Däckhjälp till en KAWASAKI Z250 1981

Biglipa

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2022
Hoj
YAMAHA YZ125 2018
Tjenare!
Jag är riktigt kass på däck och är extremt förvirrad.

Skulle behöva hjälp att fixa fram ett par däck samt slang till en Kawasaki Z250 1981. Står i instruktionsboken att det ska vara ”Tube Type” (TT).

Framdäck: 3.00 - 18
Bakdäck: 3.50 - 18


Sist när jag köpte däck så stog det ungefär såhär:

90 (däckensbredd) / 70 (däckens höjd i % av bredden) - 18 (fälgens tum)

utan paranteser 90/70 -18

Skulle även behöva slang och vet inte vilken jag ska köpa. Förvirrad av alla satans blandningar med Tum och metric.

Är så förvirrad var jag ska köpa för däck.

På hemsidor står det t.ex 80/100 ända som står in instruktionsboken är: 3.00 - 18 fram och 3.50 - 18 bak.

hur löser jag detta? Hittar knappt några däck i den dimensionen som är TT.
tacksam för lite hjälp
 
Tjenare!
Jag är riktigt kass på däck och är extremt förvirrad.

Skulle behöva hjälp att fixa fram ett par däck samt slang till en Kawasaki Z250 1981. Står i instruktionsboken att det ska vara ”Tube Type” (TT).

Framdäck: 3.00 - 18
Bakdäck: 3.50 - 18


Sist när jag köpte däck så stog det ungefär såhär:

90 (däckensbredd) / 70 (däckens höjd i % av bredden) - 18 (fälgens tum)

utan paranteser 90/70 -18

Skulle även behöva slang och vet inte vilken jag ska köpa. Förvirrad av alla satans blandningar med Tum och metric.

Är så förvirrad var jag ska köpa för däck.

På hemsidor står det t.ex 80/100 ända som står in instruktionsboken är: 3.00 - 18 fram och 3.50 - 18 bak.

hur löser jag detta? Hittar knappt några däck i den dimensionen som är TT.
tacksam för lite hjälp


En liten hjälpreda och indikator vad gäller dimensioner hittar du här:


Ditt exempel med ”90/70 - 18” tror jag inte riktigt på, där minns du nog fel.

En gammal Z250 lär trivas bäst på 90-profil.

Mitt förslag enligt listan ovan skulle bli 90/90 x 18 fram och 100/90 x 18 bak.

Den hojen är INTE hjälpt av bredare däck.

TL och TT indikerar om däcket är avsett att köra med slang eller ej.

Du kan alltid* lägga slang i ett slanglöst (TL) däck, men inte alltid lita på att ett däck avsett att köras med slang (TT) går att köra på en slanglös fälg.

Skillnaden gömmer sig i klinchen: hur däcken är utformade för att möta och låsa mot fälgkanten.
Skillnaden är idag närmast utraderad, och flera tillverkare rekommenderar idag sina däck för universal användning - alltså TT/TL.

Markeringen ”alltid*” grundar sig i en skillnad som inte är av betydelse för dig, men som bör nämnas:

Ett däck med innerslang går varmare än ett slanglöst beroende på den inre friktionen som slangen skapar. Ett sant TT-däck tar detta med i beräkningarna och ges (gavs förr) en något hårdare gummiblandning för att kompensera för högre driftstemperatur.

Det enda tillfälle detta kunde märkas var förr om man staplade flera fel på varandra, typ:

Slang i slanglöst däck, överlastad hoj med för lågt däcktryck i höga, ihållande hastigheter i höga yttertemperaturer.

Då, och då på den tiden kunde man se våldsamt ökat slitage på däcket och även överhettning till den grad att däcket kunde bete sig illa även efter avsvalning.
Men, idag är däcksteknologin så långt framme att däcken famnar ett stort spann av temperaturklasser att man enkelt kan köra slang i ett slanglöst däck - och ändå misshandla det litet till i marginalen utan att däcket dör.

Innerslang kan du beställa vilket mått som helst som passar:
Tum eller millimeter.

3,00 x 18 är alltså samma slang som 90/90 x 18.


Känns det lite bättre nu?
Bra! Håll däckvalet smalt och lätt till just Z250.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top