Däckstryck på bana??

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
I min instruktionsbok står det att jag ska ha 2,5k fram och 2,9k bak...

På bana har jag hört att man ska ha 2,1k fram o 1,9k bak...

Stämmer detta med vanliga gatdäck och vad ska det va bra för?

gurra2fast skrev:
I min instruktionsbok står det att jag ska ha 2,5k fram och 2,9k bak...

På bana har jag hört att man ska ha 2,1k fram o 1,9k bak...

Stämmer detta med vanliga gatdäck och vad ska det va bra för?
Däcken blir varmare och mjukare vilket ger bättre fäste.

Dock inte lämpligt för tex motorväg då däcket blir FÖR varmt.

EDIT: Jag kör 2.2-2.3 både fram och bak på bandagar.

sandstream skrev:
Däcken blir varmare och mjukare vilket ger bättre fäste.

Dock inte lämpligt för tex motorväg då däcket blir FÖR varmt.

EDIT: Jag kör 2.2-2.3 både fram och bak på bandagar.

Ok då vet jag... Körde väl ungefär med 2,2-2,3 idag och det funkade bra...

Undrade bara hur pass stor inverkan det egentligen har jämfört med att använda standard lufttryck...

Jag testade 1.9 bak på inrådan av en "expert", däcket blev överhettat och tuggades sönder på nolltid. 2.1-2.3 som andra nämnt är klart bättre. Iaf för de rennsport jag hade.

Last edited:
Jag anar lite missförstånd bland inläggen. Däcken blir inte varmare av lägre däcktryck.

Det är snarare så att däcken blir varmare av den hårdare körningen, vilket leder till att trycket ökar, vilket i sin tur innebär att man bör ha lägre tryck från början. Det vanligaste jag hört är samma som er andra - mellan 2,1 och 2,3.

// Linus

chili skrev:
Jag anar lite missförstånd bland inläggen. Däcken blir inte varmare av lägre däcktryck.

Det är snarare så att däcken blir varmare av den hårdare körningen, vilket leder till att trycket ökar, vilket i sin tur innebär att man bör ha lägre tryck från början. Det vanligaste jag hört är samma som er andra - mellan 2,1 och 2,3.

// Linus

hmm jag är definitivt ingen expert men jag har hört att dom visst ska bli det... och när jag funderar lite så tycker jag allt att dom borde bli lite varmare om dom är mjuka.. borde det inte bli varmt av friktionen inne i gummit när det "omformar" sig mer i ett mjukt däck?? förstår du hur jag tänker? trött som fan o lite lurigt att förklare.. god natt

chili skrev:

Då blir motfrågan varför man ska ha högre tryck, tex 2.8-2.9 bak när man kör motorväg (eller rättare sagt längre sträckor i höga farter)?

Jag har hört att ett lågt däckstryck, tex 2.2, vid hög fart sliter på däcket mer eftersom det blir varmare och då börjar gå sönder.

ozto skrev:
hmm jag är definitivt ingen expert men jag har hört att dom visst ska bli det... och när jag funderar lite så tycker jag allt att dom borde bli lite varmare om dom är mjuka.. borde det inte bli varmt av friktionen inne i gummit när det "omformar" sig mer i ett mjukt däck?? förstår du hur jag tänker? trött som fan o lite lurigt att förklare.. god natt

Visst kan det vara så... Men den största anledningen till att ändra trycket är ändå min beskrivning.

Faktum är att instruktionsbokens rekomendation gäller vid däcktemp och lufttemp på 20 grader. Varje 10 gradig ändring ska trycket ändras 0,1 bar.
(10 grader = plus 0,1 bar, 30 grader = minus 0,1 bar)

chili skrev:

// Linus

nja det är väl så att däcken blir snabbare varma vid lägre tryck??
annars finns det väl ingen anledning o sänka trycket för bankörning, sen beror det ju på vilka däck man kör på oxo, en viss skillnad på ett supersoftdäck och ett stenhårt gatdäck.

På mina Pilot Power använder jag 2,3 kg fram och bak, funkar suveränt.
Testade 2.0 bak men då blev det för svajigt.
Enligt Bikes däcktest så rekommenderar dom ca 2,3 kg vid bankörning med icke Rennsport el SuperCorsa-däck

red_ninja skrev:
nja det är väl så att däcken blir snabbare varma vid lägre tryck??
annars finns det väl ingen anledning o sänka trycket för bankörning, sen beror det ju på vilka däck man kör på oxo, en viss skillnad på ett supersoftdäck och ett stenhårt gatdäck.

:fakta Från Tidningen Bike nr 7/2005, Werner Koch och Karsten Schwers

"Det är bara under extrema temperaurer som ett övertryck byggs upp. Den uppmätta tryckökningen genom den upphettade luften ligger vid bankörning vid cirka 0,3 kilo fram och cirka 0,5 kilo bak - utgående från 2,3 kilo och 2,5 kilo"

Men dessa gubbar kan ju ha helt fel, eller :confused:

chili skrev:
:fakta Från Tidningen Bike nr 7/2005, Werner Koch och Karsten Schwers

"Det är bara under extrema temperaurer som ett övertryck byggs upp. Den uppmätta tryckökningen genom den upphettade luften ligger vid bankörning vid cirka 0,3 kilo fram och cirka 0,5 kilo bak - utgående från 2,3 kilo och 2,5 kilo"

Men dessa gubbar kan ju ha helt fel, eller :confused:

tror ja inte men alltså, vad sänker DU trycker för vid banåkning?
enligt dina beräkningar så räcker det ju at bara köra lite hårdare, jag tror inte det är så enkelt bara, det är nog rätt många faktorer som spelar in, varför testar du inte själv vad som funkar Linus??? :7peta

red_ninja skrev:
tror ja inte men alltså, vad sänker DU trycker för vid banåkning?
enligt dina beräkningar så räcker det ju at bara köra lite hårdare, jag tror inte det är så enkelt bara, det är nog rätt många faktorer som spelar in, varför testar du inte själv vad som funkar Linus??? :7peta

JAG sänker däckstrycket vid bankörning för att körkänslan och hojens uppförande ska vara precis som jag är van vid och kan behärska.

Jag har aldrig sagt att det räcker att köra hårdare. Banåkning ÄR hårdare än gatåka, det kan skilja upp emot 30 grader på däckstempen.

Sen för att få arbetstemperatur på mina däck kör jag gärna ett eller två "master" varv innan jag kör på för fullt. För att slippa dessa varv kan man ju använda sig av däcksvärmare - jag känner i alla fall ingen som släpper ut luft ur däcken för att slippa uppvärmning (Det skulle vara du då.... :) :) :) )

Last edited:
2.1 fram och 2 ev 1.9 bak. blir däcken fördärvade så beror det oftast
på fel inställd fjädring.

På bana, när solen skiner....
2,1 Kg fram & 2,0 Kg bak
Anledning till detta, är att när ni har åkt x: antal varv så blir däcket varmt, vilket medför att däcket expanderar. (läs luften).

gurra2fast skrev:
Ok då vet jag... Körde väl ungefär med 2,2-2,3 idag och det funkade bra...

Undrade bara hur pass stor inverkan det egentligen har jämfört med att använda standard lufttryck...

Som referens kollar jag lufttrycket när jag byter däck på hojen. Fyller på när det ser platt ut... :gnissla

Det är mest en psykologisk grej om man inte kör sanslöst fort (vilket du kanske gör...)

//jaG

chili skrev:
JAG sänker däckstrycket vid bankörning för att körkänslan och hojens uppförande ska vara precis som jag är van vid och kan behärska.

Jag har aldrig sagt att det räcker att köra hårdare. Banåkning ÄR hårdare än gatåka, det kan skilja upp emot 30 grader på däckstempen.

Sen för att få arbetstemperatur på mina däck kör jag gärna ett eller två "master" varv innan jag kör på för fullt. För att slippa dessa varv kan man ju använda sig av däcksvärmare - jag känner i alla fall ingen som släpper ut luft ur däcken för att slippa uppvärmning (Det skulle vara du då.... :) :) :) )

:arsele LÄS nu vad jag skrev några rader längre upp, det beror ju på vad ja har för däck på, kör jag gatdäck o ska köra hårt/inspirerat, då släpper jag ur luft, skulle aldrig få för mej att köra på 2,9 bak o 2,5 fram som är standard på dom flesta hojar (även din), därmed inte sagt att det är det rätta men det funkar o känns bra för mej,Touring däremot, en helt annan grej, fullt tryck både bak o fram

Last edited:
Zeb_Macahan skrev:
Som referens kollar jag lufttrycket när jag byter däck på hojen. Fyller på när det ser platt ut... :gnissla

Det är mest en psykologisk grej om man inte kör sanslöst fort (vilket du kanske gör...)

Hmmmmmmmmmm inte många bandagar på dig............

red_ninja skrev:
:arsele LÄS nu vad jag skrev några rader längre upp, det beror ju på vad ja har för däck på, kör jag gatdäck o ska köra hårt/inspirerat, då släpper jag ur luft, skulle aldrig få för mej att köra på 2,9 bak o 2,5 fram som är standard på dom flesta hojar (även din), därmed inte sagt att det är det rätta men det funkar o känns bra för mej,Touring däremot, en helt annan grej, fullt tryck både bak o fram

Tråden handlar faktiskt om däckstryck på gatdäck som rullar på bana :hej

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...