Hallå!
Jag fick bakdäcket bytt på en MC verkstad igår, och de användda Yes diskmedel istället för däcksmöring när de bytte och sa att det fungerade precis lika bra.
Efter detta balanserade de hjulet manuellt, genom att hänga upp det i en rigg och se åt vilket håll det föll. Och satte sedan vikter mitt i hjulet därefter. Alltså ingen dator eller maskin som balanserade.
Är detta Ok på en 2010 årsmodell 1100cc hoj med 110Nm och 146hk? Jag tänker att det kan fungera fint på en Honda 650 -1987, men inte på sportcyklar som körs som de är byggd för att köras.
Jag har mycket dålig erfarenhet av att använda diskmedel på cykeldäck, då däcken snurrar i fälgen när man bromsar på MTBs.
Måste jag helt enkelt ta av hjulet, gå till en annan däckverkstad och tvätta allt med högtryck för att få bort tvålen?
Om däcket vrider sig så är ju balansen helt åt helvete sedan, och om det ställer sig 180 grader så är det ju dubbelt åt helvete eftersom vikterna och tyngdpunkten på däcket då är på samma ställe..
Jag behöver input från er som har erfarenhet här, är det någon som testat lägga om sporthojdäck med diskmedel?
(tilläggas bör att jag ibland kör när det regnar, även om det inte är ofta, kanske kan du diskmedlet bli halt på nytt?)
//K
Jag fick bakdäcket bytt på en MC verkstad igår, och de användda Yes diskmedel istället för däcksmöring när de bytte och sa att det fungerade precis lika bra.
Efter detta balanserade de hjulet manuellt, genom att hänga upp det i en rigg och se åt vilket håll det föll. Och satte sedan vikter mitt i hjulet därefter. Alltså ingen dator eller maskin som balanserade.
Är detta Ok på en 2010 årsmodell 1100cc hoj med 110Nm och 146hk? Jag tänker att det kan fungera fint på en Honda 650 -1987, men inte på sportcyklar som körs som de är byggd för att köras.
Jag har mycket dålig erfarenhet av att använda diskmedel på cykeldäck, då däcken snurrar i fälgen när man bromsar på MTBs.
Måste jag helt enkelt ta av hjulet, gå till en annan däckverkstad och tvätta allt med högtryck för att få bort tvålen?
Om däcket vrider sig så är ju balansen helt åt helvete sedan, och om det ställer sig 180 grader så är det ju dubbelt åt helvete eftersom vikterna och tyngdpunkten på däcket då är på samma ställe..
Jag behöver input från er som har erfarenhet här, är det någon som testat lägga om sporthojdäck med diskmedel?
(tilläggas bör att jag ibland kör när det regnar, även om det inte är ofta, kanske kan du diskmedlet bli halt på nytt?)
//K