan nedlägg och släpp och dessa skulle jag vilja undvika så här under min första "riktiga bansäsong".
Min vikt som förare och inställningar på 1098:an efter det är ju också viktiga, så om nån av er rutinerade 1098-riddare kan hjälpa till med däcksval så "please do".

Peter

Det finns ju en aktiv tråd under raceforumet som handlar om det
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197519
 
Absolut, jag kikar där med. Men eftersom twinnar, och kanske 1098:an speciellt, uppför sig lite annorlunda än andra hojar på samma däck så tänkte jag att här fanns lite "specialkunskaper" om just den modellen.

Dessutom kan jag lägga till att jag e rookie i ordets rätta bemärkelse och gärna får tag på ett däck som talar om i tid och ger mig lite marginaler när det släpper. Vissa däck e ju kanonbra men har en rätt skarp gräns mellan nedlägg och släpp och dessa skulle jag vilja undvika så här under min första "riktiga bansäsong".
Min vikt som förare och inställningar på 1098:an efter det är ju också viktiga, så om nån av er rutinerade 1098-riddare kan hjälpa till med däcksval så "please do".

Peter


På den korpnivå som vi befinner oss (de flesta) så duger det fint med vilka sliks som helst eller om du vill köra med mönstrade sliks så är det fint det med. Fördelen är att du kan sälja dom efteråt till gatåkare som vill glassa vid MC Donalds.

Viktigt är att du väljer däck efter temp i asfakten. Olika däckfabrikar har olika rekomentationer. Kalt i backen mjukt och varkt i backen hårdare läs medium.
Sedan behöver du lite regndäck också.
 
Absolut, jag kikar där med. Men eftersom twinnar, och kanske 1098:an speciellt, uppför sig lite annorlunda än andra hojar på samma däck så tänkte jag att här fanns lite "specialkunskaper" om just den modellen.

Dessutom kan jag lägga till att jag e rookie i ordets rätta bemärkelse och gärna får tag på ett däck som talar om i tid och ger mig lite marginaler när det släpper. Vissa däck e ju kanonbra men har en rätt skarp gräns mellan nedlägg och släpp och dessa skulle jag vilja undvika så här under min första "riktiga bansäsong".
Min vikt som förare och inställningar på 1098:an efter det är ju också viktiga, så om nån av er rutinerade 1098-riddare kan hjälpa till med däcksval så "please do".

Peter

Helt riktig pga at pulseringen fra en twin er anderledes enn for en firrer og derfor vil dekkene slites noe forskjellig, men det er først når man begynner å tyne. Noe feks Plassen-brothers viste i 2008-sesongen:mad: De klarte aldri å stille inn syklene slik at dekkene tålte belastningen. For oss som holder et moderat tempo, er de fleste anerkjente merkene derimot mer enn gode nok. Jeg kjørte Metzeler i 2007, og Michelin i 2008. Begge merkene var helt glimrende på 1098´en, men Michelin krevde litt mer jobbing med oppsett og dekktemp. For egen del fikk jeg mest tillit til Michelin og kjørte dermed bedre og bedre på de, fram til jeg ble torpedert i NM-runden på Karlskoga. Etter dette gikk det ikke bra, men det hadde ingenting med dekkene å gjøre. Det fine er at med Michelin er det mye hjelp å få fra bla. Petjo som har en over gjennomsnittet analytisk tilnærming til instilling av mc´er:) Uansett, Pirelli/Metzeler funker bra og krever lite kunnskap om oppsett inntil du får opp farten. Michelin må du jobbe litt med, men de blir grisebra når du finner innstillingene. Conti og Bridgestone har jeg ikke prøvd på Duccen, men de som har er greit fornøyd:tummenupp Når det gjelder Dunlop kjenner jeg ingen som har kjørt de med Duc!
 
Mitt tips är Metzeler racetech slicksen eller om du vill gå ett snäpp till, Pirelli SBK slicksen. Bägge är relativt sett andra ex vis Michelin, Dunlop och Bridgestone lätta att ställa in hojen för, ganska neutrala och få problem i form av chatter på Duccen samt går att köra riktigt fort på. Även de "sämsta" däcken som diskuterats i däcktrådarna kan ju en halvduktig förare köra åttor runt mig (och troligen dig ;-) ) på även om jag kör de bästa med helt rätt setup. Men vi är ju inte där än. Bägge varnar tidigt viket är bra för oss rockies, Pirellina håller i lite längre men är lite känsligare för setupen på så vis att du kan köra sönder bakdäcket fort om setuppen är helfel.
Mina huvudargument är:
*Neutraliteten - Inte skitnoga att hojen har rätt setup för att slippa chatter,80-tals wobbel m.m. Inger förtroende och "Bara å åk "helt enkelt.
* Tydlig feedback och mjuka släpp - Skitviktig för rockies, det är ju här du lär dig gränsen , vågar känna på den och om du har talang kommer du lära dig köra så att du flyttar upp den.
* Du är över 40, "bäst föredatum" är passerat för länge sedan och du behöver all hjälp du kan få. Du har inte tid att tjafsa samt vill veta vad du klarar och slipper åka runt och fundera "undrar hur fort jag kunde köra med ett par xxxx. Du kör på en Bra och Svindyr hoj med skitbra däck så det är bara Du som är begränsningen. En parameter mindre att eliminera.:yoparty
 
Tur att man inte e självmordsbenägen...

"Du är över 40, "bäst föredatum" är passerat för länge sedan och du behöver all hjälp du kan få" !!!??? -du e en riktig poet! Tur att man inte e självmordsbenägen :hihi

Skämt o sido, tack ska ni ha båda två för era svar. Pirelli återkommer hela tiden i tipsen om vad som kan passa en rookie så det lutar åt deras däck.
Kör slut på mina mönstrade däck på licenskursen och ev någon bandag i vår och sedan tar jag nog steget.

Helt annan fråga; vet någon här om ett par fälgar från en 98:ans 996RS kan passa på 1098:an?

PP

Mitt tips är Metzeler racetech slicksen eller om du vill gå ett snäpp till, Pirelli SBK slicksen. Bägge är relativt sett andra ex vis Michelin, Dunlop och Bridgestone lätta att ställa in hojen för, ganska neutrala och få problem i form av chatter på Duccen samt går att köra riktigt fort på. Även de "sämsta" däcken som diskuterats i däcktrådarna kan ju en halvduktig förare köra åttor runt mig (och troligen dig ;-) ) på även om jag kör de bästa med helt rätt setup. Men vi är ju inte där än. Bägge varnar tidigt viket är bra för oss rockies, Pirellina håller i lite längre men är lite känsligare för setupen på så vis att du kan köra sönder bakdäcket fort om setuppen är helfel.
Mina huvudargument är:
*Neutraliteten - Inte skitnoga att hojen har rätt setup för att slippa chatter,80-tals wobbel m.m. Inger förtroende och "Bara å åk "helt enkelt.
* Tydlig feedback och mjuka släpp - Skitviktig för rockies, det är ju här du lär dig gränsen , vågar känna på den och om du har talang kommer du lära dig köra så att du flyttar upp den.
* Du är över 40, "bäst föredatum" är passerat för länge sedan och du behöver all hjälp du kan få. Du har inte tid att tjafsa samt vill veta vad du klarar och slipper åka runt och fundera "undrar hur fort jag kunde köra med ett par xxxx. Du kör på en Bra och Svindyr hoj med skitbra däck så det är bara Du som är begränsningen. En parameter mindre att eliminera.:yoparty
 
En liten fågel bad mig fråga dig om du inte skulle byta till Conti i år. Din kompis Dag provade väl Conti med bra resultat? :hihi

Peter

Akkurat Dag kan man ikke bruke som målestokk når det gjelder dekk - han trodde det var dekkets feil når han tryna på oppvarmingsrunden:va Da med ca 8-9 grader i asfalten, uten å ha hatt på dekkvarmere og et sporvalg langt ut der hvor det var mest støv på banen:3freak Både Tor-Erik og jeg lå bak ham å lurte hva f... fyren drev med!
 
Men va jag hörde så bytte han till Conti och körde sedan åttor runt dig :) eller e de bara elakt förtal ?

P

Akkurat Dag kan man ikke bruke som målestokk når det gjelder dekk - han trodde det var dekkets feil når han tryna på oppvarmingsrunden:va Da med ca 8-9 grader i asfalten, uten å ha hatt på dekkvarmere og et sporvalg langt ut der hvor det var mest støv på banen:3freak Både Tor-Erik og jeg lå bak ham å lurte hva f... fyren drev med!
 
Men va jag hörde så bytte han till Conti och körde sedan åttor runt dig :) eller e de bara elakt förtal ?

P

Bare eventyr, ble slått av ham to ganger ja :huvet på 12-14 forsøk:yoparty og da med ca ett sekund! Men i år skal jeg holde meg skadefri, og da blir det 0 av 12-14:krama Uansett dekkmerke (og forøvrig var det kun et bakdekk fra Conti den ene gangen, og kun Pirelli den andre)! Helv... jeg hadde fortrengt dette, hvorfor må du minne meg på det:confused:
 
Förlåt :krama - jag lovar att inte ta upp det igen! Men jag ringde till en viss tillbehörsförsäljare med "adlig titel" och pratade däck och delar till 1098:an inför säsongen, och då skvallrade han om Dags hastighetsökning när han bytte till Conti! Kan ha att göra med att han ville att jag skulle köpa Contidäck av honom :D

Bare eventyr, ble slått av ham to ganger ja :huvet på 12-14 forsøk:yoparty og da med ca ett sekund! Men i år skal jeg holde meg skadefri, og da blir det 0 av 12-14:krama Uansett dekkmerke (og forøvrig var det kun et bakdekk fra Conti den ene gangen, og kun Pirelli den andre)! Helv... jeg hadde fortrengt dette, hvorfor må du minne meg på det:confused:
 
Peter!

Förra året körde jag på Bridgestone, Pirelli, Dunlop och Conti.

Inget däck var nära Dunlop i grepp och livslängd. Jag skruvade aldrig på fjädringen under säsongen. Körde samma inställningar med alla olika typer av däck. Jag kan inte rekommendera Bridgestone´s framdäck, halvkasst bett och chatter hela tiden vid hårdare körning. Pirelli är bra grepp, men svårt att få ut bra med mil på. Conti funka skitbra, låååångt över förväntan, dessutom är dom billiga. Dunlop kostar mest, men satan vilket grepp!! Och dessutom bra livslängd! Jag kan tyvärr inget om namnet på olika blandningar vad det gäller Dunlop, men dom på TL racing som säljer skiten kan hjälpa dig.

Ska du bara köra ett race, köpt då det bästa, åven om det kostar lite mer. I början av ens karriär ska man nog inte lägga så jävla mycket fokus på det teoretiska vad det gäller inställningar mm. Det är bara att gasa mer! Du har redan en så pass bra bike, så det är inget att oroa sig för. Rätt däcktryck bara, sen ut å panga på!

Eventuellt att du ska stoppa i hårdare fjädrar fram, där kan Andy på ava hjälpa dig.

Lycka till i år,

Hoppas jag får stå på gridden med Er boys!
 
Förlåt :krama - jag lovar att inte ta upp det igen! Men jag ringde till en viss tillbehörsförsäljare med "adlig titel" och pratade däck och delar till 1098:an inför säsongen, och då skvallrade han om Dags hastighetsökning när han bytte till Conti! Kan ha att göra med att han ville att jag skulle köpa Contidäck av honom :D

Ante meg at Jan var ute med kjeften ja, men spør Jan om hvordan det gikk når jeg var skadefri og ikke minst når Dag la på Conti fram & bak:tungan Uansett se Mr Linds innlegg, som vanlig kommer den mannen med rett tekst til rett tid:tummenupp Kjøp det du stoler på, gi gass og ha det gøy!

Hoppas jag får stå på gridden med Er boys!

Hva er det her??
 
Last edited:
Peter!

Förra året körde jag på Bridgestone, Pirelli, Dunlop och Conti.

Inget däck var nära Dunlop i grepp och livslängd. Jag skruvade aldrig på fjädringen under säsongen. Körde samma inställningar med alla olika typer av däck. Jag kan inte rekommendera Bridgestone´s framdäck, halvkasst bett och chatter hela tiden vid hårdare körning. Pirelli är bra grepp, men svårt att få ut bra med mil på. Conti funka skitbra, låååångt över förväntan, dessutom är dom billiga. Dunlop kostar mest, men satan vilket grepp!! Och dessutom bra livslängd! Jag kan tyvärr inget om namnet på olika blandningar vad det gäller Dunlop, men dom på TL racing som säljer skiten kan hjälpa dig.

Ska du bara köra ett race, köpt då det bästa, åven om det kostar lite mer. I början av ens karriär ska man nog inte lägga så jävla mycket fokus på det teoretiska vad det gäller inställningar mm. Det är bara att gasa mer! Du har redan en så pass bra bike, så det är inget att oroa sig för. Rätt däcktryck bara, sen ut å panga på!

Eventuellt att du ska stoppa i hårdare fjädrar fram, där kan Andy på ava hjälpa dig.

Lycka till i år,

Hoppas jag får stå på gridden med Er boys!


Bra förklaring av däcken. :tummenupp

Jag körde på Pirelli tills jag fick prova Dunlop på ett kval. Nu är det bara Dunlop som gäller!

Både Pirelli & Dunlops framdäck håller hur länge som helst. Däremot bak kvittar det vilket däck jag har så är det helt slut efter 20 min :)

Men jag har inte provat Conti framdäck utan bara bak och det fungerar väldigt bra förutom att jag tyckte det förvarnade lite dåligt när det släpper men det kan vara för att jag varit van vid supergreppet som Dunlop har.

Bridgestone bakdäck tycker jag fungerar bra men fram är kass!

Enda nackdelen med Dunlops bakdäck är att dom är lite högre vilket ställler till det lite på en Ducati 1098 där det är trångt mellan sving & däck.

Jag hoppas att du kör i år med Lind så jag får någon att jaga :)
 
Återigen tack för all hjälp till er alla! Känns skönt att få dessa kommentarer från er som kör twinnar i BoTT, precis de svar jag sökte! :tummenupp

MEN Alex o ni andra, nu e jag bra sugen på att få reda på vilka modeller av däcken som gäller! Visst kan jag ringa återförsäljare men har de koll på vilka modeller av Dunlop och Conti som ni är så nöjda med? De e väl framför allt hårdhetsgraderna och hur de funkar på våra kalla (?) banor eller hur?

Första körningen blir redan 4-5 april när det är dags för licenskursen! Fast det blir nog på gatdäck... (Pirelli Corsa fram o Battlax 016 bak)

P


Bra förklaring av däcken. :tummenupp

Jag körde på Pirelli tills jag fick prova Dunlop på ett kval. Nu är det bara Dunlop som gäller!

Både Pirelli & Dunlops framdäck håller hur länge som helst. Däremot bak kvittar det vilket däck jag har så är det helt slut efter 20 min :)

Men jag har inte provat Conti framdäck utan bara bak och det fungerar väldigt bra förutom att jag tyckte det förvarnade lite dåligt när det släpper men det kan vara för att jag varit van vid supergreppet som Dunlop har.

Bridgestone bakdäck tycker jag fungerar bra men fram är kass!

Enda nackdelen med Dunlops bakdäck är att dom är lite högre vilket ställler till det lite på en Ducati 1098 där det är trångt mellan sving & däck.

Jag hoppas att du kör i år med Lind så jag får någon att jaga :)
 
Last edited:
Ok min gode herre. Jag mfl killar som gjort bra resultat i BoTT har många ggr kört på beggade däck. Ta det inte så allvarligt. Det finns tusen teorier på vad som gäller. Sist fick jag höra att man skulle ha en hårdare blandning vid KALLT väder därför att stommen skulle bli varmare då :3freak Fråga inte hur vad varför eller vem. Men generellt kör folk på mjuka däck när det är kallt och vice versa. Greven finns oftast på plats vid tävlingar och han hjälper dig gärna med rätt blandning inför race mm (Conti Pirelli Mezteler). Dunlop däcken måste du beställa en stund innan. Bara kolla vädret inför kommande racehelg och tala om för grabbarna vad du kör, vart du ska köra och vilka väder det kan komma att bli. Finns ju blandningar som passar overall också. Dunlop har ju typ 1 miljon olika blandningar, och det kommer nya hela tiden.

Till vårträningen kan du köra på vilket piss som helst, kommer kännas så stelt och konstigt och långsamt ändå, ingen idé att köra upp "findäck" då.

Man ska inte veta för mycket, då snurrar man bara till det, ut å kör, helst på dåliga däck, då lär du dig hur det känns när det börjar att släppa.

Good luck!

Ante meg at Jan var ute med kjeften ja, men spør Jan om hvordan det gikk når jeg var skadefri og ikke minst når Dag la på Conti fram & bak:tungan Uansett se Mr Linds innlegg, som vanlig kommer den mannen med rett tekst til rett tid:tummenupp Kjøp det du stoler på, gi gass og ha det gøy!



Hva er det her??


Världsekonomin blöder min gode bagge, likaså Lind´s plånbok. Tror du det är gratis att bli full varje helg och underhålla 20 brudar på en gång, det kostar många oljefatt i veckan!! :fyllisar :arsele
 
Last edited:
Ok, got the point! :tummenupp

Edit:
Är det någon som vet modell och styrka på fjädrarna i Öhlinsbenen som sitter orginal på 1098S -08 ?
Alex, ditt råd om eventuellt fjäderbyte ledde till att Andy ville veta vad som sitter i orginal innan han "bestämmer" vilken, om någon, annan fjäder jag skulle få sätta i :va
Har läst igenom verkstadshandboken men den nämner bara 1098:ans, inte S:ens gaffel, och inget om styrkor eller modeller på fjädrar.

Peter


Ok min gode herre. Jag mfl killar som gjort bra resultat i BoTT har många ggr kört på beggade däck. Ta det inte så allvarligt. Det finns tusen teorier på vad som gäller. Sist fick jag höra att man skulle ha en hårdare blandning vid KALLT väder därför att stommen skulle bli varmare då :3freak Fråga inte hur vad varför eller vem. Men generellt kör folk på mjuka däck när det är kallt och vice versa. Greven finns oftast på plats vid tävlingar och han hjälper dig gärna med rätt blandning inför race mm (Conti Pirelli Mezteler). Dunlop däcken måste du beställa en stund innan. Bara kolla vädret inför kommande racehelg och tala om för grabbarna vad du kör, vart du ska köra och vilka väder det kan komma att bli. Finns ju blandningar som passar overall också. Dunlop har ju typ 1 miljon olika blandningar, och det kommer nya hela tiden.

Till vårträningen kan du köra på vilket piss som helst, kommer kännas så stelt och konstigt och långsamt ändå, ingen idé att köra upp "findäck" då.

Man ska inte veta för mycket, då snurrar man bara till det, ut å kör, helst på dåliga däck, då lär du dig hur det känns när det börjar att släppa.

Good luck!
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top