Däckmönster

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Hej

Om man har 1 mm över mönstervarnaren. Blir man då godkänd till en heldag på Knutstorp?

\Masonit

var har du 1 mm samt vilken grupp kör du i och vad är det för däck? och kanske rent av en bild?

Ansvar, Hänsyn, Omdöme

Fråga dig själv:
"Vill jag riskera att köra av banan i hög fart om det blir lite blött och få allvarliga skador på både mig själv och hojen eftersom jag har 1mm kvar till slitagevarnaren?"

Det är egentligen viktigare än om vi godkänner eller inte godkänner dig på besiktningen.

var har du 1 mm samt vilken grupp kör du i och vad är det för däck? och kanske rent av en bild?

Mitt på, gott om mönster på sidorna. Röd grupp, Metzeler K3. Har ingen bild men 1 mm är ju en 1 mm.. :)

Kör inte med däcket om det är blött...

\Masonit

Byt! För din egen skull.
Har kört med M3orna både på SRW och Knudan och håller du medelrött tempo och lufttempen ligger på strax över 20 grader så smälter däcken som smör i solsken:)

Byt! För din egen skull.
Har kört med M3orna både på SRW och Knudan och håller du medelrött tempo och lufttempen ligger på strax över 20 grader så smälter däcken som smör i solsken:)

Om inte jag är helt ute och cyklar är det skillnad på M3 och K3 vad gäller gummiblandningen. Jag håller dock med dig om att Masonit bör byta. Om inte annat får du gärna komma fram till mig och säga vem du är, så jag vet vem jag skall akta mig för.

Mitt på, gott om mönster på sidorna. Röd grupp, Metzeler K3. Har ingen bild men 1 mm är ju en 1 mm.. :)

\Masonit

K3orna är ju rätt så hårda. Det är svårt att säga ifall det blir godkännt eftersom man måste se däcket om det är ett gränsfall.
I västa fall så ta med dig extradäck och låna krängningsutrustning av någon på plats.

Personligen hade jag bytat för att slippa tvister och bry på plats.

/Instruktör fre & lör och besiktningsman

Byt! För din egen skull.
Det gäller att skilja på kåddarna och morötterna här...

Metzeler har flera olika däck för supersporthojar.
Om vi börjar med däck för rejsing så heter dessa Racetec och har tilläggsbeteckningen K0, K1, K2 för olika hårdhetsgrad
K0 = Supersoft/Soft, K1 = Medium, K2 = Hard. Dessa är gjorda för tävling.

De har dessutom ett Racetec K3 för gatbruk, samma stomme som ovan men ännu hårdare. K3 = Street legal.
http://www.metzelermoto.com/web/products/newproducts/racetec/product_features/default.page

Inget av dessa däck har speciellt mycket mönster i grund och botten.

metzeler_racetec.jpg

Sen har de Sportec-serien med M3 som är ett gatdäck men även anpassat för bana "Latest generation of Supersport tyre developed for sporty riders and racetrack use"
Om dessa smälter vid lufttemp. strax över 20 grader så har du förmodligen kört med för lågt tryck. Då "masserar" du upp värme i ytan av däcket eftersom stommen rör sig och gummit smälter. Gatdäck som dessa arbetar bäst vid en temp av runt 50-55 grader medan Racetecdäcken skal ligga på minst 80 grader innan de arbetar bäst.
Om man kollar Metzeler's hemsida så står detta

120/60 ZR 17 M/C (55W) TL SPORTEC M3 Front - 2.5 BAR
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL SPORTEC M3 Rear - 2.9 BAR

metzeler-sportec-m3-1_460x0w.jpg

Sist men inte minst så släppte de i år Sportec M5 interact, "Variable steel string winding tension (InteractTM Technology) with 5 differentiated zones layout for seamlessly balancing mileage for longer trips, enhancing grip for street-sport riding and maintaining precision at maximum lean" och "High silica compound silica blended with resins derived from the track: an accurate mix between sport performance and confidence in wet conditions. Replacing Sportec M3"

The%20new%20Metzeler%20Sportec%20Interact%20M5.jpg

Källa:
http://www.metzelermoto.com/web/cat...e=MOTO&menu_item=/products/catalog/supersport

Last edited:

\Masonit

Byt däck. En enkel anledning är att ett däck som är så slitet (läs platt!) på mitten är helt enkelt skit att köra på.

När det kommer till däck är det väldigt dumt att vara dumsnål.
För din egen säkerhet och alla andras, men även för din egen upplevelse på banan. Det är helt enkelt mycket roligare att köra på ett däck som har rätt form...

Ah, my bad. Men som tur är har jag även kört med K3orna. Dom håller väll lite bättre men jag hade ändå bytt.

När det kommer till däck är det väldigt dumt att vara dumsnål.
För din egen säkerhet och alla andras, men även för din egen upplevelse på banan. Det är helt enkelt mycket roligare att köra på ett däck som har rätt form...

Fan detta känns helt fel ....:död:va:arsele:tummenupp:tuttar:D:yoparty ..... men jag måste hålla med bitterfi**an :tummenupp

\Masonit

och en bild har alltid sagt mer än 1000 ord:krama

ha de så trevligt på banan:yoparty

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT