Däckfråga...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Var i garaget igår och hittade mitt gamla Metzeler Sportec framdäck liggande. (Sparade det för att det var lite kvar på det, men inte skulle räckt på tysklandssemestern).

Det är helt blånat på sidorna, likt vissa racedäck man har sett.
Racedäcken blir väl så för att det har gått för varmt har jag fått för mej, men varför är mitt gatkörda Sportec så?

:confused:

//Emmi

Det skulle kunna vara oxid. Det går säkerligen bort om du använder däcket igen.

Har inget bra svar men märker samma sak på mina däck när dom varit lagrade ett tag. Tror dock inte att det beror på att dom gått för varmt utan det verkar räcka med lagom uppvärmning. Har aldrig fått nån konsekvens i vilka däck som blir blåa och vilka inte, verkar vara mycket slump i det. Har heller inte märk nån försämring när man återanvänder ett sådant däck och blånanden försvinner så fort det börjar användas igen.

Jo, bort går det, det har ju gått bort på racedäcken. Bara undrade varför det blev så?

Varför bara på sidorna och inte i mitten?

Emmi skrev:
Var i garaget igår och hittade mitt gamla Metzeler Sportec framdäck liggande. (Sparade det för att det var lite kvar på det, men inte skulle räckt på tysklandssemestern).

Det är helt blånat på sidorna, likt vissa racedäck man har sett.
Racedäcken blir väl så för att det har gått för varmt har jag fått för mej, men varför är mitt gatkörda Sportec så?

:confused:

//Emmi

Jag har sett däck som stått ett tag ändra färg där det inte blivit slitet, dvs mestadels på sidorna..Beläggning som fort går bort :tummenupp

Öhh, andras däck, inte mina :crash

Silwer skrev:
en del däcktillverkare har ju olka gummi på mitten och sidorna på däcket.

Borde väl vara nåt sånt, för mina gatdäck är blå på kanterna och racedäcken är blå på kanterna...

Har fått för mig att det är ozon som gör däcken blåaktiga.. troligen har jag fel.. Kan det vara olja som fälls ut? Vissa mer eller mindre milövidriga oljor används ju i däcken

/B

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back