Däckbyte, utfört med såpa och manuell balansering. Bra eller Anus?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hallå!

Jag fick bakdäcket bytt på en MC verkstad igår, och de användda Yes diskmedel istället för däcksmöring när de bytte och sa att det fungerade precis lika bra.

Efter detta balanserade de hjulet manuellt, genom att hänga upp det i en rigg och se åt vilket håll det föll. Och satte sedan vikter mitt i hjulet därefter. Alltså ingen dator eller maskin som balanserade.

Är detta Ok på en 2010 årsmodell 1100cc hoj med 110Nm och 146hk? Jag tänker att det kan fungera fint på en Honda 650 -1987, men inte på sportcyklar som körs som de är byggd för att köras.

Jag har mycket dålig erfarenhet av att använda diskmedel på cykeldäck, då däcken snurrar i fälgen när man bromsar på MTBs.

Måste jag helt enkelt ta av hjulet, gå till en annan däckverkstad och tvätta allt med högtryck för att få bort tvålen?

Om däcket vrider sig så är ju balansen helt åt helvete sedan, och om det ställer sig 180 grader så är det ju dubbelt åt helvete eftersom vikterna och tyngdpunkten på däcket då är på samma ställe..

Jag behöver input från er som har erfarenhet här, är det någon som testat lägga om sporthojdäck med diskmedel?

(tilläggas bör att jag ibland kör när det regnar, även om det inte är ofta, kanske kan du diskmedlet bli halt på nytt?)

//K
 
Du kan väl prova innan du dömer ut det!

Sätt en liten tejpremsa på fälgen och märk däcken på samma ställe med en däckpenna så ser du om det rör sig på fälgen!

Det enda jag tänker med yes är att det är gjort för att lösa upp fett och däck ska väl behålla sina för att inte blir torra?

Angående regn så ska du nog inte behöva oroa dig då vätskor som inte hälls direkt på däcket eller inte finns på vägen inte brukar komma in på slitbanan pga de fysikaliska krafterna(har jag fått förklarat för mig iaf) och du lägger inte ner den så mkt oavsett regn eller inte så du kör på däcksidan där det appliceras!
 
en vattenspruta med en droppe diskmedel i tror jag inte är nån fara, men använde de rent yes diskmedel? , låter som du säger lite väl halkigt.

Angående balanseringen är allt i ordning, gravitation fungerar utmärkt som mätverktyg
 
Jag har bytt flertal gånger med yes på däck när jag har kört på bana och har inte vart nåt problem. Om det är rätt eller fel vet jag dock inte.
 
sådär gör racingförare "varje dag"... inget fel i det, personligen skulle jag inte använda ren YES men spädd.. fast på verkstan skulle jag nog helst se däckspasta (billigt på biltema)

Balansera gör man med en sån här
http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=7578

man får ca 5 grams precision vilket är gått nog på farter under 300km/h (GPS fart, inte fejk på mätaren!)
Spontant skulle jag gissa att med den hojen du har du sällan eller aldrig överstigt 300km/h.

åker du fortare än så är det under 2 grams precision och då funkar den här bra

http://www.tll-mk.se/products-mc.html

jag har själv krängt däck utan "maskin" som balanserare i 7 år nu utan problem... och det har blivit några 100:a byten :)

EDIT:
Problemet med YES (även däckspasta dock..) uppstår när man har ca 200+HK på bakhjulet, att om man kör ut på banan INNAN medlet torkat ordentligt så kan däcket vrida sig på fälgen.
Jag har bara hört talas om det på en MC och den hade nog närmare 230hk och föraren var kapabel att hantera dom på banan också. De däcken fick inte krängas ens med däckspasta :)

Sen är YES lite mer uttorkande av gummi än däckspasta, men förmodligen inget problem
 
Last edited:
Jag tycker att metoden låter helt OK. Färsk däckspasta är väl knappast vara mintre hal än Yes. Inte tusan brukar däcken glida när man drar en testrepa direkt efter monteringen. Lämnar man en droppe Yes framme på diskbänken blir den som klister efter en stund vill jag minnas. Testa!

EDIT: Jag balanserar på samma sätt. Jag har varit nöjd hittills.
 
Yes vet jag inget om men det borde väl fungera? Balanseringen är ok.
 
Använda Yes känns dumsnålt men förmodligen ingen större fara. Balansera "för hand" är vanligt och för den delen inte alls ovanligt att de inte balanserar alls. Axeln på balanseringsmaskiner är ofta för tjock för mc fälgar, att fälgen/inpressningen är för djup (bakhjul) ställer också till det.
 
Bra svar där, jag läste i en annan tråd här på sporthoj att andra har helt motsatt uppfattning.

Jag tejpar däcket och återkommer med rapport. Hoppas jag slipper göra om allt igen!

//K
 
...du kan vara lugn, jag har testat det mesta när jag krängt däck på stygga geggmopeder som älskade att vrida runt gummit och riva av ventiler.
Ett gatdäck sätter sig av bara helvete på fälgen (varför tror ni man måste vålda av det av kanten...).

Balanseringen är helt enligt standard.
 
Har med användt yes dock utspädd o kan säga att vid bytet efter så sitter däcket lika hårt
 
1. Det är ungefär så det går till i depåerna bland folk som stressar grejerna betydligt hårdare än din hoj ens är kapabel till, så det är nog 100% lugnt.

2. Är du säker på att det var rent yes? Yes blandat med vatten är rätt vanligt annars, och det kanske var det de använde?
 
Det var rent, tjockt och trögflytande rätt ur flaskan.

//K
 
Ut o lägg en börn så det löddrar ordentligt i regnet. :)
 
Sitter däcket rätt på kanten är det inga problem. Med super specialdäckpasta kan du åka ut på banan och toppa 300 och bromsa hårt redan efter några minuter. men YES får man vänta ett tag tills det har torkat ordentligt.
Balanseringen fungerar också hur bra som helst. Inget att oroa sig för.

Mats
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top