Däckspriser och artikel om racedäck...

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Jag (som så många andra) är i akut behov av däck så jag ringde runt lite nu på morgonen och kollade priser på Metzeler Sportec M-1 och Pirelli Diablo Corsa. Dessa däck är vad jag har läst i princip samma däck fast med olika mönster (Pirelli äger Metzeler). Storlekar 120/70 ZR17 och 180/55 ZR17.

Uppsala Gummiverkstad ca 2.800:- :gnissla för bakdäcket! Frågade inget mer...

A-Däck: Pirelli fram/bak 2.235/1.660, Metzeler 2.260/1.710

Gummicentralen: Pirelli 2.035/1.560, Metzeler 2.085/1.610 (SMC-rabatt)

Hos alla ingår påsättning(!) i priset.

Beggade racedäck blir säkert billigare per mil men hur är det egentligen med fästet under "normal" körning (vad som är "normal" körning skiljer sig dock åt mellan olika medlemmar här på forumet... :tungan ). Hittade följande på Internet:

http://www.bikepoint.ninemsn.com.au...118503/BikeTipType__setup/DesktopDefault.aspx

Läs och begrunda! :mattias
 
Var ligger gummicentralen?
Behöver besöka dem idag. Kör med Sportec M1 fram och det skulle vara trevligt att ha samma bak.
 
Kryptonit skrev:
Var ligger gummicentralen?
Behöver besöka dem idag. Kör med Sportec M1 fram och det skulle vara trevligt att ha samma bak.

Jag antar att Lasse menar det som även kallas årsta däck. I så fall ligger det bredvid Ok/Q8 fyra mackar.

//B
 
n'Lasse skrev:
Beggade racedäck blir säkert billigare per mil men hur är det egentligen med fästet under "normal" körning (vad som är "normal" körning skiljer sig dock åt mellan olika medlemmar här på forumet... :tungan ). Hittade följande på Internet:

http://www.bikepoint.ninemsn.com.au...118503/BikeTipType__setup/DesktopDefault.aspx

Läs och begrunda! :mattias

AV egen erfarenhet kan jag bara säga att jag ALDRIG haft några problem med de sk rejsdäcken. Må hända att de inte når upp till full arbetstemp på gatan, men där kör jag inte så att det är nåt problem heller. Känns bara bra att veta att kapaciteten finns där eftersom det i snitt blir besök på banan en gång i månaden under sommaren.
 
Penguin skrev:
Jag föredrar omläggning, hellre än påsättning. :arsele

ser inte så ut på din smiley som du lagt dit nurå ..den associerar till något helt annat....i detta sammanhanget... :)
 
Ajaj, du har rätt i att den kan missuppfattas. Attans. Jag stoppar in en sån här då som förtydligande. :tuttar

Också hade den tråden också redan spårat ur.... :D
 
Last edited:
Varför inte prova Michelin Power ??

Var 2 snubbar sist jag var på rörken som hade sådana å va riktigt nöjda med greppet.

Å ja dom åkte fort :rolleyes:

Brukar ju alltid vara bättre pris på Michelin med.
 
TroLliS skrev:
Varför inte prova Michelin Power ??

Var 2 snubbar sist jag var på rörken som hade sådana å va riktigt nöjda med greppet.

Å ja dom åkte fort :rolleyes:

Brukar ju alltid vara bättre pris på Michelin med.
Kollade pris på dem med men det var i princip samma. Dock så har de inte den "toppiga" profilen som Pilot Sport hade (och som jag m fl tycker så illa om).

Har iaf tänkt testa racedäck nu. Har just köpt Rennsport, soft bak, supersoft fram. :D

Men det som står i artikeln tyckte jag var intressant.
 
Finns det någon verkstad där de byter däck om man tar med hela hojen?
Gummicentralen ville ha ett löst hjul...

Jag har inget fungerande depåstöd, så det är svårt att plocka bort hjulet för mig. Orsaken till att mitt stöd inte fungerar är att jag inte får dit "plupparna" i cykeln. Det har suttit pluppar tidigare och ena skruven var av (den andra skruvade jag sönder helt själv)
 
Kryptonit skrev:
Finns det någon verkstad där de byter däck om man tar med hela hojen?
Gummicentralen ville ha ett löst hjul...

Jag har inget fungerande depåstöd, så det är svårt att plocka bort hjulet för mig. Orsaken till att mitt stöd inte fungerar är att jag inte får dit "plupparna" i cykeln. Det har suttit pluppar tidigare och ena skruven var av (den andra skruvade jag sönder helt själv)
Du har ju 500 kvm garage!? Häng upp den med spännband i taket. :7peta Det brukar jag göra.
 
n'Lasse skrev:
Du har ju 500 kvm garage!? Häng upp den med spännband i taket. :7peta Det brukar jag göra.

Hmm.. det var ju en idé. Hoppas jag har någonting att fästa dem i (både på hojen och i taket)

Sedan kan jag förtydliga att ca 500 kvm är totala inomhusytan på marknivå där det går att få in fordon. Mekgaraget är nog inte större än 100 kvm.
 
Kryptonit skrev:
Hmm.. det var ju en idé. Hoppas jag har någonting att fästa dem i (både på hojen och i taket)

Sedan kan jag förtydliga att ca 500 kvm är totala inomhusytan på marknivå där det går att få in fordon. Mekgaraget är nog inte större än 100 kvm.

Men du har väl en motorlyft att hänga spännbanden i ?

//B
 
-----Original Message-----
From: Motron [mailto:cybertrotter@tele2.se]
Sent: Wednesday, June 09, 2004 7:56 AM
To: Jesper - galnedansken.com
Subject: Re: Prisfråga


Hej! Jesper.

K1200RS Lufttryck F 2,5 B 2,9

1500:- 26-14307 Pirelli Diablo 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL
1812:- 26-14421 Pirelli Diablo 170/60 ZR 17 M/C (72W) TL 5,0" fälg bredd
1913:- 26-14300 Pirelli Diablo 180/50 ZR 17 M/C (73W) TL 5,5" fälg bredd

Montering av mc däck
På mc 250 st
Löst hjul 125:- st

Hälsningar Mikael Olsson
 
n'Lasse skrev:
Kollade pris på dem med men det var i princip samma. Dock så har de inte den "toppiga" profilen som Pilot Sport hade (och som jag m fl tycker så illa om).

Har iaf tänkt testa racedäck nu. Har just köpt Rennsport, soft bak, supersoft fram. :D

Men det som står i artikeln tyckte jag var intressant.

Inte för att göra dig besviken Lasse men om du tyckte att Pilot Sport var "Toppiga" så kommer du nog inte bli så nöjd med Rennsport tyvärr.
Jag antar att du menar att däcket inte var lika stadigt rakt fram och att det känns som om cykeln vill vicka omkull.
Rennsport är helt runda (Jag menar profilen så dåliga skämt undanbedes :tuttar ) för att kunna få grepp vid extrema nedlägg. Ett mer gatuanpassat däck är mer ovalt i formen eftersom de flesta aldrig kommer ut på sidorna.
Mao, Rennsportdäcket kan upplevas som väldigt nervöst just för att det är så snabbstyrt. Personligen så älskar jag dem, underbart grepp och det går att vika ner cykeln i vilken fart som helst. Tänk sväng och hojen bryter ner på en gång!!!!

Skulle du inte va nöjd med dem så kan jag köpa dem för en billig peng :lol
 
Notera att det finns två typer av Pirelli Diablo. Corsa och Street. Corsa är dyrare än Street. Jesper, vet du vilken typ dina priser gällde? Mina priser gällde Corsa.
 
M:et skrev:
Inte för att göra dig besviken Lasse men om du tyckte att Pilot Sport var "Toppiga" så kommer du nog inte bli så nöjd med Rennsport tyvärr.
Jag antar att du menar att däcket inte var lika stadigt rakt fram och att det känns som om cykeln vill vicka omkull.
Nej det är faktiskt inte det jag menar. Jag har haft problem på Rörken att när jag når en viss nedläggningsvinkel så känns det som om hojen faller av sig själv. Jag vet inte om det beror på Pilot Sport-däcken enbart (kanske skit bakom styret som Affe brukar säga :tungan ) men jag vill gärna förklara det med att Pilot Sport inte har en "jämn" profil. Det borde ju också finnas någon anledning till att Michelin har bytt ut Pilot Sport mot Power som har en rundare profil. Trollis gillar inte heller Pilot Sport och jag har för mig att vi hade lite grann samma känsla vid kurvtagning.
M:et skrev:
Mao, Rennsportdäcket kan upplevas som väldigt nervöst just för att det är så snabbstyrt. Personligen så älskar jag dem, underbart grepp och det går att vika ner cykeln i vilken fart som helst. Tänk sväng och hojen bryter ner på en gång!!!!
Ska bli intressant att prova! Jag har aldrig haft problemet med att Daytonan har känts *för* lättsvängd.
M:et skrev:
Skulle du inte va nöjd med dem så kan jag köpa dem för en billig peng :lol
Noterat! Du får 10% på Gummicentralens pris! :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top