Däcksfråga: Skillnad mellan radialdäck och diagonaldäck?

Diagonaldäck

Ett diagonaldäck har en enklare struktur. De olika kordlagren sträcks ut till däckfoten och är lagda på alternatvinklar mindre än 90 grader till kontakttryckets mittlinje.

Stommen är styv, stark och hållbar. Den utsätts för starka inre spänningar under gången. Ett cross-ply däck:

* Är bra på svår terräng och ojämnt underlag
* Har starkt sidgummi
* Har bra sidostabilitet

Radialdäck

I ett radialdäck sträcks kordlagren ut till däckfoten och läggs kraftigt i 90 grader mot kontakttryckets mittlinje. Stommen stabiliseras av ett icke utsträckbart omgivande band.

Sidgummit är elastiskt och böjligt i vertikal riktning. Tack vare dessa egenskaper garanterar radialdäcket:

* Mindre rullmotstånd
* Bättre prestanda vid högre hastigheter
* Större och plattare mönstertryck, marken pressas samman mindre

:tummenupp

Diagonaldäck

Ett diagonaldäck har en enklare struktur. De olika kordlagren sträcks ut till däckfoten och är lagda på alternatvinklar mindre än 90 grader till kontakttryckets mittlinje.

Stommen är styv, stark och hållbar. Den utsätts för starka inre spänningar under gången. Ett cross-ply däck:

* Har starkt sidgummi
* Har bra sidostabilitet

Radialdäck

I ett radialdäck sträcks kordlagren ut till däckfoten och läggs kraftigt i 90 grader mot kontakttryckets mittlinje. Stommen stabiliseras av ett icke utsträckbart omgivande band.

Sidgummit är elastiskt och böjligt i vertikal riktning. Tack vare dessa egenskaper garanterar radialdäcket:

* Mindre rullmotstånd
* Bättre prestanda vid högre hastigheter

:tummenupp

Jag vart lite förvirrad av din text. Men när jag googlade med den och såg att du kopierat den från Trelleborgs förklaringar under rubriken "Däck till lantbruksmaskiner" så kan man ju förstå att det blev en smula intetsägande på ett hojforum. :D

Jag vart lite förvirrad av din text. Men när jag googlade med den och såg att du kopierat den från Trelleborgs förklaringar under rubriken "Däck till lantbruksmaskiner" så kan man ju förstå att det blev en smula intetsägande på ett hojforum. :D

Liknande text i Tungboken, så kunde inte förklarat det bättre! :tummenupp

Om du fixar en bättre förklaring så tar jag bort min :mattias

Om du fixar en bättre förklaring så tar jag bort min :mattias

Det var nedanstående punkter som fick mig att misstänka att det rörde sig om däck till ngn form av lastmaskiner med mer än två hjul. De är ju liksom ointressanta på en sk sporthoj :D

* Har bra sidostabilitet

Det var nedanstående punkter som fick mig att misstänka att det rörde sig om däck till ngn form av lastmaskiner med mer än två hjul. De är ju liksom ointressanta på en sk sporthoj :D

* Har bra sidostabilitet

Jag förstår det men ts nämnde aldrig något om att det rörde sig om sporthojs däck :blah:

Är det fel att sammanfatta det enligt nedan?

I ett radialdäck går ståltrådarna i däcket tvärs över slitbanan från sida till sida, och "strålar" då ut från mitten av en tänkt fälg om man betraktar det hela rakt från sidan. Precis som radien gör i en cirkel.

I ett diagonaldäck går ståltrådarna lite kors och tvärs över slitbanan, och bildar därmed inget "radiellt" mönster när man ser på däcket från sidan.

Är det fel att sammanfatta det enligt nedan?

I ett radialdäck går ståltrådarna i däcket tvärs över slitbanan från sida till sida, och "strålar" då ut från mitten av en tänkt fälg om man betraktar det hela rakt från sidan. Precis som radien gör i en cirkel.

I ett diagonaldäck går ståltrådarna lite kors och tvärs över slitbanan, och bildar därmed inget "radiellt" mönster när man ser på däcket från sidan.

Men om man tänker sig att de går tvärs över slitbanan... blir det inte axiellt då? På själva sidorna däremot...

:va

Jag ville bara sätta lite griller i huvudet på dig.
Men korden på själva slitbanan hävdar jag är axiell!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Axiell

Det borde heta axialradialdäck egentligen eller?
:gnissla

(tråkigt på jobbet...)

Jaa, du menar så! Visst har du rätt, trådarna löper axiellt över slitbanan. Men kanske märks skillnaden mellan de två principerna mest i däckssidorna, så man har valt att betrakta det från sidan?

På den vänstra bilden ovan kan däcket lättare tryckas ihop utan att ståltrådarna gnids mot varandra, det ger lägre friktion och lägre rullmotstånd.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti