Däckslitage slicks - Hjälp

rejsante

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
CBR1000RR, RS250, R6-06
Jag har ett skumt slitage på bakdäcken på min nya R6:a. Så ser ett nytt Metzeler Racetek K0 ut efter 45min på Sturup.

Har Öhlins dämpare fram och bak, inställningar enligt manualen möjligen med lite mindre sagg fram är rekommenderat i Öhlins manualerna.
R1-R2 19 mm, R1-R3 35 mm
F1-F2 17 mm, F1-F3 32 mm

Däckstryck bak 1.9, utetemperatur 20 grader.
Har provar med mindre retur bak (men ser ingen märkbar skillnad)

Kör med ganska mjuka och progressiva pådrag ur kurvorna.

Några ideer vad gör - börjar bli dyrt med däck??

Bifogat

• IMG_1475_low.jpg
    IMG_1475_low.jpg
    35.5 KB · Visningar: 290
För kallt däck. Använd däcksvärmare minst en timme innan du kör ut. Alternativt att du har aldeles för hård fjäder. Isåfall borde den vara som en trähäst, med tanke på slitagebilden. Nej, tipset blir för kallt däck.

Nr:18 skrev:
2392568 För kallt däck. Använd däcksvärmare minst en timme innan du kör ut. Alternativt att du har aldeles för hård fjäder. Isåfall borde den vara som en trähäst, med tanke på slitagebilden. Nej, tipset blir för kallt däck.

Jusst den gången körde jag iofs utan värmare men det blir ungefär likadant med värmare - varför blir det inte så "ruggigt" ända ut om det beror på för kallt däck?? Stora problemet är att det inte slits jämnt ända ut.

rejsante skrev:
2392395 Jag har ett skumt slitage på bakdäcken på min nya R6:a. Så ser ett nytt Metzeler Racetek K0 ut efter 45min på Sturup.

Har Öhlins dämpare fram och bak, inställningar enligt manualen möjligen med lite mindre sagg fram är rekommenderat i Öhlins manualerna.
R1-R2 19 mm, R1-R3 35 mm
F1-F2 17 mm, F1-F3 32 mm

Däckstryck bak 1.9, utetemperatur 20 grader.
Har provar med mindre retur bak (men ser ingen märkbar skillnad)

Kör med ganska mjuka och progressiva pådrag ur kurvorna.

Några ideer vad gör - börjar bli dyrt med däck??

Sturup sliter nåt fruktansvärt på däcken. Precis som nr:18 skriver hjälper däckvärmare en hel del men fortfarande sliter Sturup däck på de flesta cyklar.

Jag hade oxo problem med R1:an (dock utan däckvärmare) men kände inte att det var ngn idé att tokskruva fjädring (öhlins bak+fram) utan väntade till Gelleråsen för att testa där. Utan däckvärmare på Gelleråsen var det inga problem, däcken slets hur fins som helst.

Det är lätt att skruva bort sig på fjädringen utan att se ngt bättre däckslitage när det gäller Sturup!

rejsante skrev:
2392648 Jusst den gången körde jag iofs utan värmare men det blir ungefär likadant med värmare - varför blir det inte så "ruggigt" ända ut om det beror på för kallt däck?? Stora problemet är att det inte slits jämnt ända ut.
Det beror på att du inte accar när du har fullt nerlägg. Skulle du göra det skulle du vurpa, obönhörligen. Lägg på ett nytt däck, värm det 1,5 timme och testa igen. Därefter kan du börja skruva på fjädringen. Målet med fjädringsinställning är att ha så mjuk fjädring som man klarar av att behärska. Mjuk fjädring=mycket fäste men oprecis känsla, hård fjädring=lite fäste men enklare att känna vad bakhjulet har för sej.

Prova med att släppa lite på kompet bak samt ev kan du ha en för hård fjäder till din vikt.
Slitaget beror på att däcket får jobba som stötdämpare i stället för ett däck som det borde.

har samma problem på bakdäcket på hojen jag ska köpa i morron. det e bara på högersidan. det e tänkt att jag ska senare köpa däck ändå så och slänga på och tänkte om det är farligt att köra med sånt däck? hade tänkt ta en lite längre tur så..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT