Däckfråga Michelin MACADAM90X

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tjena!,
Fick med ett nytt framdäck till min Ducati Monster 900
ett Michelin MACADAM90X ,däcket är ej monterat och helt nytt,

jag kör väldigt "aktivt" med min hoj så jag undrar om detta är ett bra fram däck?, försökte kolla lite på Michelins site, men där stog det inte mycket,försökte åxå kolla vilken prisklass detta däck ligger i, hittade inte det heller :va

någon som kan nånting om detta däck?

Jag hade ett macadam bakdäck på min hoj, fästet var rätt ok tyckte jag tills jag drog på power både fram och bak.
Jag kommer nästa gång det är dags för ny baksula lägga på ett pilot road bak.
Men framdäcket förblir nog power.
Men macadam har väl utgått ur sortimentet redan för ett par år sedan?
Är det inte ett ganska gammalt däck?
//Tobbe

Rent greppmässigt har jag inte upplevt några problem, men just 90X-modellen slits fort och på ett sätt som leder till viss instabilitet. Kan du byta ut det mot ett Macadam 100X eller ännu hellre ett Pilot Road så gör det. Du får längre livslängd (på däcket ;)) och bättre vägegenskaper.

däcket finns fortfarande med i sortimentet, jag hittade inget datum på däcket när jag kollade, men det kanske anges av någon kod?,

som bakdäck så spelar det inte lika stor roll som framdäcket, backdäcks släpp är ju lite kul medans framdäck släpp inte är lika kul :hihi

är däcket bättre eller sämmre än pilot sport?, tänkte inte på livslängden utan på fästet i tex kurvtagning, att däcket tar slut fort spelar inte så stor roll,bara det inte är dåligt fäste i det

Macadam 90X ersattes av Macadam 100X som i sin tur ersattes av Pilot Road.

Vänta dig inte Pilot Road-grepp, men det är nog ingen fara, men akta dig för att ha något mycket bättre bakdäck :)

Däcket funkar bra ända tills det blir lite slitet då det slits i trappsteg vilket ger viss instabilitet i framändan. På min VFR innabr det att jag fick wobbel om jag släppte styret i ca. 80 km/h. Men fenomenet försvann vid ca. 60 km/h och visade sig aldrig +90 km/h. Problemet var lätt åtgärdat genom att hålla minst ett finger på styret :yoparty .

När det gäller greppet så är det helt ok ÄVEN om du laddar på i hyffsat tempo på landsväg. Fast Pilot Road är ännu bättre grepp. Och Pilot Power skall vara ytterligare vassare. Utvecklingen går framåt hela tiden och däcken blir bättre och bättre (i de allra flesta fall) men man får inte glömma bort att man har kunnat köra på ganska friskt med däck som man idag nog skulle få hicka av om man såg att någon hade lagt på det på ens egna hoj.

Själv körde jag fortare (stundtals) på Micheline M59X (bak) och Metzeler ME33 (fram) än vad jag idag oftast gör på Micheline Pilote Road. Trots att jag VET att jag har betydligt bättre grepp i dagens däck.

Släng på däcket och kör slut det du kommer med största sannolikhet inte ha några problem med greppet fram så länge du inte kör som övre helften av licensierade förarna i RR i sverige!

Se bara till, som alltid, att köra mjukt och snyggt så funkar däcken alldeles utmärkt även för lite mer avancerad och aktiv körstil!

När det gäller åldern på ett däck kan man utläsa det av en 3-siffrig kod som står i en oval cirkel (ha, finns det sådana :D ). där de första 2 siffrorna anger veckan då däcket är tillverkat och sista siffran anger årtalet.

Ex.

234 = vecka 23 år 2004
449 = vecka 44 år 1999

Lurigt blir det när du ser 302. För det kan lika gärna betyda vecka 30 år 2002 som vecka 30 år 1992. Förhoppningsvis finns det inte så gamla däck i bruk. Däck är ju som bekant en färskvara!

// Niklas

Avarage skrev:
När det gäller åldern på ett däck kan man utläsa det av en 3-siffrig kod som står i en oval cirkel (ha, finns det sådana :D ). där de första 2 siffrorna anger veckan då däcket är tillverkat och sista siffran anger årtalet.

Ex.

234 = vecka 23 år 2004
449 = vecka 44 år 1999

Lurigt blir det när du ser 302. För det kan lika gärna betyda vecka 30 år 2002 som vecka 30 år 1992. Förhoppningsvis finns det inte så gamla däck i bruk. Däck är ju som bekant en färskvara!

// Niklas

:fakta Det är en fyrsiffrig kod: Vecka följt av år 5203= vecka 52 år 03.
Iaf. på mina Metzeler.

DwD skrev:
Tjena!,
Fick med ett nytt framdäck till min Ducati Monster 900
ett Michelin MACADAM90X ,däcket är ej monterat och helt nytt,

jag kör väldigt "aktivt" med min hoj så jag undrar om detta är ett bra fram däck?, försökte kolla lite på Michelins site, men där stog det inte mycket,försökte åxå kolla vilken prisklass detta däck ligger i, hittade inte det heller :va

någon som kan nånting om detta däck?
Macadam är djävulens påfund.

Köp ett riktigt däck istället..

Pilot Power är väll lagom för Monstret.
Duccarna är rätt snälla mot framdäcken, så det skadar inte att ta ett som är lite mjukare än vad skulle använda på en Japs-hoj.

Av alla vurpor med duccar jag sett så har 90% varit att framhjulet släpper, så ta ett mjukare däck så får du ytterligare en chans.

EDIT: Kör du mycket aktivt med monstret så se till att titta på clip-on till styret.. Gör väldigt mycket för körkänslan enligt de monster ägare som jag käner..

Last edited:
hehe, tack grabbar,, det stog 509 :skrämd i den ovala cirkeln ( :rolleyes: ) vem kan spara ett nytt däck så länge!!!!!!, synd att det inte var ett bakdäck så man hade kunnat börna upp det istället för att kasta det :D

kom ihåg det där jekla Bridgestone Battlax bt20(tror jag det hette) till min VFR Vtec, så fort det började regna så var däcken snorhala, ett sånt däck vill man inte ha igen,

Amullo: jo jag har hört mycket om cliponstyren till monster, att med ett sådant så får man ner mer kraft i backen på framdäcket,

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti