Däckgurus, tips.

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Funderar lite på detta med däck dimensioner och vad man ska välja.

Hojen i fråga är en ZXR400, som orginal ska ha: 120/60-17.Nu förra året hann jag inte fixa fram rätt storlek, så jag fick välja på 120/60-17 och 110/70-17.
Jag valde 110/70-17 i nån slags tro om att det skulle matcha orginal bäst väl på fälgen.
Dock så funderar jag nu över vad mina olika val skulle innebära för hojens betende.

110/70 R17 54H: funka ganska bra o trivdes med det.
120/60 R17 55H: orginal, finns väl nån anledning till de.
120/70 R17 58H: Högre däck (väl?), borde blir mer snabbstyrt och mer kontakt yta vid nerlägg, om jag tror mig veta rätt.

Bak kör jag 160/60 R17 69H, och där finns inga direkta alternativ med de däck jag kör.
För övrigt trivdes jag som sagt ganska bra med förra årets setup, dock är min bakfjädring för mjuk. Hade problem med att ut ur visa kurvor (start/mål på falken och liton på knudan spec.) så börja framändan röra på sig i sidled. Dock så mjuka jag upp fram för att matcha bak (ljusteringen fast bak) och de hjälpte så att det nästan försvann helt dock inte perfekt. Utan om jag pressa på ur så börja fram röra sig i sidled. Därav mina funderingar på att byta dimensioner för att få mer anläggningsyta.

Rör sig inte om slicks om de skulle ha betydelse utan SM/"små sporthojs" däck.
 
Största anledningen till att du har 60 profil på ditt 120 däck är att det var mode att ha däcken så på gatan på den tiden din hoj kom. Men många som tävlade körde 110/70 istället. Två fördelar var att det svängde bättre och den högre profilen gjorde att oljan i gafflarna inte skummades sönder så lätt som om man hade 60 profil. 70 profilen på däcken tar upp mycke mera småojämnheter från banorna. Med 60 får gaffeln ta mera av dom. Vilket inte dom orginalgafflarna orkar med i för bra tempo på en bana.
 
Du kan få frigångsproblem mellan däck och kylare med ett 120/70.
 
Du kan få frigångsproblem mellan däck och kylare med ett 120/70.

Va delvis därför jag valde 110/70 förra året, va dig jag snacka me på telefon om de (kanon service :tummenupp ).
Dock har ja läst lite och de verka som om visa andra har använt sig av 120/70 men ska kolla de mer noga. :)

Största anledningen till att du har 60 profil på ditt 120 däck är att det var mode att ha däcken så på gatan på den tiden din hoj kom. Men många som tävlade körde 110/70 istället. Två fördelar var att det svängde bättre och den högre profilen gjorde att oljan i gafflarna inte skummades sönder så lätt som om man hade 60 profil. 70 profilen på däcken tar upp mycke mera småojämnheter från banorna. Med 60 får gaffeln ta mera av dom. Vilket inte dom orginalgafflarna orkar med i för bra tempo på en bana.

Det blir alltså inte så att däcket breer ut sig mer bara. Men då borde 120/70 vara ännu bättre, om som tidigare sagt inte jag får frigångsprob.? :)
 
Min kawa 600 hade också 120/60 orginal men jag körde alltid på 120/70. Tror efter egen erfarenhet och vad jag läst o hört att det är det bästa så länge det inte tar i nånstans...
 
Fick svar på en zxr400 sida nu med, 120/70 går in :) Fick även tips om att byta däck. Får se va de blir iår.

Tack för alla era svar :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top