Däckbyte på en Yamaha xtr660

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Hoj
Yamaha xtr660
Har precis fått hem däcken jag beställt till min Yamaha xtr660. Blev ett par tkc80. Hojen är från 2012 och den har gått ca 600 mil. Originaldäcken som suttit på sen start är slitna och jag uppskattar gruskörning så tkc80 passar nog bra.

Dock beställde jag inga nya slangar. Borde jag gjort det? Hoppas såklart att slangarna fortfarande fungerar bra. Vad tror ni?

Sen fanns det en massa olika strl på slangarna. Däcken jag fått är i strl, fram 21”, 90/90, bak 17”, 130/80. Dessa strl var även på originaldäcken. Men vilken strl på slangen ska det vara?

Mvh Magnus

De gamla slangarna funkar väl så länge de inte är helt torra och man är lite försiktig när man byter däcken.
Brukar dock vara enklast att slänga in nya slangar när däcken ändå är av och byts. Lite smaksak där.

Du skall ha slang som passar däcken. 21" 90/90 & 17" 130/80.
Brukar stå vilka däck slangen passar. Antingen på paketet eller där du beställer.

Jag monterade nya däck på min veteran cross års modell 1988 o har original slangar.. alla har nagon noja om olja o filter samt däck verkar det som..

Fixa inget som funkar det är en bra grundregel.

alla har nagon noja om olja o filter samt däck verkar det som..

Fixa inget som funkar det är en bra grundregel.
Personligen tycker jag att man bör byta olja/filter då och då även om hojen fungerar... :D

På tal om slangar så kan jag nämna att Biltemas slangar går att ha sönder väldigt enkelt när man kränger på däck Hade sönder 2 st till framdäcket tills jag lackade ur och köpte ett förstärkt hos annan handlare. Det sista gick alldeles utmärkt att kränga på.
Visst var det handhavande fel vid montering, men jag var väldigt försiktig när jag gjorde det.

Måste man ha tjockslang för att inte punktera vid omläggning gör man väääldigt fel...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT