Däckdimension slicks/inte slicks

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hallå, ska byta däck på nyköpt hoj, befintligt bakdäck har märkning 16/62-17 vilket jag fattar är ett RR regndäck efter lite googling...Eller?

Om jag köper ett Pirelli MT60 Corsa Supermotard 160/60-17, kan det bli ont om plats om nuvarande däck är millimetrar från svingen i bredd?

:confused:

16/62-17 betyder bredd (monterat på rätt bredd på fälgen) 16cm och höjd på däcket 62cm och monteras på 17" fälg.

För bredd på fälgen får du kolla tillverkarens hemsida...

Ett 160/60-17 är på papperet lika brett, lite lite större rullomkrets/höjd men knappt märkbart.

Så det är nog bara att testa och se om millimetrarna är på din sida eller andra sidan

16/62-17 betyder bredd (monterat på rätt bredd på fälgen) 16cm och höjd på däcket 62cm och monteras på 17" fälg.

För bredd på fälgen får du kolla tillverkarens hemsida...

Ett 160/60-17 är på papperet lika brett, lite lite större rullomkrets/höjd men knappt märkbart.

Så det är nog bara att testa och se om millimetrarna är på din sida eller andra sidan

Tack! Visste inte skillnaden på normal profilavgivelse som är % av däckets bredd, till detta då där det anger däckets totala höjd från marken!

Eller är det inte så på mcdäck??

Skumt, men nu vet jag mer än när jag vaknade:)

Fälgen är 160 mm bred, vad är det i tum?:rodnar

Tack! Visste inte skillnaden på normal profilavgivelse som är % av däckets bredd, till detta då där det anger däckets totala höjd från marken!

Eller är det inte så på mcdäck??

Skumt, men nu vet jag mer än när jag vaknade:)

Fälgen är 160 mm bred, vad är det i tum?:rodnar

Båda varianterna förekommer både för mcdäck och bildäck, höjd på däcket är det vanligaste när det gäller tävlingsdäck.

VAR är fälgen 160mm bred? Det är väl 'inuti' monteringsytan du ska mäta

Båda varianterna förekommer både för mcdäck och bildäck, höjd på däcket är det vanligaste när det gäller tävlingsdäck.

VAR är fälgen 160mm bred? Det är väl 'inuti' monteringsytan du ska mäta

Jag mätte faktiskt på utsida fälg i brist på bättre vetande.

Mer hjälp!!

Har nu köpt bakdäck enligt första inlägg. Detta Pirelli MT60 finns också i dimension 110/80 -18, och orginal framdäck ska vara 100/90 -18.

Vad skiljer i reda mått på bredd och höjd i verkligheten tro?

Dessutom är det ett bakdäck(!) egentligen, är det illa på ngt sätt?

Inte helt lätt att skaffa vettiga däck i dessa skruvade dimensioner:mad:

Mer hjälp!!

Har nu köpt bakdäck enligt första inlägg. Detta Pirelli MT60 finns också i dimension 110/80 -18, och orginal framdäck ska vara 100/90 -18.

Vad skiljer i reda mått på bredd och höjd i verkligheten tro?

Dessutom är det ett bakdäck(!) egentligen, är det illa på ngt sätt?

Inte helt lätt att skaffa vettiga däck i dessa skruvade dimensioner:mad:

Speciellt svårt att få tag på normala däck i normala dimensioner som du skriver är det inte.

100/90-18 är ingenting ovanligt!

Avon har ett racedäck som beroende på mc kan monteras fram eller bak, men de är märkta fram eller bak och de skiljer sig en del åt. Sedan om man skulle märka det vet jag inte. Men olika 'kurvning' på däcken trots samma dimension, namn och mönster.

Fast jag trodde 18 tum framhjul var ganska ovanlig, speciellt i kombination med ett 17 tum bak. Jag vill ju gärna ha liknande däck dvs grus och gat kompromiss

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back