Mitt tips är Metzeler racetech slicksen eller om du vill gå ett snäpp till, Pirelli SBK slicksen. Bägge är relativt sett andra ex vis Michelin, Dunlop och Bridgestone lätta att ställa in hojen för, ganska neutrala och få problem i form av chatter på Duccen samt går att köra riktigt fort på. Även de "sämsta" däcken som diskuterats i däcktrådarna kan ju en halvduktig förare köra åttor runt mig (och troligen dig ;-) ) på även om jag kör de bästa med helt rätt setup. Men vi är ju inte där än. Bägge varnar tidigt viket är bra för oss rockies, Pirellina håller i lite längre men är lite känsligare för setupen på så vis att du kan köra sönder bakdäcket fort om setuppen är helfel.
Mina huvudargument är:
*Neutraliteten - Inte skitnoga att hojen har rätt setup för att slippa chatter,80-tals wobbel m.m. Inger förtroende och "Bara å åk "helt enkelt.
* Tydlig feedback och mjuka släpp - Skitviktig för rockies, det är ju här du lär dig gränsen , vågar känna på den och om du har talang kommer du lära dig köra så att du flyttar upp den.
* Du är över 40, "bäst föredatum" är passerat för länge sedan och du behöver all hjälp du kan få. Du har inte tid att tjafsa samt vill veta vad du klarar och slipper åka runt och fundera "undrar hur fort jag kunde köra med ett par xxxx. Du kör på en Bra och Svindyr hoj med skitbra däck så det är bara Du som är begränsningen. En parameter mindre att eliminera.